Nikon D7000

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nikon D7000

Bericht door ReneG » wo dec 04 2013 11:34 am

DannySan schreef:
Lucvh schreef:Volgend vraagje! :-)

De Actieve D-Lighting beter aan of uit?
Antwoordje: schiet je in RAW of JPG?
In RAW: geen invloed, in JPG: naar keuze kun je instellen (en bij de D7000 kan die ook op 'auto').
Dit is niet helemaal waar, ik wil hetdus enigzins nuanceren:

1. ADL zal in veel situaties een klein beetje onderbelichten. Quote uit een Nikon handleiding: ""The Active D-Lighting option in the shooting menu adjusts exposure before shooting to optimize the dynamic range, while the D-Lighting option in the retouch menu optimizes dynamic range in images after shooting"". Active D-lighting heeft dus direct invloed op het RAW bestand (al zit dat ruim binnen de corrigeerbare marge)! In de praktijk zul je er op Low niet zo heel veel van merken (1/3e stop max) maar op stand high kan dat wel tot 2/3e stop onderbelichting opleveren.

NB: Voor er discussie ontstaat, Active D-lighting moet niet worden verward met D-lighting, die laatste speelt alleen met contrast/brightness en beinvloed de belichting dus niet. Maar D-lighting is iets anders dan Active D-lighting!

2. Als je in RAW fotografeert en je gebruikt die RAW bestanden in een programma dat die settings niet begrijpt (zoals Adobe software) dan zie je het resultaat van profielkeuzes (vivid etc.) of ADL inderdaad niet terug als je in RAW werkt, want die programma's herkennen dat niet. Maar als je met Nikon programma's werkt (View NX2 en Capture NX2) zie je het resultaat van die instellingen wel, ook in RAW. Je kunt ze dan wel aanpassen of in/uitschakelen, wat ik zelf een groot voordeel vindt.

Verder heeft ADL een (kleine) negatieve impact op de verwerkingssnelheid van beelden door je camera. De snelheid van het processen en wegschrijven van beelden kan hierdoor iets langer duren als je ADL aan hebt staan. Om bovenstaande redenen, snelheid en het feit dat ik zelf volledige controle wil over mijn belichting, staat het bij mij dan ook uit als ik in RAW werk (dat is bijna altijd het geval).

Eventuele toegevoegde waarde is er m.i. alleen als je in JPG schiet en weinig aan nabewerking doet.
Laatst gewijzigd door ReneG op wo dec 04 2013 11:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » wo dec 04 2013 11:36 am

Hoi ReneG,

dank voor je nuancering!
Ik gebruik zelf niet de Nikon-programmatuur en zie dat dan dus ook niet terug.
Daarnaast heb ik al die 'beeldverbeteringsdingen' standaard uit staan, doe ik achteraf wel.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo dec 04 2013 11:49 am

DannySan schreef:Hoi ReneG,

dank voor je nuancering!
Ik gebruik zelf niet de Nikon-programmatuur en zie dat dan dus ook niet terug.
Daarnaast heb ik al die 'beeldverbeteringsdingen' standaard uit staan, doe ik achteraf wel.
Geen probleem, heb nog even iets gewijzigd dus misschien is het verhaal nog iets aangepast. Maar ik denk dat dit misschien nu wat te technisch wordt voor de TS...
Spul waarmee je foto's maakt...

Lucvh
Forumlid
Forumlid

Bericht door Lucvh » wo dec 04 2013 11:51 am

Hartelijk dank voor deze goede uitleg :D

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » wo dec 04 2013 2:57 pm

DannySan schreef:
Antwoordje: schiet je in RAW of JPG?
In RAW: geen invloed, in JPG: naar keuze kun je instellen (en bij de D7000 kan die ook op 'auto').
Als je in RAW werkt en met Capture NX2 kun je Active D-Lighting (ADL) in de nabewerking ook UIT zetten. Dat wil niet zeggen dat er geen enkele invloed is van een opname met ADL op een NEF. De belichting wordt vaak ook wat aangepast en dat kun je achteraf niet corrigeren. In dat opzicht is er dus wel een invloed van ADL op een RAW opname.
Mijn advies: ADL standaard op UIT, tenzij je wordt geconfronteerd met een extreem hoog contrast en op JPEG werkt.
Jur

Lucvh
Forumlid
Forumlid

Bericht door Lucvh » zo dec 15 2013 4:19 pm

Wat zijn eigenlijk de beste instellingen manueel qua diafragma en sluitertijd bij zonnig weer en bij bewolkt weer buiten? :!:
Werk met een Nikon AF-S 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II DX :)

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”