Muurschildering achter glas
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Muurschildering achter glas
Ik moet binnenkort voor een publicatie een muurschildering in een kerk fotograferen. Vervelend is echter dat de schildering achter glas zit, met allerlei lelijke reflecties als gevolg. De glasplaat - veiligheidsglas - van ongeveer 2 bij 1,5 meter kan helaas niet worden verwijderd. Is er hier iemand die al eens eerder met dit bijltje heeft gekapt. Ik zit zelf te denken om door een grote zwarte doek te fotograferen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Re: Muurschildering achter glas
De hoek waaronder je fotografeert c.q. het anders plaatsen van diffuse verlichting kan helpen.
En/of het gebruik van een circ. pola filter.
En/of het gebruik van een circ. pola filter.

-
- Forumlid
- Contacteer:
OK. Ik ga eens achter een grote lap stof aan. En die polarizer heb ik ook nog wel ergens. Nog iemand met een ander 'cunning plan'?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Pola filter heb je alleen iets aan als het licht onder een hoek invalt.
Ik ken de situatie niet, maar in een ideaal geval zou je alles wat reflectie geeft moeten afschermen, en dan van een of meer zijkanten belichten onder een hoek die dusdanig scherp is dat je de reflectie van de lamp niet ziet.
Ik weet niet wat je budget is, maar je zou zelfs een tent of tunnel kunnen bouwen.
Ik ken de situatie niet, maar in een ideaal geval zou je alles wat reflectie geeft moeten afschermen, en dan van een of meer zijkanten belichten onder een hoek die dusdanig scherp is dat je de reflectie van de lamp niet ziet.
Ik weet niet wat je budget is, maar je zou zelfs een tent of tunnel kunnen bouwen.
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
polarizer helpt alleen als je lichtbron natuurlijk licht is, of kunstlicht met polafilter ervoorJos schreef:OK. Ik ga eens achter een grote lap stof aan. En die polarizer heb ik ook nog wel ergens. Nog iemand met een ander 'cunning plan'?
- Jaap Driest
- Forumlid
- Contacteer:
mag je flitsen?
Ik heb vaak schilderijen achter glas gefotografeerd.
Twee flitsers op stafief met plu ervoor en van opzij laten invallen.
Als je lampstatieven nodig hebt, met ophangbalk voor doek of papier, kun je van mij lenen.
Ik heb vaak schilderijen achter glas gefotografeerd.
Twee flitsers op stafief met plu ervoor en van opzij laten invallen.
Als je lampstatieven nodig hebt, met ophangbalk voor doek of papier, kun je van mij lenen.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
-
- Forumlid
- Contacteer:
Sowieso te weinig budget. Anders handen we de glasplaat wel kunnen laten verwijderen...
Pola-filters hebben alleen zin als het licht onder een hoek aan het oppervlak gereflecteerd wordt. Dat polariseert het licht namelijk in het vlak parallel aan het oppervlak. Pola-filter daar weer loodrecht op zetten en je dooft het gereflecteerde licht uit. Lijkt me maar heel beperkt nut hebben als je er recht voor wilt/moet staan.
De belichting niet overlaten aan de omstandigheden maar zelf in de hand nemen is denk ik inderdaad de enige oplossing.
Of onder een hoek door het glas heen fotograferen, maar dan wordt het natuurlijk geen saaie neutrale registratie maar wat creatiever. Vind ik zelf niet verkeerd. Het werk op zich bestaat immers al, waarom zou je dat nog een keer gaan reproduceren? Maar dan moet je dat idee natuurlijk wel aan de opdrachtgever kunnen/willen verkopen...
De belichting niet overlaten aan de omstandigheden maar zelf in de hand nemen is denk ik inderdaad de enige oplossing.
Of onder een hoek door het glas heen fotograferen, maar dan wordt het natuurlijk geen saaie neutrale registratie maar wat creatiever. Vind ik zelf niet verkeerd. Het werk op zich bestaat immers al, waarom zou je dat nog een keer gaan reproduceren? Maar dan moet je dat idee natuurlijk wel aan de opdrachtgever kunnen/willen verkopen...

- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Muurschildering met flitsers links en recht verlichten.
Voor de flitsers een polarisatiefolie monteren, zodat het uitstralende licht reeds gepolariseerd is.
Dan kun je alsnog voor de cameralens ook een polarisatiefilter gebruiken "haaks" op de lichtrichting van het gepolariseerde flitslicht. Ondanks loodrecht op het onderwerp heb je dan geen last van de reflectie in het glas. olarisatiefolie is overigens ook niet goedkoop.
Voor de flitsers een polarisatiefolie monteren, zodat het uitstralende licht reeds gepolariseerd is.
Dan kun je alsnog voor de cameralens ook een polarisatiefilter gebruiken "haaks" op de lichtrichting van het gepolariseerde flitslicht. Ondanks loodrecht op het onderwerp heb je dan geen last van de reflectie in het glas. olarisatiefolie is overigens ook niet goedkoop.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Contacteer:
Dank voor de tips tot dusver. Er is weinig budget. De fot komt in een bundel artikelen die sowieso al zwaar gesubsidieerd wordt. Zo gaat dat...