Kun je backfocus hebben in de camera en niet in de lens?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Kun je backfocus hebben in de camera en niet in de lens?

Bericht door Ivan10 » za dec 07 2013 2:19 pm

Ik fotografeer vaak binnen dus dat verklaart misschien mijn frustratie met de camera.

Speciaal voor Leon naar buiten gegaan waar de wind constant de opstelling omwaaide.

Afbeelding

18-200 mm
f=5
brandpunt 75 mm
sluitertijd 1/125

Afbeelding

50 mm
f=1.4
brandpunt 50 mm
sluitertijd 1/1600

Afbeelding

18-105 mm
f=5.3
brandpunt 70 mm
sluitertijd 1/125

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za dec 07 2013 5:41 pm

Ook met deze opnamen is er mijns inziens niets aan de hand. (Ook hier weer de opmerking dat het beeld slechts beperkt is uitvergroot).
Weet jezelf wel hoe opnamen goed na te bewerken met de juiste opties voor de beste weergave voor op het web?

Digitale opnamen hebben sowieso een mate van zachtheid in het beeld door de structuur van het RGB-raster en het demosaicking proces om een volwaardig RGB-beeld op te bouwen. Daarenboven zit er ook al een "anti-aliasing" filter boven de sensor met een mate van verzachting, om artefacten tegen te gaan. Verder wordt beeld in software door verkleining (voor weergave op het web) opnieuw in enige mate verzacht. Om die algemene zachtheid te corrigeren, moet je beeld extra na-verscherpen om dat te corrigeren.

Doe je dat op de getoonde beelden, krijg je iets meer "byte" in je opnamen en zie je beter waar het scherptevlak zich bevindt.
Overal ligt het scherptevlak duidelijk op dat StarWars R2D2 robotje in het midden. Ik neem aan dat je daarop hebt scherp gesteld.
Bij de 50mm 1.4 alleen met een wat kleinere scherptediepte door de grotere diafragma-opening van f1.4 die gebruikt is, plus tevens iets minder algemene scherpte bij deze opname als de andere opnamen, omdat de algemene scherpte van deze lens op die lichtsterkte vol open gebruikt nu eenmaal niet zo hoog is.
Allemaal heel normaal.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » za dec 07 2013 6:39 pm

Speciaal voor Leon. De enige foto van een hele reeks foto's van afgelopen weekend die aardig genoeg was om te bewerken. Dit is voor mij internet-waardig. Ik heb alleen de gratis Nikon software.

Afbeelding

Wat mij alleen opvalt, door dat de camera minder mooie foto's maakt afgelopen jaar: of ik raak slechter of de apparatuur of misschien de Nikon software. Soms denk ik: koop gewoon een smartphone of een compactcamera, dan hoef ik me ook niet meer te irriteren. Het idee dat mijn D5000 minder optimaal presteert overkomt me vaak als ik kijk naar mijn reportages door de jaren heen of als ik een budget Nikon/Canon dslr in de handen heb bij de Saturn/Mediamarkt deze lijken makkelijker te presteren dan de camera die ik nu heb. Daarbij zelfs met bewerken vraag ik me af of ik door de strenge ballotage commissie van het Nikon forum zou komen. Ik zal er eens gebruik van maken en als ik dan commentaar hoor over scherpte of korrel... :wink2:

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » za dec 07 2013 7:32 pm

Goed zo en laat je foto,s maar eens komen.Het kan ook veel liggen aan die gene die de knop in drukt.
Volgens mij is er niets aan dehand maar ga ook eens buiten met de camera een frisse neus halen is voor alle twee goed. :wink2:
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za dec 07 2013 7:45 pm

Omdat je gebruik maakt van de gratis Nikon Software (ik neem aan Nikon View), zou het kunnen dat door afwijkende instellingen van de camera met hetgeen je in het verleden gebruikte, je nu andere waarden overneemt in die software, wat een minder goed resultaat oplevert? (Standaard neemt Nikon Software de instellingen over van de camera).

Overigens is er met deze bewerking van de hond inderdaad nog wel wat op aan te merken. Enigszins koel van witbalans, dichtgelopen donkere partijen (te weinig detaillering), dat zou beter kunnen. Maar ach, dat zijn eigenlijk kleine nuanceringen.
Maar het meest wat me opvalt is de vreemde purper-achtige kleur onder de kop in de nek, en verder naar onder. De saturatie in de broek (onderste broekpijp van de spijkerbroek) is aan de onderkant ook sterker als meer erboven, met een vreemde kleuromslag. Wat heb je met het beeld gedaan? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat deze kleuromslag standaard in de opname zit.

Het scherptevlak ligt hier overigens precies goed waar je het zou verwachten. Wederom lijkt er geen probleem te zijn met de AF.
Ik kan me overigens wel vinden in de opmerking van Bert dat het waarschijnlijk toch sterk ligt "aan degene die de knop indrukt" (en de beelden bewerkt) met hetgeen wordt gezien als een "probleem" in de minder goede resultaten, dan dat het aan de camera zou liggen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » za dec 07 2013 10:09 pm

De foto lijkt mij veel te blauw. Zie bijv. ook de spijikerbroek.

edit n.a.v. de EXIF:
- verzadiging op +1
- tint op +1
picture control op Levendig
witbalans Preset 0,0

Ik zou dit eens allemaal op neutraal zetten en kijken hoe het er dan uit ziet. De witbalans op automatisch zetten. Misschien verklaart die preset de blauwe tint. Om het wat normaler te krijgen moet ik in CNX2 50 punten warmer instellen. En dan nog blijft het erg blauw.

En ook verbazingwekkend: 105 mm, VR uit en 1/8 sec belcihtingstijd. Knap het dan zo scherp te krijgen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo dec 08 2013 6:46 am

Plaats eens een foto zonder enige bewerking alles op neutraal gezet wb op auto.
Tegen dit probleem ben ik zelf ook wel eens aan gelopen bij mij geen vivid :wink2: meer

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51&t=40654" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 7&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door a vgastel op zo dec 08 2013 7:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » zo dec 08 2013 7:12 am

Nee, de witbalans vooral niet in deze binnenomgeving op automatisch zetten dat maakte alles geel, dan had ik nu weer een ander probleem gehad met de forumballotagecommissie. Ik laat de foto wel herberekenen met de grijspunt methode. Van instelling Levendig naar Neutraal maakt niet veel uit bij deze foto, zo lijkt. Vroeger had ik die instelling altijd op Neutraal staan, dus dat heb ik nu weer terug gezet. Dank, Vgastel. Plus nog even de verzadiging en tint terug gebracht in de camera. Naast de instellingen moet ik gewoon aan een flitser denk ik, want met het ophogen van de ASA waarde zijn de grenzen snel gevonden van een camera binnenshuis. En misschien zou scherpstelling AF-C ook nog helpen bij mensen, dat weet ik niet. Aangepast met de grijspuntmethode, en het contrast terugbrengen.

Afbeelding

De enig goed gelukte foto nogmaals aangepast. Dus met deze foto heb ik geen scherpstelprobleem, Leon. Waren de rest van de foto's maar zo. De hond is overigens niet van mij, maar het is wel een schatje, dus uitlaten zal niet gaan.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo dec 08 2013 7:28 am

Zo te lezen is je probleem op gelost ga maar eens kijken naar een externe flits er zijner genoeg .
DIVERZE MERKEN maar doen ze ook waar jii hem voor nodig hebt kijk naar je budget info genoeg te vinden hier over.
Gebruik zeer lang metz flitsers van af dat ik begon met fotograferen nu sinds kort de sb900 perfecte flits die geheel aan sluit bij het nikon systeem.
Kan je maar een advies geven ga voor een sb900 of een sb910 :wink2:
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » zo dec 08 2013 1:50 pm

Ik heb recent geïnvesteerd in de 18-105 mm lens, dus daar laat ik het voorlopig bij. Een flitser staat al een tijd op de agenda.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”