Handmatige voorinstelling witbalans

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Handmatige voorinstelling witbalans

Bericht door philippe » vr dec 06 2013 12:49 pm

Ik heb m'n beide D800(E)'s voor een dag uitgeleend aan een vriendin die overweegt er een te kopen, Normaal heb ik daar geen probleem mee…
Nu krijg ik die camera's terug met bijna alle instellingen, die ik normaal gebruik, volledig in de 'war', met uitzondering van mij copyright en de AF finetune, was zowat alles veranderd. Ja , dat kan als deze persoon wet experimenteerde, normaal eigenlijk, alhoewel…

Nu slaag ik er niet meer in om de witbalans handmatig in te stellen (expo-disc), geen van beide camera's wilt dit nog doen, voordien was dat een fluitje van een cent!
Zelf met de handleiding erbij lukt het niet meer, alles loopt vast bij stap nr 4 zoals beschreven op p. 156. Ik krijg die 'pre' niet aan het knipperen.

Als ik naar de NIKON helpdesk telefoneer (02/6264505), kunnen ze mij ook niet helpen, ofwel begrijpen ze er niks van, je wordt automatisch doorverbonden met Nikon Nederland het is alsof die Nederlander geen Vlaams begrijpt (ik spreek toch standaard Nederlands), ofwel is de persoon verantwoordelijk voor de pro camera's (ook in Nederland) enkele dagen afwezig. OK, dat er voor de Nederlandstalige support geen afdeling meer is in België kan ik begrijpen, 't is crisis, maar ik voel mij er toch niet zo gelukkig mee.
Dan maar naar de Franstalige helpdesk getelefoneerd (zelfde telefoon nr), maar dan kom je in Parijs terecht, echt waar!
Frans spreken is geen probleem, maar mijn 'technisch' Frans is niet zo goed, ik ben niet gewoon om de technische uitdrukkingen in 't Frans te 'hanteren', en als ik durf een Engelstalig begrip te gebruiken, vallen ze daar uit de lucht en wordt 'Le petit Belge' op wachtmuziek gezet, leuk is anders.

Nu hoop ik op dit forum geholpen te kunnen worden, er zijn hier wel wizzards met meer kennis van de D800 dan ik, allé dat hoop ik toch...

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: HANDMATIGE VOORINSTELLING WITBALANS

Bericht door JvdKooij » vr dec 06 2013 12:58 pm

al eens je camera teruggezet naar de fabrieksinstellingen?
Daar zou ik dan mee beginnen.

Verder begrijp ik niet zo geod waarom je 2 camera's uitleent voor een dagje proberen?
Groetjes,
Jaap

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: HANDMATIGE VOORINSTELLING WITBALANS

Bericht door philippe » vr dec 06 2013 1:46 pm

JvdKooij schreef:al eens je camera teruggezet naar de fabrieksinstellingen?
Daar zou ik dan mee beginnen.

Verder begrijp ik niet zo geod waarom je 2 camera's uitleent voor een dagje proberen?
Terugzetten al gedaan, en het is een D800N(-ormal) en een D800E, en ze wilde vergelijken, kan ik begrijpen maar...

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Re: Handmatige voorinstelling witbalans

Bericht door JvdKooij » vr dec 06 2013 1:56 pm

o, dan is wel te begrijpen dan.
Is de pre setting beveiligd misschien (zie pagina 161)
Onder aan blz 154 staan ook een aantal voorwaarden, geen idee of je die al nagelopen hebt.
Groetjes,
Jaap

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr dec 06 2013 3:07 pm

Stap 1, 2 en 3 heb je gedaan. Bij stap 3 kies je een vooringestelde wb met de naam d1 of d2 etc. tm d5
Kan het zijn dat als je bv onder d1 verder gaat met stap 5 , dit niet lukt en dus niet gaat knipperen, omdat d1 al in gebruik is? Wellicht is overschrijven niet mogelijk. Probeer d2 etc eens als je die nog nooit hebt gebruikt.

Uitlenen: altijd je instellingen opslaan op een kaartje. (set-up menu)

Wilci
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wilci » vr dec 06 2013 3:18 pm

Ik heb geen D800 dus mogelijk domme opmerking, maar zou het misschien mogelijk zijn om bij de D800 de iso knop een andere functie te geven?

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr dec 06 2013 3:29 pm

Wilci, misschien even een eigen topic openen, want jouw vraag gaat over heel iets anders.

Terugkomend op mijn vorige opmerking: overschrijven van presets kan WEL

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za dec 07 2013 11:39 am

Heb zo geen D800 bij de hand maar met mijn camera doe ik de volgende stappen wel eens:

1. Laad de accu volledig op.

2. Haal de accu en de geheugenkaart uit de camera en plaats daarna alleen de accu terug.

2a. Haal de accu er een half uurtje uit.

3. Herstel de standaardinstellingen van de camera door de twee met een groene stip gemarkeerde knoppen ongeveer 3 seconden gelijktijdig ingedrukt te houden. Je ziet dan op een gegeven moment het bedieningspaneel even knipperen. Het woord bedieningspaneel komt uit m’n handleiding. Je kunt er niks mee bedienen. Het gaat dus om het LCD venster aan de bovenkant van je camera.
Instap camera’s (D40, D50, D60, 3000, D3100, D3200, D5000, D5100, D5200 etc) hebben geen bedieningspaneel en missen dan ook de knoppen met de groene of rode stippen. De standaardinstellingen zijn dan alleen via het menu terug te zetten.

4. Herstel de persoonlijke Instellingen van de camera. Ga naar het Rode Potlood menu, daar naar menu Herstel Persoonlijke Instellingen en klik op JA bij de vraag om de camera te herstellen naar de standaardwaarden van de camera. Zo werkt het tenminste bij mijn camera, kijk dit bij je eigen camera even na in de gebruiksaanwijzing, als je er zo niet uitkomt.

5. Zet de instellingen van de Opname Opties terug naar de standaardwaarden. Ga naar het menu met het Camera symbool, ga in dit menu naar Opnamemenu Terugzetten en klik dan op JA. Zo werkt het althans in mijn camera, kijk dit bij je eigen camera even na in de gebruiksaanwijzing, als je er zo niet uitkomt.

Met een D800 kan het net iets anders gaan, maar veel verschil verwacht ik niet.

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » zo dec 08 2013 11:18 am

Dank jullie allemaal voor de tips!
Maar ik had (weerom) de kleine lettertjes in de kadertjes van de handleiding niet goed gelezen! Op p.154 staat onderaan iets over functie g4, wel daar moet de 'ontspanknop toewijzen' op fotograferen ingesteld staan en niet op filmen, zie ook p.324.
Die vriendin had dus met de camera's gefilmd!

Ondertussen heeft ze beslist een D800E te kopen...

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo dec 08 2013 11:24 am

Ik had haar zelf alles terug laten zetten...
Gelijk een goede les...

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » zo dec 08 2013 11:32 am

Mijn oom zaliger zei altijd: "drie dingen die je niet uitleent: je vrouw, je geld en je vulpen", de D800 hoort daar voortaan ook bij!

Pluruk

Bericht door Pluruk » zo dec 08 2013 12:18 pm

Als je alles weer hebt staan zoals het voorheen was, sla je instellingen dan op. Gaat het ooit nog eens fout, kun je simpelweg de instellingen weer in de camera laden.

Bert

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”