Kun je backfocus hebben in de camera en niet in de lens?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Kun je backfocus hebben in de camera en niet in de lens?

Bericht door Ivan10 » do dec 05 2013 9:39 pm

Ik ben nooit echt tevreden geweest met mijn D5000. Het model is nu alweer 3 generaties verder. Na lange tijd toch maar eens de scherpte testen. Want het probleem lijkt zich wel te verslechteren over de loop der tijd. Aan de hand van één van de posts op het forum toch maar eens gekeken naar zo'n test.

Afbeelding

De batterij foto in de test vond ik leuk. Dat kan ik makkelijk reproduceren dacht ik. Verrek is die batterij nu echt zo wazig, terwijl ik op het gouden puntje focus. Met de 18-105 mm lens, net nieuw.

Afbeelding

Nogmaals de 18-105 mm lens scherpgesteld op de zwarte rand.

Afbeelding

De 50 mm lens dan maar, daar kan niets mis mee gaan. Verrek ook niet echt bijster scherp en toch scherpgesteld op de zwarte rand.

Afbeelding

De 18-200 mm lens dan maar. Ook niet echt scherp. Doe ik iets fout in de test of lijkt de camera zelf en niet de lens last te hebben van backfocus? Kan dat in de camera zelf?

Kroontje

Re: Kun je backfocus hebben in de camera en niet in de lens?

Bericht door Kroontje » do dec 05 2013 10:01 pm

Even simpel gezegd...Neem aan alles op statief en onder 45 graden...
Kun je de D5000 wel fine tune ? Dacht het niet.
Weg brengen naar Nikon en daar je objectieven na laten kijken, maar ook je body.

Groet Kroontje

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanJacob » do dec 05 2013 10:02 pm

Ja, dat kan. In je spiegelhuis zitten dan ook schroeven waarmee het e.e.a. afgesteld kan worden. Ik heb dat met een D90 zelf gedaan, maar het beste is om dat bij Nikon Beverwijk te laten doen.

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » do dec 05 2013 10:14 pm

Nou, kan ik mijn signature in ieder geval eer aan doen. Dank heren voor de reactie. De camera moest toch eens een servicebeurt hebben, dacht ik zo.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » do dec 05 2013 11:16 pm

Ik ben nogniet overtuigd of hier nu iets mis is.
De batterij is niet geschikt om op scherp te stellen omdat die veel te glanzend is.

Als vuistregel geldt dan 1/3 voor en 2/3 achter het object ligt. Hieraan lijken de opnames te voldoen. Overigens is dit geen absolute regel.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr dec 06 2013 12:39 am

Los daarvan, als ik het zo bekijk lijkt het ook alsof de test niet onder 45 graden is uitgevoerd (ik kan me vergissen hoor). Dit is op zich een aardige test maar hij komt wel erg nauw, ik weet niet hoe de andere parameters van je test waren. Er zit geen EXIF bij. Heb je spiegelvoorontspanning gebruikt, een afstandsbediening, was je statief degelijk/stabiel genoeg etc. Hoe heb je de test precies uitgevoerd? En ik kan me ook nog wel voorstellen dat je AF moeite heeft om op een goud glanzend bollend vlak precies goed scherp te stellen. Zat je scherpstelpunt er precies op?

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je de test niet goed hebt gedaan. Maar ik weet uit ervaring hoe nauw dit allemaal komt en het is makkelijk om hiermee fouten te maken en verkeerde conclusies te trekken. De eerste keer dat ik op deze manier testte schrok ik me een hoedje van de backfocus, maar dat lag aan de manier waarop ik de test uitvoerde. Achteraf bleek dat mijn camera met alle lenzen (behalve een 50mm f/1.8) spot-on was... :?

PS: Railroad Tycoon 2! Topspel! Helaas werkt die op mijn nieuwe systeem niet meer... Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » vr dec 06 2013 7:27 am

henkk schreef:Ik ben nogniet overtuigd of hier nu iets mis is.
De batterij is niet geschikt om op scherp te stellen omdat die veel te glanzend is.

Als vuistregel geldt dan 1/3 voor en 2/3 achter het object ligt. Hieraan lijken de opnames te voldoen. Overigens is dit geen absolute regel.
Dan bekijk deze eens henk .

http://www.maartenvandekamp.nl/front-back-focus-lens/" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » vr dec 06 2013 4:20 pm

Voor de D5000 is dit ook niet zo'n goede testkaart: Je echte scherpstelpunt zit niet altijd exact in het midden van het vierkantje in je viewfinder en dat ene balkje waarop je scherpstelt is te klein om zeker te zijn.
Zet op dat balkje iets van min 2x2 cm met veel contrast en exact parallel met je sensor.
Zorg daarnaast voor overdreven veel licht voor de AF-sensors, daardoor worden ze een stuk nauwkeuriger, wat bij finetuning wel van belang is.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » vr dec 06 2013 5:03 pm

Kroontje schreef:Kun je de D5000 wel fine tune ? Dacht het niet.
Alleen mechanisch (niet een klusje om makkelijk zelf te doen), softwarematig inderdaad niet.
henkk schreef:De batterij is niet geschikt om op scherp te stellen omdat die veel te glanzend is.
Mee eens, dat soort glanzende dingen zijn een ramp om met AF op scherp te stellen.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » vr dec 06 2013 9:01 pm

Ik heb maar even een sjabloon gemaakt, hopende dat het beter 45 graden weergeeft en alleen de afstandsbediening gebruikt. Er schijnt een kamerlamp van boven en aan iedere zijkant een losse halogeen spot. Twee stuks dus. Een tweede ronde:

Afbeelding

18-200 mm lens, f4.8

Afbeelding

18-105 mm lens, f4.8

Afbeelding

50 mm lens, f3.5

Afbeelding

50 mm lens, f3.5 & R2D2. Er is gefocussed op het wit van R2D2. Focussen op het blauw maakt geen verschil dezelfde kwaliteit.
Laatst gewijzigd door Ivan10 op za dec 07 2013 9:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » za dec 07 2013 4:35 am

Wat zijn je exif gegevens voor al je f waarde.
Stel een zo klein mogelijke f-waarde in (groot diafragma). Dit zorgt voor de meeste scherptediepte wat belangrijk is bij deze test!
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » za dec 07 2013 11:40 am

Ik zal misschien later de oefening met de liniaal/grafiek nogmaals uitvoeren:

Afbeelding

18-200 mm, f5.3. Een lagere f-waarde lukte niet.

Afbeelding

18-105 mm, f5.3. Een lagere f-waarde lukte niet.

Afbeelding

50 mm, f1.4.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za dec 07 2013 11:57 am

De laatste voorbeelden even gedownload en om het verschil duidelijker inzichtelijk te krijgen iets meer verscherping gegeven. Ik zie hierbij geen onregelmatigheden. De plaatjes zijn echter te weinig uitvergroot om kleine afwijkingen daarin op te kunnen merken.

De andere voorbeelden een reactie eerder, slecht verlicht en met dit soort onregelmatige belichting, en in hoofdzaak rood van kleur, werkt niet echt om daar betrouwbare testen mee te maken. Zie de volgende reactie welke omstandigheden testresultaten negatief kunnen beïnvloeden:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35#p614035" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » za dec 07 2013 12:40 pm

Dank voor je reactie Leon. De recente foto's zijn omgeven door drie lampen. Meer verlichting lijkt me overbodig tenzij ik moet flitsen. Maar als de foto's zo uit je camera rollen zonder enige bewerking zou jij het accepteren begrijp ik Leon? Misschien dat ik nog een extra run doe met meer inzoomen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za dec 07 2013 1:26 pm

Flitsen heeft geen invloed op de scherpstelling. Scherpstelling gebeurt voorafgaande aan het flitsen voordat de opname wordt gemaakt.
Of het object met continuelicht verlicht wordt met één of drie lampen is niet waar het om gaat. Gewoon een meer egale uitlichting toepassen, zonder verloop erin, het best geen kunstlicht gebruiken door de sterke dominantie van rood licht erin. Dat rood is met je eerdere voorbeelden wel heel sterk overheersend. Heb je daar nog een extra "warmkleurig" type voor gebruikt? Nu ben je in dit jaargetijde en slecht weer wel wat beperkt in de mogelijkheden om het anders te doen. Fotografeer anders overdag dicht bij een groot raam (eventuele vitrages ook nog open geschoven, zodat er het meeste licht binnenvalt).

De laatste voorbeelden geven mij, --met het voorbehoud van die beperkte vergrotingen, waarop minder te zien is--, mij geen aanleiding om ontevreden te zijn met de resultaten als die zo zonder nabewerking uit de camera rollen. Voor een goed resultaat met "byte" is het echter zaak je opnamen wel na te bewerken. (Ik bewerk altijd na).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”