Een film maken met ViewNX2

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
opavantim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Een film maken met ViewNX2

Bericht door opavantim » ma dec 16 2013 10:29 am

Beste Nikon liefhebbers,
In mijn eerste poging om met ViewNX2 van een aantal filmshots met de D7000 een samengesteld filmpje te maken loop ik tegen een beperking aan. Wie kan mij helpen. Het volgende gebeurd: vanuit het bronbestand sleep ik een paar filmshots naar het Storyboard en dan na een stuk of 5 shots komt de melding dat er niet meer bij kan. Met andere woorden, op deze manier zou ik alleen maar hele korte fimpjes kunnen samenstellen. Ook heb ik geprobeerd filmshots met een kleine P5100 (ook Nikon) samen te stellen en daar kan ik veel meer naar het Storyboard verplaatsen. Is mijn resolutie van de D7000 te hoog?

CaptainHook

Re: Een film maken met ViewNX2

Bericht door CaptainHook » ma dec 16 2013 10:53 am

Tja, ViewNX2 is een enigszins beperkt hulpmiddel om filmpjes te maken.
https://nikoneurope-en.custhelp.com/app ... vie-editor" onclick="window.open(this.href);return false;

Het aantal bestandsformaten is erg gelimiteerd en er zijn nogal wat restricties qua lengte en bestandsgroottes. Denk dat je met de standaard hulpmiddelen van je OS (zoals Windows Movie Maker) al veel verder komt.
Of je stapt over op (al dan niet betaalde) specifieke movie s/w. :idea:
Laatst gewijzigd door CaptainHook op ma dec 16 2013 10:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.

I AM Kees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door I AM Kees » ma dec 16 2013 10:55 am

Windows?
Wat is de tijdsduur totaal van die fragmenten? Max in ViewNX is 60 minuten.
De maximale grootte van een bestand is 4GB, ga ja daar soms overheen?

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma dec 16 2013 11:11 am

Hier zie je de limieten van de Nikon Movie Editor:

https://support.nikonusa.com/app/answer ... a_id/17155" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma dec 16 2013 11:34 am

CaptainHook schreef: Het aantal bestandsformaten is erg gelimiteerd en er zijn nogal wat restricties qua lengte en bestandsgroottes. Denk dat je met de standaard hulpmiddelen van je OS (zoals Windows Movie Maker) al veel verder komt.
Wat ik uit de helpbestanden van ViewNX2 haal is het weinig anders dan wat je met Windows Movie Maker kunt maken.

EDIT:
Het lijstje van aantallen clips (wat CaptainHook opgeeft) zie ik nu pas (is niet vernoemd in de help-files van Nikon ViewNX2 zelf).
De website vermeld 30 minuten als maximumlengte. De help-files zelf spreken wel over 60 minuten.
Behoorlijke discrepantie.
In het lijstje verbaast me ook de beperkingen van een Intel i7 processor tegenover een i5 processor ???

Verdere beperkingen kan ik me ook voorstellen als je bijv. nog onder een 32 bits OS draait.
Gebruik dus in ieder geval een 64 bits systeem. Verder, indien de cache directory's van Nikon ViewNX2 op een kleine partitie zou zijn toegewezen, of op een partitie die al bijna vol is beperkt dat ook de mogelijkheden. Kies een SSD voor de cache, en niet een harddisk.

In ieder geval voor wat serieuzer werk kun je wel beter naar een andere editor uitkijken (en een snelle PC).
Vriendelijke groet, Léon Obers

opavantim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door opavantim » ma dec 23 2013 10:38 am

Dank jullie voor de reactie's. Een aantal opmerkingen gaan mijn pet te boven. De filmfragmenten, het waren er 6 met een totaal van 150 MB en die krijg ik niet aaneengesloten als een film. Op mijn boekenplank staat nog het pakket Studio versie 11 van Pinnacle welke ik steeds heb gebruikt op een laptop met een oudere camcorder met bandjes. Misschien moet ik dat eens op de PC zetten en weer proberen.
Als ieman daar een mening over heeft hoor ik het graag. Alvast dank!

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”