Kleur rood fotograferen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Nismo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Kleur rood fotograferen

Bericht door Nismo » ma dec 09 2013 10:17 pm

Ik had de volgende vraag:

Ik neem regelmatig foto's op mijn werk van bv rode kerststerren(en andere rode bloemen) als ik hier een foto van neem(volvelds) lopen de rode kleuren dicht en verlies ik veel detail van de planten.
Ik heb soms ook het idee dat de kleur rood niet helemaal overkomt als de werkelijke kleur rood.
Kan iemand tips geven dat dit wel lukt bij beide problemen.
D610 24-70 F2.8 Fujifilm X-T20 :)
http://www.mroosfotografie.nl

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Kleur rood fotograferen

Bericht door ATOR » ma dec 09 2013 10:23 pm

Misschien is het je witbalans, misschien clip (overbelicht) je het rode kanaal van je sensor maar zonder foto erbij kan niemand je vertellen wat er precies mis gegaan is.

Nismo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door Nismo » ma dec 09 2013 10:28 pm

Het histogram met de totale belichting is wel goed alleen zoals je zegt, clipt het rode kanaal wel maar niet extreem dat hij er uit schiet.(ten opzichte van de andere kleur kanalen)
Zou je dit dan weer met onderbelichten moeten compenseren?
D610 24-70 F2.8 Fujifilm X-T20 :)
http://www.mroosfotografie.nl

iJoost

Bericht door iJoost » ma dec 09 2013 10:29 pm

Ik weet wie er nu gaat reageren. ;-) Maar kijk naar het histogram. Hoogstwaarschijnlijk is het rode kanaal behoorlijk overbelicht. Dta komt doordat de camera bij het bepalen van de belichting meer rekening houdt met het groene kanaal dan met het rode en het blauwe. Daardoor gebeurt het bij foto's met veel rood of veel geel regelmatig dat een van de kanalen overbelicht is. En in dat kanaal raak je dan alle details kwijt.

En ja, dat moet je dus voorkomen. In de nabewerking kun je dan wel weer de belichting visueel goed krijgen. Als je de pixels maar thuisgebracht hebt. Als je thuiskomt met een geclipt rood kanaal valt er niets meer te redden.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma dec 09 2013 11:57 pm

In een topic wat ik ooit op heb gestart staat ontzettend veel info die je van nut kan zijn, lees er maar eens doorheen.
Hier de link naar dat topic.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... s&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes.
Vrgr
Tiny

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di dec 10 2013 1:17 am

Nismo schreef: Ik heb soms ook het idee dat de kleur rood niet helemaal overkomt als de werkelijke kleur rood.
Kan iemand tips geven dat dit wel lukt bij beide problemen.
Zoals reeds aangegeven is het van belang het histogram van opnamen goed in de gaten te houden, met name de separate RGB-kanalen, waarbij er geen clipping mag voorkomen.

Het histogram achterop de LCD van de camera is de uitkomst van belichting, gebruikte camera "Picture Control" instellingen en witbalans. Om een zo correct mogelijke weergave en goed uitgangspunt te hebben voor beoordeling van het histogram en daaraan gekoppeld een zo "breed" mogelijke vastlegging van de opnamedata kun je het beste de camera instellen met de volgende opties:
-- Gebruik in ieder geval RAW (NEF) als bestandsformaat, en hoewel er mogelijk geen verschil waarneembaar is, gebruik 14 bits in plaats van 12 bits. Ben je in ieder geval verzekerd van de best mogelijke vastlegging van data. (Minimaal in lossless data compression kwaliteit).
-- Kleurruimte Adobe RGB
-- "Picture Control" instelling op "Neutraal"
-- "Custom witbalans" op een grijskaart bij de heersende lichtomstandigheden.

Het effect van een verkeerde witbalans reeds bij (test)-opname kan tot een onjuiste weergave van het RGB-histogram leiden, met name in die separate RGB-kanalen, waarop men verkeerde conclusies en besluiten neemt ten aanzien van belichting voor de daaropvolgende "echte" opnamen. In een eerder draadje heb ik testopnamen gemaakt waarbij het effect te zien is vanuit verschillende uitgangspunten in witbalans. Lees de bijbehorende tekst erbij:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 57#p543757" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 95#p543795" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens zou je nog wel kunnen proberen de "verkeerd belichte opnamen" alsnog achteraf in de software te corrigeren, door de "belichting" terug te schuiven, zodanig dat je geen clipping hebt in de individuele RGB-kanalen. RAW-data heeft nog wel wat reserves ook in de lichte partijen, zeker met de jongere camera types. De ene RAW-converter kan daarbij ook wat beter overweg met clippende hoge lichten als de andere RAW-converter.
RAW-converters met wat extra reserves zijn bijv. "Picture Code - Photo Ninja": http://www.picturecode.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
en Phase Capture One Pro: http://www.phaseone.com/en/Imaging-Soft ... Pro-7.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 10 2013 1:44 am

Waarom Adobe RGB hier Léon? We schieten toch een RAW bestand? Die hebben helemaal geen kleurruimte. Als je ze inleest in Lightroom bijvoorbeeld krijgen ze pas definitief een kleurruimte bij de uitvoer...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di dec 10 2013 1:48 am

Zoals aangegeven: Het histogram achterop de LCD van de camera is de uitkomst van belichting, gebruikte camera "Picture Control" instellingen (denk aan contrast, verscherping, saturatie etc.) en witbalans. Kleurruimte is daar ook een onderdeel van.
Kan best zijn dat de clipping van het getoonde histogram eerder inzet met sRGB dan met Adobe RGB.
Het histogram is de weergave zoals de data in de camera wordt geprocessed met inbegrip van al die instellingen (vergelijk als JPG).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”