Straatfotografie [verzamel]
- Frank B
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Straatfotografie [Verzamel]
Een boek is er al, zie onderschrift. Kon er nog wel honderd foto's in kwijt. Misschien nog eens een tweede maken. Is toch wel gaaf in boekvorm. Kan het iedereen aanraden.
-
- Forumlid
Ahh, wist ik niet.
- HannahV
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
1

2

Ik vond het alleen erg jammer dat foto 2 een beetje bewogen is en dat de voeten er niet op staan.. Toch vond ik deze foto op de een of andere manier wel iets hebben, je moet ergens beginnen...

2

Ik vond het alleen erg jammer dat foto 2 een beetje bewogen is en dat de voeten er niet op staan.. Toch vond ik deze foto op de een of andere manier wel iets hebben, je moet ergens beginnen...
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Afgelopen week heb ik in dit draadje een discussie gevoerd over de angst voor straatfotografie. Ik bewonder de mensen die dit doen en durven. Ikzelf heb het lef er niet zo voor en uit de discussie bleek dat velen er ook zo over dachten. Ik heb veel adviezen gekregen hoe te beginnen, hoe dit aan te pakken om over die angst heen te komen. Ik vind het nogal een inbreuk op de privacy van andere mensen om ze zomaar op de foto te zetten.
Dit is NIET zo, heb ik begrepen uit vele antwoorden, maar zo voel ik dat.
Nu ben ik eens goed door alle foto's in dit draadje gegaan en wat me opvalt is dat zelfs de mensen die het durven toch terughoudend zijn en misschien diezelfde angst hebben als ik. Het valt namelijk op dat heel veel foto's gemaakt zijn terwijl mensen van de fotograaf weglopen. Ik zie alleen ruggen. Is dat misschien omdat er dezelfde angst is die ik ook heb? Een voorzichtige poging?
Ik zeg er meteen bij dat de foto's die WEL frontaal zijn over het algemeen een stuk sterker overkomen. Dit lijken mij foto's van mensen die over hun schroom heen zijn. Die foto's zijn sprekender, vind ik.
Maar het viel me gewoon op. Veel ruggen. En heel af en toe zie ik dat het een bewuste sterke keuze is maar meestal lijkt me dit toch voort te komen uit het ongemakkelijke gevoel dat ik ook heb.
Nu ben ik eens goed door alle foto's in dit draadje gegaan en wat me opvalt is dat zelfs de mensen die het durven toch terughoudend zijn en misschien diezelfde angst hebben als ik. Het valt namelijk op dat heel veel foto's gemaakt zijn terwijl mensen van de fotograaf weglopen. Ik zie alleen ruggen. Is dat misschien omdat er dezelfde angst is die ik ook heb? Een voorzichtige poging?
Ik zeg er meteen bij dat de foto's die WEL frontaal zijn over het algemeen een stuk sterker overkomen. Dit lijken mij foto's van mensen die over hun schroom heen zijn. Die foto's zijn sprekender, vind ik.
Maar het viel me gewoon op. Veel ruggen. En heel af en toe zie ik dat het een bewuste sterke keuze is maar meestal lijkt me dit toch voort te komen uit het ongemakkelijke gevoel dat ik ook heb.
- HannahV
- Forumlid
Die angst heb ik zelf ook..Ton van de Wiel schreef:Afgelopen week heb ik in dit draadje een discussie gevoerd over de angst voor straatfotografie. Ik bewonder de mensen die dit doen en durven. Ikzelf heb het lef er niet zo voor en uit de discussie bleek dat velen er ook zo over dachten. Ik heb veel adviezen gekregen hoe te beginnen, hoe dit aan te pakken om over die angst heen te komen. Ik vind het nogal een inbreuk op de privacy van andere mensen om ze zomaar op de foto te zetten.

Er stond ook een violist op straat. Was een prachtige fotokans geweest, maar ik had het lef niet. Dom eigenlijk. Maar ja, eigen schuld, zal ik maar zeggen.
Wel zou ík het liever hebben dat een fotograaf gewoon lekker foto's gaat staan maken of het even vraagt, dan sneaky van onder zijn jas, in de hoop dat het niet te veel opvalt.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Klop Hannah, stiekem foto's maken is ook niet mijn ding. Jammer dat je die violist niet hebt. Dat lijken me juist "mensen van de straat" waarvan ik zou denken dat ze het niet eens erg vinden om op de foto te gaan. Die willen gehoord of bekeken worden. Anders hadden ze wel in hun eigen huis gaan spelen. (tenzij de buren klagen natuurlijk)
- HannahV
- Forumlid
Nu je 't zegt, Ton. Dat is inderdaad waar.. maar ja, straatmuzikanten genoeg.. Volgende keer ga ik al mijn moed verzamelen haha.Ton van de Wiel schreef:Klop Hannah, stiekem foto's maken is ook niet mijn ding. Jammer dat je die violist niet hebt. Dat lijken me juist "mensen van de straat" waarvan ik zou denken dat ze het niet eens erg vinden om op de foto te gaan. Die willen gehoord of bekeken worden. Anders hadden ze wel in hun eigen huis gaan spelen. (tenzij de buren klagen natuurlijk)
- Frank Roelofs
- Forumlid
Ik bekijk de foto's in dit draadje ook met een klein beetje jalousie. Prachtige platen komen er voorbij.
Bekijk ook regelmatig video's op YouTube. Naar mijn idee gaat straatfotografie niet over stiekum foto's maken, daar hebben we de paparazzi voor, maar over onopvallend fotograferen, opgaan in het straatbeeld, de mensen.
Ervoor zorgen dat de mensen op straat je zien als iemand met een camera in plaats van hé ik wordt op de foto gezet.
Bekijk ook regelmatig video's op YouTube. Naar mijn idee gaat straatfotografie niet over stiekum foto's maken, daar hebben we de paparazzi voor, maar over onopvallend fotograferen, opgaan in het straatbeeld, de mensen.
Ervoor zorgen dat de mensen op straat je zien als iemand met een camera in plaats van hé ik wordt op de foto gezet.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
- HannahV
- Forumlid
Vind ik een hele mooie, Frank!
- Robin
- Forumlid
Weet het niet zeker of ik hem hier al eens eerder geplaatst heb.

Greetz... Robin
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Speciaal voor Ton wat foto's zonder ruggen...

Deze zijn trouwens dit jaar gemaakt tijdens een NCN uitje in Rotterdam.

Deze zijn trouwens dit jaar gemaakt tijdens een NCN uitje in Rotterdam.

Laatst gewijzigd door oud0001 op za dec 14 2013 1:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
@Robin: Mooie plaat!
Leuk, Snoop Dogg! :mrgreen:Patrick schreef:![]()