
ik vind het dan wel weer enorm interessant om persoonlijk meer met de belichtingscorrecte en Ansel Adams zonesysteem in praktijk te oefenen! Daarvoor dank!
En dat moeten we zeker zo houden, dat is het mooie van kunst.Tuihanti schreef: Hmmmm, dat is jouw interpretatie dus. Dat kan maar, de mijne is iets anders.![]()
Je verwart op rechts belichten met overbelichten. Wat ik al eerder aangaf, je moet ervoor zorgen dat je highlights niet clippen. Dat luistert nauw, maar op het moment dat je dat goed doet, kan je een behoorlijk groot bereik krijgen. Reken daarbij dat schaduwen zich best goed laten corrigeren, dan weet je dat je een groot dynamisch bereik kan pakken.Tuihanti schreef:In de analoge fotografie zou ik je meteen gelijk geven. Meten op de schaduwen en minder lang de film ontwikkelen voor de highlights. Het zone systeem van Ansel Adams.
Bij digitale fotografie is het net anders om. Daar kun je beter ophalen uit de schaduwen. Alles dat clipt ben je gewoon kwijt. Dat komt door de sensor. De grens is bij digitale fotografie een radicale grens die ineens afkapt. Daar kun je dan ook nog artefacten door krijgen. Dat werkt met muziek precies op de zelfde manier. Die sensor gaat in dynamiek maar 2 tot 3 stops naar boven toe en een stopje of 6 naar beneden in geval van mijn D300s. Zichtbaar zijn maar 5 stops. Dus je moet proberen het hele dynamische bereik in 5 stops licht te proppen/comprimeren. Als je binnen die 5 stops zit heb je geen probleem. Kom je er buiten kun je dat met HDR oplossen of op rechts belichten en de schaduwen dan maar dicht laten lopen. Het is een keuze.
Als ik dit lees (en ik weet verrekte goed dat dit mijn interpretatie is, ik twijfel of ik het kan typen zonder dat je boos wordt), vraag ik mij wel af of je doel is dat wij suggesties er uit halen of dat jij dat doet. Dat sluit even aan bij de reactie van Flandria:Tuihanti schreef:Waarom plaats ik de plaat hier dan? Omdat ik anders kijk dan anderen.![]()
Anderen kijken dus anders dan ik het doe en daar kun je ideeën en suggesties uit halen.
Spelen met de compositie b.v Het camera standpunt had misschien wel iets lager mogen zijn en meer van dat soort dingen.
Ik kan me haar opmerking goed voorstellen dat ze het idee krijgt dat onze feedback niet overkomt. Ik sluit me ook aan bij haar opmerking dat fotografie geen hogere wiskunde is. Daar wil ik dan aan toevoegen dat de techniek ondergeschikt moet zijn aan het beeld en het beeld moet ondersteunen. Ik krijg het idee dat deze foto opgebouwd is rond techniek en ingewikkelde redenaties.Flandria schreef:En nu de praktijk nog....
Wederom ook weer hier, jij vind het een mooie foto, nou prima tóch?
Je kan een heel verhaal ophangen, 10 kantjes vol, ik blijf het een vreselijk saaie foto vinden.
Qua compositie niet interessant, qua onderwerp en technisch niet goed.
Ik ga ook niet vertellen hoe je dit wel kan bereiken, je luistert toch niet of komt weer met een verhaal van 10
kantjes. Ik kijk wel uit zeg.
Waarom zet ik dit toch hier neer? Omdat ik me erover verbaas hoe theoretisch je je beelden benadert, of over wilt laten komen.
Fotografie is geen hoge wiskunde of waarop jij het wilt laten lijken om je achter te verbergen.
Wat anders:
welke fotograaf heb je een groot bewondering voor? Wie van zijn/haar werk vind je mooi?
Hebben vrouwen alleen kritiek?ErikB schreef:Ik kan me haar opmerking goed voorstellen dat ze het idee krijgt dat onze feedback niet overkomt. Ik sluit me ook aan bij haar opmerking dat fotografie geen hogere wiskunde is. Daar wil ik dan aan toevoegen dat de techniek ondergeschikt moet zijn aan het beeld en het beeld moet ondersteunen. Ik krijg het idee dat deze foto opgebouwd is rond techniek en ingewikkelde redenaties.
Zou sterker zijn als de starter van dit draadje een reactie geeft.wiebeterpstra schreef:Zullen we een turflijst opstellen voor je Michael?
bij tien keer zien we gevulde koeken!
Dank je voor je visie.ArjanL schreef:Het eerst valt mijn blik op de meetlat van de waterstand.
Dit komt doordat deze scherp is, groot in beeld staat en een afwijkende kleur heeft in een verder zo goed als monochroom beeld.
Vervolgens gaat mijn blik via de beek (duidelijke invoerende lijn) naar het verdwijnpunt waar de persoon staat.
Uitgaand van de leesrichting van links naar rechts, zoals je ergens in een reply schrijft zou je het beeld horizontaal moeten spiegelen.
Het beeld wordt ineens veel spannender en je komt als het ware vanzelf bij de persoon terecht.
Als je deze wat doordrukt (= benadrukken van essentiële zaken) slaag je in je opzet.
Het zou goed zijn als je je hier dieper in verdiept dan dat je nu doet. Wat Flandria zegt is namelijk een van de beste tips die je hier gegeven wordt, zonde dat je zijn (sorry voor de eerdere vergissing) opmerking zomaar naast je neerlegt, daarmee doe je Flandria en jezelf tekort.Tuihanti schreef: Er is niet 1 fotograaf. Er zijn foto's die ik mooi vindt en er zijn foto's die ik niet mooi vindt.
Die komen niet van 1 specifieke fotograaf. Die komen van elke fotograaf.
Mijn definitie van een fotograaf is een persoon die een foto maakt.
Een foto kan ik mooi vinden om diverse redenen.
Kan zijn een lichtval, kan zij de ballen die je nodig had om em te maken, kan zijn om esthetische redenen, kleurcontrasten, subtiliteiten. Dat is wisselend en een gevoel gecombineerd met mijn mening.
Ook hierin geldt een verschil, ik belicht op rechts om zoveel mogelijk beeldinformatie mee te pakken. Vervolgens maak ik softwarematig het beeld zo af zoals ik in gedachte heb en met wat ik wil overbrengen. Daarmee kom je op het verschil in fotografie, ik fotografeer vanuit een bepaald idee in plaats vanuit een bepaalde techniek. Ik fotografeer in de praktijk (opdrachten doorgelaten) alleen maar op het moment dat ik gevoelsmatig betrokken ben bij een situatie. Juist omdat ik op die manier mijn gevoel in de foto kan leggen en de foto meer betekenis mee kan geven.Tuihanti schreef: @ErikB:
Ik verwar het belichten op rechts niet met overbelichten.
Het doel van belichten op rechts is niets anders dan het overbelichten te voorkomen en zo veel mogelijk informatie te pakken.
Aanpassen aan hoe de sensor en digitaal werkt.
Detail in de schaduwpartijen dus. In beginsel zijn we het hier eens. Enkel wat je daarna doet met de informatie verschillen we in.
Je maakt de foto belicht op rechts waardoor je zoveel mogelijk detail in de schaduwen pakt en zorgt dat je niet clipt/overbelicht.
Echter waarom maak je de foto om zo veel mogelijk detail te pakken als je daarna het detail weer weggooit. Misschien dat jij dan eerst nog de schaduwen gaat ophalen. Dat wil ik nu juist niet doen. Ik wil de foto maken met de camera, de meter en mijn visie. De software is een noodzakelijk kwaad in mijn manier van kijken. Daar zit misschien het verschil tussen onze denkwijzen. Waar zich dat verder nog naar toe ontwikkeld weet ik niet. Misschien ben ik het over een jaar wel helemaal met je eens. Geen idee. De tijd zal het uitwijzen.![]()
Ligt aan je definitie van een goede discussie. Ik heb zelf geen goede discussie als een van de deelnemers vanwege het verloop van de discussie vertrekt. Waar het dan ook aan ligt volgens iedereen, het is geen goed ding als iemand niet meer de discussie verder wil voeren..Tuihanti schreef:Een goede discussie.![]()
Dit sluit aan bij wat Flandria eerder ook al probeerde maar ik heb niet het idee dat je begrijpt wat we bedoelen, of je wilt het niet begrijpen, vul zelf maar in wat voor jou van toepassing is. Het gaat niet om een verhaal bedenken bij een foto, het gaat om het maken van een foto bij een bepaald gevoel/verhaal/visie. Een foto maken met het idee dat ieder er mee mag doen wat hij/zij wil, zorgt voor een slechte foto. Er zit geen enkele gedachte achter. De foto is op techniek gemaakt en dan zien we weer terug bij af.Tuihanti schreef:Wat wil ik met de foto zeggen?
Helemaal niets. Je mag er uit halen wat jij er zelf in ziet.
De techniek was doordacht en de beeldvorming op gevoel.
Ik kan natuurlijk een verhaal bedenken. Eum, de mens en hoe nietig deze is als onderdeel van de natuur maar wel de natuur dermate heeft beïnvloedt dat er eigenlijk geen natuur meer is maar enkel nog een gecultiveerde voortuin of zo iets.
Geen punt maar, niet echt mijn ding. Zo kun je overal wel een draai aan geven. Ik kan de ware motivatie neer zetten maar dan beïnvloedt ik jouw beeldvorming, Dat is niet de bedoeling. Het is wel symbolisch.
En dat is precies waarom ik deze discussie nu ook ga verlaten. Dit is niet de manier waarop je in gaat op de reactie die Flandria plaats. Neem iemand serieus en als je het niet met iemand eens bent, houd de eer bij jezelf. Wat er nu gebeurd is dat je elkaar uiteindelijk af gaat bekken totdat er iemand zo verstandig is om te vertrekken.. We hebben daar een spreekwoord voor, spreken is zilver....Tuihanti schreef:@Flandria:
Ik reageer als ik dat wil, niet omdat jij dat vindt dat ik dat moet en ook niet omdat je een ego probeert aan te spreken.
Jij mag me stronteigenwijs vinden. Dat is jouw probleem. Ik noem dat vrije keuze.
Ik vind dat ik het recht heb op een eigen mening die van de jouwe en ieder ander zijn/haar mening mag afwijken.
Dat is zelf wettelijk vastgelegd.
Volgens mij mag dat in Noord Korea en Taliban land dan weer niet. Dan gooien ze met stenen maar, hier mag dat dan weer wel en daar zal ik ook gebruik van maken.![]()
Anderen dat recht willen ontzeggen is iets waar je als mens misschien eens over na zou kunnen denken.
Zoals eerder aangegeven in een ander draadje: als je niet correct communiceert gaat het niet meer om de boodschap maar de wijze van communiceren. Dat werkt zo.
Het is maar net hoe graag jij wilt dat je boodschap overkomt en kijkende naar jouw gedrag gaat het jou daar, naar mijn mening, niet om. Naar mijn mening gaat het jou er om dat anderen aan je lippen hangen en als ze dat niet doen ben je gepikeerd.
Het zij zo.
Een hele leuk vind ik wel dat je aangeeft dat je me zeker niets meer zult leren of uitleggen hoe het moet.
Vraag ik jou daar dan om?
Accepteer dan maar dat we elkaar niet liggen en laat het daar dan maar bij,
Niet iedereen hoeft iedereen aardig of leuk te vinden. Soms is dat nu eenmaal niet zo. Karma.
Zet mij maar in je vijandenlijst. Kun jij je er ook niet meer aan storen.
ErikB schreef:Bedankt heren, maar laten we er niet een showcase van mijn foto's van makenBeter plan lijkt me als ik dan maar weer eens een foto hier neer gooi, blijven we nog een beetje bij het onderwerp en dat wordt volgens mij over het algemeen wel gewaardeerd