Dit is niet helemaal waar, ik wil hetdus enigzins nuanceren:DannySan schreef:Antwoordje: schiet je in RAW of JPG?Lucvh schreef:Volgend vraagje!
De Actieve D-Lighting beter aan of uit?
In RAW: geen invloed, in JPG: naar keuze kun je instellen (en bij de D7000 kan die ook op 'auto').
1. ADL zal in veel situaties een klein beetje onderbelichten. Quote uit een Nikon handleiding: ""The Active D-Lighting option in the shooting menu adjusts exposure before shooting to optimize the dynamic range, while the D-Lighting option in the retouch menu optimizes dynamic range in images after shooting"". Active D-lighting heeft dus direct invloed op het RAW bestand (al zit dat ruim binnen de corrigeerbare marge)! In de praktijk zul je er op Low niet zo heel veel van merken (1/3e stop max) maar op stand high kan dat wel tot 2/3e stop onderbelichting opleveren.
NB: Voor er discussie ontstaat, Active D-lighting moet niet worden verward met D-lighting, die laatste speelt alleen met contrast/brightness en beinvloed de belichting dus niet. Maar D-lighting is iets anders dan Active D-lighting!
2. Als je in RAW fotografeert en je gebruikt die RAW bestanden in een programma dat die settings niet begrijpt (zoals Adobe software) dan zie je het resultaat van profielkeuzes (vivid etc.) of ADL inderdaad niet terug als je in RAW werkt, want die programma's herkennen dat niet. Maar als je met Nikon programma's werkt (View NX2 en Capture NX2) zie je het resultaat van die instellingen wel, ook in RAW. Je kunt ze dan wel aanpassen of in/uitschakelen, wat ik zelf een groot voordeel vindt.
Verder heeft ADL een (kleine) negatieve impact op de verwerkingssnelheid van beelden door je camera. De snelheid van het processen en wegschrijven van beelden kan hierdoor iets langer duren als je ADL aan hebt staan. Om bovenstaande redenen, snelheid en het feit dat ik zelf volledige controle wil over mijn belichting, staat het bij mij dan ook uit als ik in RAW werk (dat is bijna altijd het geval).
Eventuele toegevoegde waarde is er m.i. alleen als je in JPG schiet en weinig aan nabewerking doet.