scheepsfotograaf zoekt hulp...

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: scheepsfotograaf zoekt hulp...

Bericht door Marten » do dec 19 2013 1:11 am

mattiboy94 schreef:ik heb scherp gesteld op 4 punten over de lengte van het schip
is het beter op een enkelpunts scherpstelling te doen of juist beter om het met 3D tracking te doen ?..
Vier scherpstelpunten, dan denk ik dat je met AUTO-AF werkt.
In dat geval bepaalt de camera waar je scherpstelling ligt. Zet dat eens uit en gebruik enkelpuntst scherpstelling.
Leg dat punt op ca 1/3 van de boeg. In principe moet de boeg, maar ook de kont van het schip bij f 11 dan scherp zijn.
mattiboy94 schreef:.... 8 van de 10 foto's hebben een diafragma van 11 . het enige wat soms veranderd is mijn sluitertijd.
Ik heb de indruk dat je op de automaat werkt (P) en dat diafragma en sluitertijd niet door jou gekozen zijn.
Ga eens met diafragma voorkeur werken (A) en kies een diafragma tussen de 5.6 en 11 (niet hoger.) De scherptediepte moet dan in de meeste gevallen goed zijn.
Kijk of de sluitertijd goed is in relatie tot de brandpuntsafstand. Zo niet, verhoog de ISO.

M.a.w. zorg dat jij de instellingen bepaalt en niet de camera.

En natuurlijk: gebruik een goed objectief.

mattiboy94

Bericht door mattiboy94 » do dec 19 2013 10:24 am

hallo alleen ,

ik had ondertussen die site ook gevonden , ik denk dat de achterkant van die schepen wellicht dat net in de onscherpe afstand terecht komen , scheelt tenslotte meer dan 100 vanaf de voorkant.
ik ga vanmiddag waarschijnlijk weer scheepsspotten dus dan zal ik er gelijk mee aan de slag gaan.

daarnaast ga ik experimenteren met de scherpstelpunten zoals Marten aangeeft , misschien dat dat het wel is aangezien ik meestal geen enkelpunts scherpstelling gebruik , ga ik proberen dus

de app dowloaden wordt geen probleem , k heb een hypermoderne htc smartphone :lol:

mvg
matthijs

mattiboy94

Bericht door mattiboy94 » do dec 19 2013 9:21 pm

avond allen ,

ik heb vandaag wat geëxperimenteerd met de diafragma's , ik ben begonnen met f11 , enkelpunts scherpstelling op -+ 1/3 van de boeg , de foto's waren toen al duidelijk een stuk scherper . ik heb het zelfde toen nog eens met f13 geprobeerd. nu waren alle foto's nog wat scherper , boven de f13 zie je geen noemenswaardig verschil , ik ga dit ook nog eens proberen met bewolkt weer , de zon stond schuin in de rug dus dat maakte het wat makkelijk qua sluitertijden.

maar voor zover ben ik tevreden met mijn foto's van vandaag ...

mvg,
matthijs

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do dec 19 2013 9:27 pm

Mooi.
Denk aan optredende onscherpte door diffractie bij al te hoge diafragma's.

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JanJacob » do dec 19 2013 9:28 pm

Fijn dat je ermee geholpen bent!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”