D800 ongelukkige keus?
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D800 ongelukkige keus?
Dat hij meer geluk en minder ruis mag vinden in de D4...
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
https://www.instagram.com/remcovandesanden
- prol
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Topwopper schreef:D-4
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 53#p679053" onclick="window.open(this.href);return false;

Nikon D4, Nikon 14-24 2.8, Nikon 24-70 2.8, AFS, Nikon 70-200 2.8 VRII, VR Micro-Nikkor 105 mm f 2.8 G, Redged TSC 424 Benro B3 Ballhead statief
Elinchrom 250 - 500 BXRi, Elinchrom Deep Octa, Elinchrom rotalux 175 cm, Elinchrom Quadra 2x S-kop
Elinchrom 250 - 500 BXRi, Elinchrom Deep Octa, Elinchrom rotalux 175 cm, Elinchrom Quadra 2x S-kop
- ppbogaard
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Met grote verbazing heb ik dit gelezen, en dacht wat een "ongelukkige kneus" (sorry voor mijn woordkeuze)Johan van Gool schreef:Na lang wikken en wegen tussen een D4 en D800 heb ik twee maanden geleden een D800 gekocht.
Nu is het altijd wel wennen aan een nieuwe body, maar hij heeft mij het yes gevoel wat ik bij mijn D300s direct had bij aanschaf nog niet gegeven.
Daarnaast vind ik het ruis verhaal erg tegenvallen van deze camera. Boven de iso 800 wordt het allemaal stukken minder.
Vanaf daar begint er langzaam licht ruis op te treden in de foto's. Had verwacht dat dit zo rond de iso 1600 pas het geval zou zijn.
Testen wijzen in elk geval uit dat de camera prima ruis prestaties bied, jammer dat ik dat dus zo niet ervaar.
Geloof me, ik weet echt wel hoe instellingen en belichtingen werken, daarnaast beschik ik ook nog eens over top glaswerk voor deze cam.
Dus aan het technische en omgang met de camera zal het niet liggen. Bevriende fotograaf met een D800, kan zich ook vinden in dit verhaal.
Ook hij had meer verwacht van deze camera, zeker qua ruis prestaties.
Ik ben nog maar zeer kort (twee weken) de gelukkige eigenaar van de D800. en ben juist zeer onder de indruk van de prestaties van deze camera, en dan ook met name de prestaties met hoge iso waarde.
Door pech met mijn "oude D300" heb ik nu de keuze gemaakt voor FF en (nog) niet in het bezit van "Top" glaswerk. en heb totaal geen spijt!
Zelfs met mijn oude Nikkor 28-70mm f/3.5-4.5 krijg ik prachtige resultaten.
Maar wens de TS in ieder geval een mooi ruisvrij nieuwjaar toe!
Vriendelijke groet, Peter
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb geen D4 en ook geen D800, maar ik mij m.b.t. de D800 tot op een zeker niveau inleven omdat ik het ook merkte op de D7100. Op de meest gekke momenten ruis in de donkere delen. Al vanaf 100 iso. Ik moet dat hele belichtings verhaal nog onder de knie krijgen dus daar ben ik nog een absoluut beginner in.
Maar wat ik wil zeggen, is de D4 niet veel meer een camera die je moet kunnen gebruiken in iedere omstandigheid en dat die 16 mp gebaseerd is op het feit dat je niet altijd de belichting onder controle kunt hebben als snelheid de factor is en dat de D800 veel meer een camera is in de traditie van camera's als de Sigma SD-1 waarbij je in gecontroleerde omgevingen bovennormale resultaten krijgt?
Maar wat ik wil zeggen, is de D4 niet veel meer een camera die je moet kunnen gebruiken in iedere omstandigheid en dat die 16 mp gebaseerd is op het feit dat je niet altijd de belichting onder controle kunt hebben als snelheid de factor is en dat de D800 veel meer een camera is in de traditie van camera's als de Sigma SD-1 waarbij je in gecontroleerde omgevingen bovennormale resultaten krijgt?
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
-
- Forumlid
De meest belachelijke en erg domme opmerking van meneer Peter die ik ooit op een forum gelezen heb.ppbogaard schreef:Met grote verbazing heb ik dit gelezen, en dacht wat een "ongelukkige kneus" (sorry voor mijn woordkeuze)Johan van Gool schreef:Na lang wikken en wegen tussen een D4 en D800 heb ik twee maanden geleden een D800 gekocht.
Nu is het altijd wel wennen aan een nieuwe body, maar hij heeft mij het yes gevoel wat ik bij mijn D300s direct had bij aanschaf nog niet gegeven.
Daarnaast vind ik het ruis verhaal erg tegenvallen van deze camera. Boven de iso 800 wordt het allemaal stukken minder.
Vanaf daar begint er langzaam licht ruis op te treden in de foto's. Had verwacht dat dit zo rond de iso 1600 pas het geval zou zijn.
Testen wijzen in elk geval uit dat de camera prima ruis prestaties bied, jammer dat ik dat dus zo niet ervaar.
Geloof me, ik weet echt wel hoe instellingen en belichtingen werken, daarnaast beschik ik ook nog eens over top glaswerk voor deze cam.
Dus aan het technische en omgang met de camera zal het niet liggen. Bevriende fotograaf met een D800, kan zich ook vinden in dit verhaal.
Ook hij had meer verwacht van deze camera, zeker qua ruis prestaties.
Ik ben nog maar zeer kort (twee weken) de gelukkige eigenaar van de D800.
Om misselijk van te worden, zelf door iemand die twee weken een D800 camera heeft en dan net doet alsof hij die al jaren gebruikt!
-
- Forumlid
Van mij mag dit draadje gesloten worden! Het Nikon forum valt mij in vele opzichte erg tegen eerlijk gezegd.
Ik dacht dat je juist je ervaring kon delen, kennis of je onvreden over een aankoop kon melden, en of er meer mensen die ervaring hebben.
Of beter nog hun kennis en ervaring op de juiste manier willen delen en je adviseren. Dat is waar dacht ik dit forum voor bedoelt was.
Nee hoor, dan gaan er een hoop figuren denken dat je een hele vreemde taal spreekt en een camera af aan het keuren bent.
Sterker nog als je aangeeft dat in mijn geval de D800 een ongelukkige keus was voor mij, krijg je direct onbegrip en vreemde opmerkingen.
Klap op de vuurpijl is nog de jaloerse opmerkingen op het feit dat ik de D800 heb kunnen omruilen en er een D4 voor heb terug gekocht.
Heel raar maar bij toeval heb ik bij de D4 weer het plezier in het fotograferen en niet de ellende die ik aan technische storingen had met de D800.
Neemt niet weg nogmaals dat de D800 een slechte camera is, maar schijnbaar is het spuien van eigen meningen en onbegrip belangrijker op dit topic.
Kan mij ook niet voorstellen dat er nooit iemand op dit forum is geweest dat die wel eens een verkeerde aankoop in wat dan ook heeft gedaan.
Heb inmiddels in mijn foto kringen toch ook al wel gehoord dat er verschillende mensen de D800 om hebben geruild voor een D4 of D600.
Dus heel gek...zouden die mensen er dan ook niet mee kunnen omgaan? buiten het feit dat zij ook wat kleine probleempjes hadden met die camera?
Maar goed, hier blijft het ook bij wat mij betreft.
Ik dacht dat je juist je ervaring kon delen, kennis of je onvreden over een aankoop kon melden, en of er meer mensen die ervaring hebben.
Of beter nog hun kennis en ervaring op de juiste manier willen delen en je adviseren. Dat is waar dacht ik dit forum voor bedoelt was.
Nee hoor, dan gaan er een hoop figuren denken dat je een hele vreemde taal spreekt en een camera af aan het keuren bent.
Sterker nog als je aangeeft dat in mijn geval de D800 een ongelukkige keus was voor mij, krijg je direct onbegrip en vreemde opmerkingen.
Klap op de vuurpijl is nog de jaloerse opmerkingen op het feit dat ik de D800 heb kunnen omruilen en er een D4 voor heb terug gekocht.
Heel raar maar bij toeval heb ik bij de D4 weer het plezier in het fotograferen en niet de ellende die ik aan technische storingen had met de D800.
Neemt niet weg nogmaals dat de D800 een slechte camera is, maar schijnbaar is het spuien van eigen meningen en onbegrip belangrijker op dit topic.
Kan mij ook niet voorstellen dat er nooit iemand op dit forum is geweest dat die wel eens een verkeerde aankoop in wat dan ook heeft gedaan.
Heb inmiddels in mijn foto kringen toch ook al wel gehoord dat er verschillende mensen de D800 om hebben geruild voor een D4 of D600.
Dus heel gek...zouden die mensen er dan ook niet mee kunnen omgaan? buiten het feit dat zij ook wat kleine probleempjes hadden met die camera?
Maar goed, hier blijft het ook bij wat mij betreft.
Wat ik me afvraag, is in bovenstaande zin wellicht het woordje 'niet' (2de keer) weggevallen? Want anders is het wel een erg boude uitspraak!Johan van Gool schreef: ...

Als TS mag je dat vragenVan mij mag dit draadje gesloten worden!

En wens je veel plezier met de D4

Kroontje