scheepsfotograaf zoekt hulp...

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
mattiboy94

scheepsfotograaf zoekt hulp...

Bericht door mattiboy94 » wo dec 18 2013 7:32 pm

goedeavond allen ,

ik ben enthousiast scheepsfotograaf in hart en nieren. ik ben zelf net terug van mijn zeevaart stage op de mv marietje marsilla.

ik ben al ruim 1,5 jaar in het bezit van een d3200 camera en heb 3 lenzen. nikkor 18-55 standaard kit lens - nikkor 55-200 en een tamron 18-200. voor het fotograferen van schepen gebruik ik altijd de nikon objectieven.
nu valt het mij al een poosje op dat als ik foto's maakt van wat grote schepen die de bocht om komen gevaren dat de achterkant van het schip ( meestal rechts of helemaal links op de foto ) niet zo scherp is als de voorkant en en midden van het schip.

ik heb dit niet bij alle schepen , vooral de grote schepen die die bocht uit komen en dus niet recht vanaf de zijkant worden gefotografeerd.
ik fotografeer meestal in de m stand , en indien het schip snel voorbijkomt in de auto modus.

als u op deze link klikt , ziet een een voorbeeld. recht onder de accommodatie van het schip is het een stuk on scherper dan elders
http://www.flickr.com/photos/scheepsfot ... 438490156/

nu is mijn vraag hoe zou het kunnen komen dat het schip van voor tot na het midden scherp is , en de uiterste achterkant wat minder scherp is ? licht dit bij een een slechte lens of heeft dit iets met mijn fotografie kunsten te maken.

ik hoor het graag

mvg,
matthijs van der laan.

op flickr upload ik slecht een klein deel van mijn foto's , op http://www.fleetmon.com staat mijn volledige collectie

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: scheepsfotograaf zoekt hulp...

Bericht door Marten » wo dec 18 2013 7:36 pm

Matthijs, het effect dat jij beschrijft heet scherptediepte.
Als je een grotere scherptediepte wilt moet je een kleiner diafragma gebruiken (groter getal.)

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo dec 18 2013 7:36 pm

Welk diafragma gebruik je? Ik denk dat het daar aan zou kunnen liggen
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

mattiboy94

Bericht door mattiboy94 » wo dec 18 2013 7:47 pm

hallo allen ,

bedankt voor de snelle reacties , de voorbeeld foto in de link had een diafragma van 11.0. , voor zover ik weet is het hoe groter het getal hoe scherper toch ?!

ik heb bijgevoegd de link waarop het schip te zien is waarop ik gevaren heb , deze foto heeft het zelfde diafragma en is wel volledig scherp
http://www.flickr.com/photos/scheepsfot ... 438490156/" onclick="window.open(this.href);return false;

zou het ook bijvoorbeeld iets met het licht te maken kunnen hebben ?

mvg,
matthijs van der laan

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo dec 18 2013 7:51 pm

F 11 geeft genoeg scherptediepte. Hoger dan f 11 moet je niet gaan. Dus daar ligt het niet aan.
Wellicht je scherpstelpunt niet op het voorschip leggen maar bv op 1/3 van de lengte, gerekend vanaf de boeg.

mattiboy94

Bericht door mattiboy94 » wo dec 18 2013 8:01 pm

avond ,

ik heb in vieuwnx even gekeken waarop ik scherpgesteld had afgelopen middag

ik heb scherp gesteld op 4 punten over de lengte van het schip , waarin de 2 uiterste punten onder de eerste en laatste rij container ( horizontaal zitten ) de containers met ubc erop ( zie vb foto is link)

is het beter op een enkelpunts scherpstelling te doen of juist beter om het met 3D tracking te doen ?

mvg,
matthijs

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo dec 18 2013 8:03 pm

Daarnaast: veel objectieven hebben aan de rand verlies van scherpte. Dat neemt wel af naarmate verder gediafragmeerd wordt, maar soms blijven de randen onscherp. Wellicht even op photozone.de de tests van de betreffende objectieven nalezen. Als je kijkt bij Analysis en vervolgens de resolutiegrafiekjes, dan zie je de prestaties in het centrum, randen en extreme hoeken.

Niet teveel naar de absolute waarden kijken, die verschillen ook per type camera, maar kijk naar hoe die waarden van de drie gebieden zich tot elkaar verhouden. Dat is wel onafhankelijk van de camera, want dat wordt bepaald door de constructie van het objectief. Hiermee kun je het "gedrag" van het objectief zien, dat zal namelijk op alle camera's eender uipakken, en daar je voordeel uit halen.
Groeten,
Edwin

flickr - website

mattiboy94

Bericht door mattiboy94 » wo dec 18 2013 8:22 pm

hallo ,

bedankt voor de link. zal eens even op zoek gaan naar mijn lens ,
wat het meest lastige is , ik heb zon wazige achterkant niet altijd , ondanks dat ik meestal met vergelijkbare instelling fotografeer , 8 van de 10 foto's hebben een diafragma van 11 . het enige wat soms veranderd is mijn sluitertijd. zou het ook iets te maken kunnen hebben met de snelheid van de schepen , die containerfeeder op de foto vaarde rond de 14 mijl ( 25 kmh ) dat dan bijvoorbeeld mijn sluitertijd te lang is voor die snelheid. meestal zit ik rond de 1/320 of 1/400 en als het wat donker is rond de 1/250. zou ik bijvoorbeeld als het licht het toelaat om richting de 1/500 of meer de gaan ?

mvg
matthijs

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » wo dec 18 2013 8:42 pm

Even over nagedacht.
Je diafragma waarde is hoog genoeg.
Vind hem aan de hoge kant.
Hoe lichtsterk is het objectief?(omschrijf je objectief eens wat ruimer)
Met je sluitertijden zit je eerder aan je grens.
Als je ver inzoomt is het beter een kortere sluitertijd te nemen.
Even een rare vraag.
Kan het zijn dat er door het motorvermogen en de schroef meer onrust in het achterschip zit? (trillingen)
Zie wel mooie platen van je op FLickr

mattiboy94

Bericht door mattiboy94 » wo dec 18 2013 9:09 pm

hallo allen

hier het objectief - nikon DX - AF-S nikkor 55-200mm 1:4-5.6G ED - met VR

de laatste vraag is op zich geen rare vraag , de schroef zorgt inderdaad voor veel trillingen , vooral op het achterschip. deze zijn merkbaar als je op het schip bent , maar zie je bij lange na niet met het blote oog.
ik heb trouwens VR uitstaan. het rare is het is zon wazig stuk heb ik altijd bij het achterschip en alleen bij het spotten op de kant en als ik ze schuin op me af komen varen...

allicht verder nog ideeen of tips om dit te voorkomen ?

zou het misschien kunnen zijn dat 1 van me glaasjes in me lens wat verschoven is ?! :shock: , maarja dan zou het denk op alle foto's moeten zitten :idea:

mvg,
matthijs

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » wo dec 18 2013 9:40 pm

Dat is het glasstressssssss
Sommige glaasjes hebben dat.
Als ze een achtersteven zien verschieten ze van stand.
Dat het niet bij alle foto's gebeurt?
Dan heeft het glaasje nog niet door dat het een achtersteven ziet :wink: :D :wink2:

Foto's genomen zonder VR.
Los uit de hand?

mattiboy94

Bericht door mattiboy94 » wo dec 18 2013 9:53 pm

hallo allen

ik denk dat deze lens heel selectief is met wazig maken :P :?: :roll:

alles genomen met de VR uit , alles is ook uit de losse hand genomen.

mvg,
matthijs

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JanJacob » wo dec 18 2013 10:10 pm

Is het probleem meer zichtbaar wanneer je op 55 of 200mm fotografeert?

De scherptediepte verandert namelijk met het brandpunt (als je diafragma op f11 blijft) en wordt bij meer inzoomen minder diep. Er is een tooltje om dat ui te rekenen, dat heet dofcalculator o.i.d..

mattiboy94

Bericht door mattiboy94 » wo dec 18 2013 10:20 pm

hallo ,

ja het probleem is eigenlijk alleen zichtbaar bij de 55-200 lens , voornamelijk in het gebied tussen de 100 en 200 mm .
dat laatste van dat brandpunt en de diafragma wist ik nog niet , daar ga ik even goed naar kijken of dat veel verscheel uitmaakt

mvg,
matthijs

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » wo dec 18 2013 11:42 pm

JanJacob verwijst naar deze site: http://www.dofmaster.com/dofjs.html. Deze calculator is er ook als app voor de mobiele telefoon. Tenminste wanneer je in ieder geval geen BlackBerry gebruiker bent :wink:
Vul maar verschillende brandpuntafstanden in en je ziet precies de veranderingen in scherptediepte.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”