Hij past er nét op!

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Hij past er nét op!

Bericht door justme » ma dec 09 2013 9:02 pm

1
Afbeelding
NSC_2507 131007 by WiebeTerpstra, on Flickr

je kunt hem op zoveel manieren vastleggen, maar wat vinden jullie hiervan?

Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Hij past er nét op!

Bericht door Johan v. V. » ma dec 09 2013 10:39 pm

Fraai, met die onscherpe mensen op de achtergrond. Van boven misschien iets te krap gesneden. Verder mooie plaat.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma dec 09 2013 11:10 pm

Hoi Wiebe, ik zie bewegingsonscherpte in het schilderij. Uit de Exif op Flickr; 1/4 sec (uit de hand neem ik aan), f2.8, iso 125. De lange sluitertijd zal de reden van de onscherpte zijn. Bewuste keuze? Met een hogere iso had je een kortere sluitertijd kunnen gebruiken en daardoor meer scherpte in de foto verkregen.

ruilof
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door ruilof » di dec 10 2013 11:42 am

De gebruikelijke drukte voor De Nachtwacht komt er goed uit. Als dat je bedoeling was is de foto redelijk geslaagd.
Technisch is er wel wat te verbeteren.
De onscherpte is al genoemd. Een hoger ISO en een EV correctie van minstens -1,7 zal ervoor zorgen dat niet alleen de scherpte beter is maar ook de belichting.
De nachtwacht is op de hoofdfiguren na een erg donker schilderij en je camera heeft zich op de donkerte gericht en dus teveel licht toegelaten. Daarom is correctie met de EV knop (+/-) aan te raden.
Als je er prijs op stelt kan ik je een voorbeeld laten zien uit mijn eigen collectie.
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » di dec 10 2013 11:52 am

EV correctie is iets wat ik nog weinig gebruik, en zit wellicht daardoor nogal eens in de knoop met het oplichten van donkere gedeeltes of het stilzetten van een shot.

ik zie wel uit naar jouw voorbeeld, heb er zelf ook nog een paar.

ruilof
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ruilof » di dec 10 2013 12:24 pm

Mijn foto's.
Gemaakt met ISO 800 1/100 en F/5.0, EV correctie -1.3

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de camera het gereflecteerde licht meet en niet het opvallend licht is de correctie nodig. De camera ziet donker en maakt licht. Andersom is dat ook. Bij sneeuw ziet de camera licht en maakt donker. Op die manier kunnen wit en zwart zelfs dezelfde grijstint krijgen.
Je kunt (als je in RAW fotografeert) altijd nabewerken.

Veel doen en ervaring opbouwen. Succes!
Website
Blog

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » wo dec 11 2013 9:37 am

Ok, je schoot vanuit de P stand, hou je dan nog vrijheid over? gebruik de P stand eigenlijk nooit.
En koos je zelf voor die -1.3 EV correctie, en hoe kwam je daarbij?

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » wo dec 11 2013 10:01 am

wiebeterpstra schreef:Ok, je schoot vanuit de P stand, hou je dan nog vrijheid over? gebruik de P stand eigenlijk nooit.
En koos je zelf voor die -1.3 EV correctie, en hoe kwam je daarbij?
Sta mij toe even in te pikken op die opmerking over P stand en vrijheid.

Indien je bedoeld dat je als fotograaf geen vrijheid hebt om 'technisch' in te grijpen, dan heb je tot op zekere hoogte gelijk.
Maar ik pleit ervoor om, in sommige en om niet te zeggen vele, situaties de automaat van de camera (P, T, S of A) z'n werk te laten doen. Zo heb je de vrijheid als fotograaf om met het onderwerp, kadrage, verlichting (niet belichting) en nog vele elementen van het creatief proces, bezig te zijn, ook weer tot op zekere hoogte.
Gelukkig bied de digitale techniek ons de mogelijkheid om, zij het in beperkte mate, achteraf in te grijpen. En eigenlijk is dat ingrijpen ook een van de vele onderdeeltjes van dat creatief proces...

Zijn keuze om in te grijpen via de belichtingscorrectie, -1.3 EV, vind ik normaal. Uiteindelijk refereert een lichtmeter naar de beruchte 18% reflectie grijs, en dat is niet altijd toepasselijk, zeker hier niet, het creatief proces weet je wel...
Eigenlijk heeft ruilof creatief ingegrepen in de automatisering van de opname, hij heeft dus terecht de nodige vrijheid genomen.
Alleen jammer van die vervorming van het schilderij, in de tweede foto, kijk een naar de gezichten en vergelijk dat met de eerste foto.

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » wo dec 11 2013 10:26 am

Ik had persoonlijk niet een moment gedacht aan het aanpassen van de belichtingscorrectie, dat zal grotendeels aan ervaring liggen.

Zijn vervorming vind ik logisch gezien zijn FX body, en op 28mm geschoten, in vergelijking met mijn 105mm op DX.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo dec 11 2013 11:36 am

@rullof: in dit soort situaties kun je het beste een externe lichtmeter gebruiken met de camera op M.
Groeten,
Edwin

flickr - website

ruilof
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ruilof » wo dec 11 2013 3:19 pm

Het is niet mijn draadje, maar toch dank voor de antwoorden die ik had willen geven.

Aanvulling:
Ingrijpen in lichtsituaties die niet de 18% grijs benaderen is altijd noodzakelijk. Uit ervaring weet ik een en ander inmiddels in te schatten
Vertekening van foto 2 komt omdat onder een hoek heb gefotografeerd en er dus een logische perspectiefvertekening is ontstaan
Als je lichtsituaties niet goed kunt inschatten is een externe lichtmeter niet altijd nodig. als er weinig tijd is evenmin. Ik kies soms voor de grijskaart als lichtmeter.
De truc is dan om de grijskaart onder een hoek van 45 graden voor de lens te houden (in de A- of P-stand), de waarden van sluiter en diafragma af te lezen en die vast te zetten in de M-stand.
Laatst gewijzigd door ruilof op wo dec 11 2013 7:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Website
Blog

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » wo dec 11 2013 6:46 pm

Ruilof
Wat maakt het dan voor verschil deze in de m -stand te zetten.
De truc is dan om de grijskaart onder een hoek van 45 graden voor de lens te houden (in de A- of P-stand), de waarden van sluiter en diafragma af te zetten en die vast te zetten in de M-stand.
Om dat je dan volledige controle hebt en zelf nog kunt aan passen even een vraag.
Lezende de antwoorden die gegeven zijn.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

ruilof
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ruilof » wo dec 11 2013 7:29 pm

a vgastel schreef:Ruilof
Wat maakt het dan voor verschil deze in de m -stand te zetten.
Om te beginnen meet je met de grijskaart het opvallend licht en niet het gereflecteerde licht, dus je meet het licht dat in de ruimte aanwezig is.
Door de waarden vast te zetten in de M-stand kan de camera die niet meer veranderen onder invloed van de lichtmeter die voortdurend het gereflecteerde licht meet.
Nog beter zou zijn om de grijskaart meting te doen vlak voor het schilderij, maar dat mag niet ;)
Website
Blog

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo dec 11 2013 7:38 pm

ruilof schreef:Nog beter zou zijn om de grijskaart meting te doen vlak voor het schilderij, maar dat mag niet ;)
En juist dan is een externe lichtmeter zo handig.... Kun je even bij het schilderij snel en ongezien meten, daarna op afstand met de juiste belichting op je gemak een foto maken. Bij een béétje museum is de belichting immers heel constant.
Groeten,
Edwin

flickr - website

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » do dec 12 2013 8:28 am

Cyrus schreef:
ruilof schreef:Nog beter zou zijn om de grijskaart meting te doen vlak voor het schilderij, maar dat mag niet ;)
En juist dan is een externe lichtmeter zo handig.... Kun je even bij het schilderij snel en ongezien meten, daarna op afstand met de juiste belichting op je gemak een foto maken. Bij een béétje museum is de belichting immers heel constant.
Of je gebruikt en spot meter, er zit zelfs een in je camera, en meet in dit geval op de bijna middel grijze kraag van de figuur in 't wit, en volgt dan de meet resultaten.
Je gan ook verschillende punten meten, zoals AA dat deed in z'n Zone System, en dan een keuze maken waar je juist dat middel grijs wilt leggen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”