Een stap verder in de wereld van de fotografie
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Een stap verder in de wereld van de fotografie
Sowieso moet je bij de D7100 denken aan licht sterk glas, hij in kritischer en vergt iets hogere sluiter tijden. Niets 'moet' natuurlijk!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Kijk anders even bij deze link. Dan krijg je een idee bij de D7100 met een hele goedkope lens.
http://nikon-club-nederland.nl/forum/vi ... 34&t=53084" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nikon-club-nederland.nl/forum/vi ... 34&t=53084" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
denk zeker niet dat de D7100 allen met lichtsterkglas gebruikt kan worden.
wel haalt hij het optimale uit een objectief gezien zijn sensor, maar dat betekend tevens ook dat hij eerder lens fouten , en mindersterke kanten van een objectief laat zien.
je kunt m.i. beter zeggen dat bij de dx de D7100 het meest uit een objectief haalt bij nikon. en het daarom eerder loont om duurder glas te kopen. en de body dat ook verdiend
Bert Harry
wel haalt hij het optimale uit een objectief gezien zijn sensor, maar dat betekend tevens ook dat hij eerder lens fouten , en mindersterke kanten van een objectief laat zien.
je kunt m.i. beter zeggen dat bij de dx de D7100 het meest uit een objectief haalt bij nikon. en het daarom eerder loont om duurder glas te kopen. en de body dat ook verdiend

Bert Harry
-
- Forumlid
Ja maar welk objectief met de d7100? Ik ben van plan deze aan te schaffen zodra ik ook daadwerkelijk de tijd heb om er mee aan de slag te gaan (waarschijnlijk half februari). Maar aangezien al mijn cameraspul is meegenomen door een onverlaat ben ik dus ook niet in het bezit van oude lenzen. Ik heb geld over voor 1 lens. Maar de tamron 17-50 lijkt dus niet de 'beste' optie maar wat dan wel? Of is het met het calibreren van de lens opgelost en zijn alle 'problemen' dan opgelost?
En hoeveel kost zo een calibreersessie ongeveer?
Gr.
J.
En hoeveel kost zo een calibreersessie ongeveer?
Gr.
J.
Koos cameraloos
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Danny,DannySan schreef:Geen idee of dat hier kan, als ik de body heb (zal binnenkort zijn denk ik) organiseer ik een carpooltje naar Chipclean.
Als je met een paar man/vrouw die kant op gaat is het nog wel te doen qua reizen.
Waarom niet zelf doen, dat gaat net zo eenvoudig.
Ik gebruik daarvoor software, focal Pro, je bent een stief uurtje bezig en je lenzen zijn optimaal gekalibreerd.
En je kunt het net zo vaak gebruiken als je wilt.
Wat het nu kost weet ik niet maar ik heb er toen 49 euro voor betaald, dat was toen een aanbieding.
Even googelen op focal pro en je weet het.
En voor de TS, wat voor soort sportfotografie heb je het over, indoor of outdoor. Snel? Voorspelbaar, Onvoorspelbaar.
Als je daar heel veel in doet zou ik voor de D7100 kiezen.
Doe je alleen outdoor, dan is zelfs de tussen haakjes achterhaalde D300s zeer goed bruikbaar.
Ik doe indoor dus heb alleen lichtsterke zoomobjectieven. En alleen Nikon, daar is de AF snelheid en nauwkeurigheid gewoon beter van.
O ja de stap van D7000 naar D7100 was voor mij toch wel verassend groot.
Hoi Marianne,
Ik weet niet of je in de buurt van Doetinchem woont, maar anders mag je altijd objectieven komen bekijken en testen. Heb zelf nu alleen nog de D700 en D800 maar wil wellicht de D7100 erbij. Ik doe ook veel sport (met name Tophockey) en heb veel verschillende (meeste wel lichtsterke) Nikon objectieven.
Groetjes,
René
Ik weet niet of je in de buurt van Doetinchem woont, maar anders mag je altijd objectieven komen bekijken en testen. Heb zelf nu alleen nog de D700 en D800 maar wil wellicht de D7100 erbij. Ik doe ook veel sport (met name Tophockey) en heb veel verschillende (meeste wel lichtsterke) Nikon objectieven.
Groetjes,
René
- JW17
- Clublid
Hoi Marianne,
Ik denk ook dat de D7100 een prima camera voor je kan zijn. Neem 'm gewoon een keer ter hand in een goede winkel! Daarna doorsparen voor goed objectieven.
Afhankelijk van welke sport je fotografeert, kun je ook nog kijken naar de 85mm 1.8. Een prima objectief en goed betaalbaar, vind ik.
Door de grootte van de foto's van de D7100 (6000x4000) kun je flinke uitsneden maken en nog een acceptabele foto overhouden.
Wanneer je gebruik maakt van de vergrotingsfactor (1,3) die in de D7100 zit ingebouwd, heb je het voordeel van scherpstelpunten tot in aan de rand van het zoekergebied.
Een 85mm wordt dan 'omgerekend' een 170mm 1.8 objectief...
Ik denk ook dat de D7100 een prima camera voor je kan zijn. Neem 'm gewoon een keer ter hand in een goede winkel! Daarna doorsparen voor goed objectieven.
Afhankelijk van welke sport je fotografeert, kun je ook nog kijken naar de 85mm 1.8. Een prima objectief en goed betaalbaar, vind ik.
Door de grootte van de foto's van de D7100 (6000x4000) kun je flinke uitsneden maken en nog een acceptabele foto overhouden.
Wanneer je gebruik maakt van de vergrotingsfactor (1,3) die in de D7100 zit ingebouwd, heb je het voordeel van scherpstelpunten tot in aan de rand van het zoekergebied.
Een 85mm wordt dan 'omgerekend' een 170mm 1.8 objectief...

Groet,
JW
JW
Met sport (paard en hond) maak ik meerdere foto's achter elkaar. Ik ga alleen foto's maken als de wedstrijden/evenementen buiten plaats vinden. Bewust, omdat ik weet dat mijn 70-300 (waar ik overigens heel blij mee ben) binnen dit niet aankan. Ik heb nog even gedacht om een 70-200 2.8 lens aan te schaffen , en dan geen andere body. Maar of het me dan helemaal naar t zin is weet ik eigenlijk niet zo goed. Qua balans van de camera. Je koopt toch een relatief zwaar objectief voor een relatief 'simpele'body. Daarbij komend het gebruik van de d3100 (traag en steeds vanuit het menu instellen) En helaas heb ik ook geen geldboompje in de tuin dus tsjah ik kan niet alles 
Ik heb trouwens de duurdere versie van de Tamron 70-300. Denk dat dat ook nog wel uitmaakt met de goedkoopste Tamron 70-300

Ik heb trouwens de duurdere versie van de Tamron 70-300. Denk dat dat ook nog wel uitmaakt met de goedkoopste Tamron 70-300
Laatst gewijzigd door Mariannnetje op zo dec 29 2013 3:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
Zakje kunstmest?
Als je dan toch bewust buiten fotografeert dan zou ik zelfs nog een D300s overwegen, dat is een uitstekende camera.
Mocht je ooit het werkgebied naar binnen verleggen dan kun je altijd nog een lichtsterk objectief aanschaffen. Maar dan heeft de D7100 toch wel de voorkeur.
Maar de D300s en de D7100 zitten niet zover van elkaar qua prijs.
Als budget een probleem is kan een D7000 ook nog, heb ik ook twee jaar naar volle tevredenheid gebruikt en nooit last van AF problematiek gehad.
Tip lichtsterke lens een tweedehands Nikkor 17-55 is ook nog een optie, uitstekend objectief
Als je dan toch bewust buiten fotografeert dan zou ik zelfs nog een D300s overwegen, dat is een uitstekende camera.
Mocht je ooit het werkgebied naar binnen verleggen dan kun je altijd nog een lichtsterk objectief aanschaffen. Maar dan heeft de D7100 toch wel de voorkeur.
Maar de D300s en de D7100 zitten niet zover van elkaar qua prijs.
Als budget een probleem is kan een D7000 ook nog, heb ik ook twee jaar naar volle tevredenheid gebruikt en nooit last van AF problematiek gehad.
Tip lichtsterke lens een tweedehands Nikkor 17-55 is ook nog een optie, uitstekend objectief
- JW17
- Clublid
De 70-200 is ook te huur bij Kamera Express en volgens mij ook bij Calumet. Dan kun je er kennis mee maken.Mariannnetje schreef:Ik heb nog even gedacht om een 70-200 2.8
Er is ook een 4.0 versie, die is wat goedkoper. Daar maakt een goede vriend van mij heel strakke platen mee!
Ik denk dat je ergens mee moet beginnen. Dat kan het budget zijn omdat je het meestal maar 1x kan uitgeven. Dan weer kiezen voor een body of objectief.
Probeer jouw 70-300 eens op een D7100, of in een winkel of bij een clubactiviteit? Dan weet je misschien wat meer over de beste keuze.
Groet,
JW
JW
- DannySan
- Clublid
Mooie serie @PanzerFaustNL, is dat de 'oude' Tamron die je er op hebt daar?
Helemaal niets 'mis' met de plaatjes maar het lijkt wat minder 'crispy'?
En het is ook niet zo dat de D7100 'alleen maar' met lichtsterk glas gebruikt kan worden.
Maar je ziet - en de testen wijzen dat ook uit - dat 'beter' glas het zichtbaar beter doet op de D7100 (maar dat mág ook wel, hij is niet voor niets hoger ingezet dan de D7000).
@Mr.Johnson: de Tamron 17-50 (non-VC) is een hele goede optie hoor, maar de Sigma 17-50 OS doet het dus 'beter' op de D7100.
De Tamron zal het dus prima doen! (zie ook hierboven waarom een D7100 het met beter glas beter kán doen).
De kosten voor het justeren/kalibreren, zie ook deze link van Chipclean > http://www.chipclean.nl/content/view/12/26/lang,nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dankje JanR voor je info, maar ik ga dat niet zelf doen. Ik ben ermee bezig geweest bij het testen maar vond het omslachtig en blijf toch twijfelen over het resultaat.
Wat een super aanbod renrij, ik weet ook niet waar Marianne woont maar zo'n kans zou ik niet laten liggen
@Mariannetje: ik heb in de 2 jaar dat ik de D3100 nu heb ook de Sigma 70-200 f/2,8 aangeschaft (dus de niet-OS versie) en die is redelijk aan het budget nog wel te krijgen.
Daarnaast heb ik de 18-50 f/2,8 van Sigma en de Nikkor 35mm f/1,8.
Mocht ik naar de D7100 overgaan is mijn 1e (of gelijktijdige) vervanging de 18-50 Sigma en dan overstappen naar de 17-50 f/2,8 OS (omdat die het veel beter doet op de D7100).
En ook ik heb geen geldboompje :mrgreen:
Helemaal niets 'mis' met de plaatjes maar het lijkt wat minder 'crispy'?
En het is ook niet zo dat de D7100 'alleen maar' met lichtsterk glas gebruikt kan worden.
Maar je ziet - en de testen wijzen dat ook uit - dat 'beter' glas het zichtbaar beter doet op de D7100 (maar dat mág ook wel, hij is niet voor niets hoger ingezet dan de D7000).
@Mr.Johnson: de Tamron 17-50 (non-VC) is een hele goede optie hoor, maar de Sigma 17-50 OS doet het dus 'beter' op de D7100.
De Tamron zal het dus prima doen! (zie ook hierboven waarom een D7100 het met beter glas beter kán doen).
De kosten voor het justeren/kalibreren, zie ook deze link van Chipclean > http://www.chipclean.nl/content/view/12/26/lang,nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dankje JanR voor je info, maar ik ga dat niet zelf doen. Ik ben ermee bezig geweest bij het testen maar vond het omslachtig en blijf toch twijfelen over het resultaat.
Wat een super aanbod renrij, ik weet ook niet waar Marianne woont maar zo'n kans zou ik niet laten liggen

@Mariannetje: ik heb in de 2 jaar dat ik de D3100 nu heb ook de Sigma 70-200 f/2,8 aangeschaft (dus de niet-OS versie) en die is redelijk aan het budget nog wel te krijgen.
Daarnaast heb ik de 18-50 f/2,8 van Sigma en de Nikkor 35mm f/1,8.
Mocht ik naar de D7100 overgaan is mijn 1e (of gelijktijdige) vervanging de 18-50 Sigma en dan overstappen naar de 17-50 f/2,8 OS (omdat die het veel beter doet op de D7100).
En ook ik heb geen geldboompje :mrgreen:
- JW17
- Clublid
Helemaal mee eens!!JanR schreef:Tip lichtsterke lens een tweedehands Nikkor 17-55 is ook nog een optie, uitstekend objectief
Groet,
JW
JW
Dus een goede optie zou zijn: d3100+18-105 weg doen. Nikon d7100 met sigma 17-50mm 2.8 met os of eventueel de tamron 17-50 2.8 zonder vc. En daarna sparen voor een 70-200 2.8 objectief.
Zucht toch lastig allemaal...
Eerst mijn d3100 dan maar verkopen;)
Zucht toch lastig allemaal...
Eerst mijn d3100 dan maar verkopen;)
- DannySan
- Clublid
Het is allemaal niet zo lastig hoor, je gaat er - wat je ook doet - op vooruit qua camera.
Zolang je ook maar onthoud dat het slecht een stuk gereedschap is voor dat mooie plaatje!
Zolang je ook maar onthoud dat het slecht een stuk gereedschap is voor dat mooie plaatje!
-
- Forumlid
Danny,
Ik vond het gedoe nog wel meevallen.
kijk eens op onderstaande links mocht je deze info nog niet gezien hebben
http://www.bobkeenanphoto.com/micro-adj ... -tutorial/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bobkeenanphoto.com/a-new-way ... by-reikan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruik wel de laatste versie van de software
Ik vond het gedoe nog wel meevallen.
kijk eens op onderstaande links mocht je deze info nog niet gezien hebben
http://www.bobkeenanphoto.com/micro-adj ... -tutorial/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bobkeenanphoto.com/a-new-way ... by-reikan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruik wel de laatste versie van de software