
NSC_2507 131007 by WiebeTerpstra, on Flickr
je kunt hem op zoveel manieren vastleggen, maar wat vinden jullie hiervan?
Sta mij toe even in te pikken op die opmerking over P stand en vrijheid.wiebeterpstra schreef:Ok, je schoot vanuit de P stand, hou je dan nog vrijheid over? gebruik de P stand eigenlijk nooit.
En koos je zelf voor die -1.3 EV correctie, en hoe kwam je daarbij?
Om dat je dan volledige controle hebt en zelf nog kunt aan passen even een vraag.De truc is dan om de grijskaart onder een hoek van 45 graden voor de lens te houden (in de A- of P-stand), de waarden van sluiter en diafragma af te zetten en die vast te zetten in de M-stand.
Om te beginnen meet je met de grijskaart het opvallend licht en niet het gereflecteerde licht, dus je meet het licht dat in de ruimte aanwezig is.a vgastel schreef:Ruilof
Wat maakt het dan voor verschil deze in de m -stand te zetten.
En juist dan is een externe lichtmeter zo handig.... Kun je even bij het schilderij snel en ongezien meten, daarna op afstand met de juiste belichting op je gemak een foto maken. Bij een béétje museum is de belichting immers heel constant.ruilof schreef:Nog beter zou zijn om de grijskaart meting te doen vlak voor het schilderij, maar dat mag niet
Of je gebruikt en spot meter, er zit zelfs een in je camera, en meet in dit geval op de bijna middel grijze kraag van de figuur in 't wit, en volgt dan de meet resultaten.Cyrus schreef:En juist dan is een externe lichtmeter zo handig.... Kun je even bij het schilderij snel en ongezien meten, daarna op afstand met de juiste belichting op je gemak een foto maken. Bij een béétje museum is de belichting immers heel constant.ruilof schreef:Nog beter zou zijn om de grijskaart meting te doen vlak voor het schilderij, maar dat mag niet