Advies gevraagd voor de perfecte starter set

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Arjen

Advies gevraagd voor de perfecte starter set

Bericht door Arjen » di dec 31 2013 11:00 am

Goedemorgen allemaal,

Ik denk dat ik het een goed voornemen moet noemen: ik heb besloten mij volgend jaar meer bezig te gaan houden met digitale fotografie. Ik heb nu al enkele jaren een best goed presterende point & shoot maar ik wil er meer mee gaan doen. Ik fotografeer vooral tijdens vakanties of weekendjes weg maar het lijkt mij ook erg mooi om binnenkort de camera mee te nemen naar het strand of duinen om daar gewoon weg mooie platen te gaan schieten. Mij is al duidelijk dat ik het fotograferen van landschappen, straatbeelden en gebouwen het meest interessant vind. Uiteraard moeten ook familie en vrienden af en toe eens op de foto gezet worden.

De vraag waarvan ik hoop bij jullie aan het goede adres te zijn is de volgende: wat is een goede starters set? Ik heb al behoorlijk gelezen op verschillende fora, websites en ik heb diverse fotozaken bezocht . Ik kom op basis van die informatie op de volgende opties. Daarbij speelt budget ook een rol uiteraard. Ik wil de kosten rond de 1.500 euro houden.

Camera:
D5200 of D7100. Ik ken de verschillen tussen de modellen al aardig. Mijn belangrijkste vragen:
- is de extra investering de extra opties en kwaliteit van de D7100 waard?
- klopt het dat je met de D5200 als beginner makkelijker uit de voeten kunt en dus eenvoudiger mooie platen schiet?
- ik doe nu een grote aanschaf die mij de komende 7 a 10 jaar verder moet helpen en wil er over twee jaar niet achter komen dat ik uit de body 'gegroeid' ben. Hoe groot is de kans dat dat bij de 5200 het geval gaat zijn?
- Is het de moeite om de D7200 af te wachten. Wanneer komt deze uit? ik voorzie een daling in de prijs van de 7100 en mogelijk kan ik daar even op wachten.
- Zijn er nog ander overwegingen wat jullie betreft?

Objectieven:
- de kitlenzen (zeker de 18-55) zie ik niet zitten
- ik heb de volgende opties na het nodige speurwerk (onder andere op dxomark, dpreview) staan:
1. Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM Nikon, Wat mij aanspreekt is de constante f2.8. hiermee kan ik ook binnen aardig uit de voeten. Vraagteken is het relatief beperkte bereik.
2. Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro "C" OS HSM Nikon, Hierbij spreekt mij het grotere bereik juist aan. In hoeverre is de f4 bij 70 mm een tekortkoming?

Zijn dit goede objectieven om mee te starten of hebben jullie andere suggesties?

- hoe zinnig is het om nu een DX Nikkor 35mm f/1.8G aan te schaffen? De foto's die er mee zijn gemaakt spreken mij erg aan en passen volgens mij goed bij het fotograferen van landschappen, straatbeelden en gebouwen
- is het waar dat sigma lenzen soms niet al te lekker willen samenwerken met de body en dat Nikon af en toe andere softeware/firmware installeert waarmee de koppeling niet goed functioneert? Geld voor enkel (lichtsterke) Nikon objectieven heb ik niet.
- een objectief met een groter zoombereik (voor het geval ik toch nog eens naar Afrika op vakantie ga) volgt te zijner tijd.

Overig
- is het gewenst om ook direct fotobewerkingssoftware aan te schaffen?
- welke SD kaarten raden jullie aan?
- in hoeverre is een filter voor de lens gewenst gelet op het voorkomen van krasje e.d?
- welke cameratas is een aanrader?

Bedankt voor jullie reactie (op mijn vele vragen) en alvast een goede jaarwisseling gewenst.

Vriendelijke groeten

Arjen

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Advies gevraagd voor de perfecte starter set

Bericht door gijs sandberg » di dec 31 2013 11:18 am

Arjen,

Welkom.
re: 7 a 10 jaar verder
Dat lijkt me erg lang, je moet vele moderne kamera's zien als consumenten-electronica, zo lang gaan die vaak niet mee (helaas).

Ik lees in jouw verhaal niets over een keuze tussen DX en FX formaat, dat heeft enige consequenties tav. lenzen die je kan gebruiken.
Bij Nikon is veel utiwisselbaar, met de juiste keuze kan je vele jaren plezier hebben van een aanschaf.
De 35 1.8 G lens is speciaal ontworpen als betaalbare lichtsterke lens voor Nikon DX kamera's, zoals de D5100. (goed voor het geld, maar niet nuttig als je later een FX kamera koopt).
Lenzen algemeen: beter dan de 18-55 (ontworpen voor een leuke kitprijs, net als bij auto's vanaf...), kijk en voel eens naar de 18-105 van Nikon.
Wachten op het voglende model: niet doen, (consumenten-electronica)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door breimer » di dec 31 2013 12:30 pm

tip een reserveer wat geld voor een foto cursus , haal je gegarandeerd meer uit je materiaal wat het dan ook zal worden.
verschil tussen de D5200 en D7100 is er wel, maar forum leden hebben de neiging om altijd naar de max te gaan in technische mogenlijkheden zonder dat de fotagraaf dat altijd nodig heeft.
D5200 heeft de zelde sensor als de D7100 foto kwaliteit zal niet heel veel verschillen( is er weldoor filter/software e.d.)

De D7100 heeft scherpstelmotor in body, daardoor geschikt voor zeer veel objectieven, heeft veel technische mogenlijkheden, en een tweede instel wiel
D5200 heeft klap lcd scherm, kan soms heel handig zijn, geen interne scherpstel motor! daardoor alleen af-s objectieven. en maar een instel wiel.
Hoewel ik zelf de D90 heb met twee wieltjes, en dat ook het fijnst is, kan er m.i. ook wel gewerkt worden met een instel wiel, behalve als je veel op m gaat werken , dan stel je zelf zowel diavragma als b.v sluitertijd in . dan zijn twee wieltjes zeer gebruiksviendelijk.
De D5200 is duidelijk goedkoper, waardoor je als je daarvoor kiest meer geld overhoud om in goed glaswerk te investeren.
En bedenk dat het resultaat in de eerste plaats door het objectief en de fotograaf bepaald wordt en dan pas de body.
bij komend voordeel is wellicht dat een D5200 body van 550 euro eerder vervanngen zou kunnen worden dan een van 900 euro daar moet je gevoelsmatig lang mee doen.
je geschatte gebruiksduur is wel erg lang gezien de technische vernieuwingen.

Om te starten zou ik een 18-105 vr nemen, mede om te ontdekken waaar je persoonlijke behoefte licht.( breed inzetbaar goed en heel betaalbaar)
Daannaast een 35,50,of 85 1.8 lekker lichtsterk de eerste twee kosten minder dan 200 euro de laaste rond de 400 euro.
later kun je voor meer zoom gaan, al of niet lichtsterk, of meer groothoek dat zal in de praktijk helder worden waar jou behoefte licht.
sommigen zullen je de sigma of tamron 18-50 2.8 adviseren, zonder meer een heel goed objectief maar m.i. wat te beperkt zeker gezien het feit dat je nog op ontdekkinsrieis moet.
kan dus wat mij betreft altijd later noch.

Bert Harry

Mr.Johnson
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mr.Johnson » di dec 31 2013 1:14 pm

Qua advies even niks zinnigs toe te voegen. Maar mag ik even zeggen dat het duidelijk is dat je je huiswerk wel hebt gedaan!
Chapeau en succes met je nieuwe hobby voor het komende jaar!

Gr.

J.
Koos cameraloos

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » di dec 31 2013 1:15 pm

Camera:
D5200 of D7100.

Mijn overwegingen bij aanschaf van de D7000:
Extra instelwiel bij de D7000 (gebruik Iso op het extra wiel).
Goed bruikbare off camera flash (in combinatie met de SB700).
18-200 omdat ik minder wilde sjouwen, minder wilde wisselen (i.v.m. stof op de sensor).

Stof op de sensor lukt ook prima zonder wisselen :-(.

Tijdens een rondreis in Italie bleek de D7000 plus de 18-200 een ideale reisgenoot te zijn. De reis was in hoog tempo en het was dan ook prettig dat ik met de combinatie zo snel kon werken. (Kerk in, snel iso wat omhoog, kerk uit snel iso omlaag etc.).

SD kaarten ik ben begonnen met een 8 en een 16. Heb deze het jaar daarna vervangen door 2 X 32 Giga. (Alles Class 10).
Pas als de buffer vol is merk je het verschil met een snellere kaart en dan gaat ook het tempo bij een snellere kaart flink naar beneden. Als je af en toe snel wilt werken kun je overwegen ook een snellere (duurder en/of kleiner) aan te schaffen speciaal voor die momenten. De extreem snelle kaarten zijn een flink stuk duurder, die heb ik dan ook niet.

Software,
Mijn advies als je voor de D7xxx gaat zeker, maar ook bij de D5xxx, onmiddelijk overgaan tot de aanschaf van een RAW programma. Zelf gebruik ik Lightroom, goed betaalbaar en geeft zoveel extra mogelijkheden voor je foto's. Heb ik niet onmiddelijk gedaan. Maar eenmaal lightroom aangeschaf zijn dat mijn best bestede Euro's geweest.

Mijn advies: D7xxx en Lightroom.
Wat objectieve betreft ben ik heel tevreden met wat ik heb, maar hier durf ik geen advies over te geven.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » di dec 31 2013 1:24 pm

Met het gratis bijgeleverde Viewnx kun je ook gewoon de RAW files bewerken, is minder handig, maar kan wel.
Groetjes,
Jaap

bcvthul
Forumlid
Forumlid

Bericht door bcvthul » di dec 31 2013 1:42 pm

Laat ik een ander advies geven. Koop eerst (goedkoop) tweedehands. Bepaal dan of digitaal fotograferen echt bevalt, leer de wondere wereld van digitale fotografie goed kennen en koop over een of twee jaar de set die je echt wilt hebben.

Nu een grote sprong doen en je merkt over 6 tot 12 maanden dat dit het niet helemaal is (of omdat je te duur hebt aangeschaft of juist te goedkoop) kan verkeerd uitpakken.

bcvthul
Forumlid
Forumlid

Bericht door bcvthul » di dec 31 2013 1:46 pm

Wat ik nog vergeten te zeggen ben is dat een goede camera niet direkt goede foto's oplevert!! De persoon die de camera bedient (en weet hoe de camera ingesteld dient te worden) maakt de goede foto!!

jvdme
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdme » di dec 31 2013 2:15 pm

Over de body zie ik hier genoeg advies (ik zou de D7100 nemen).

Maar voor de lenzen zou ik nemen:
Nikon AFs 16-85 mm F3,4-5,6 (bereik van groothoek tot gematigd tele; mooi voor landschap en gebouwen) en
Nikon AFs 35 mm F1,8 (zeer scherp en voor situaties met weinig licht).

breimer
Forumlid
Forumlid

Bericht door breimer » di dec 31 2013 2:40 pm

kijk eens op :
Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2013
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 00f4056usd" onclick="window.open(this.href);return false;
of op:
dexomark
http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/ ... 19_865_850" onclick="window.open(this.href);return false;
of de data van hans braakhuis.
wellicht heb je dat al gedaan.

de 16-85 is in prijs een keer zo duur dan de 18-105 heeft metalen mouth en beeldscherpte vrijwel gelijkwaardig.
plasic mouth is geen probleen, ik gebruik hem al meer dan drie jaar, wel zorgvuldig mee omgaan.
er is ook noch een 18-140 vr daar geld eigenlijk het zelde verhaal voor dan de 16-85 vr.
let wel een beetje op het bereik van je start objectief.

Bert Harry

wever338

Bericht door wever338 » di dec 31 2013 3:53 pm

Genoeg advies en je hebt je goed ingelezen, maar toch nog een ervaring erbij.

Dit jaar geupgraded van mijn vertrouwde D80 naar de D7100 en dit is echt een hele mooie body waar ik vijf jaar mee hoop te doen (de D80 was ook 5 jaar oud). De grootste meerwaarde voor mij in de D7100 zijn de instelknoppen die direct zonder in het menu te hoeven rommelen beschikbaar zijn (ISO, WB, ed.). Mijn broer heeft afgelopen/vorig jaar de D3100 als instapper gekocht en omdat ik alle knoppen gewend ben zou dit voor mij dus geen optie zijn.

Afhankelijk van wat voor vakantie's je doet ben ik het met een van de voorgangers eens dat als je rondreizen maakt een 18-200 zo'n beetje onmisbaar is. Ik heb de VR1 variant al 6 jaar (vanaf de D80) en deze lens werkt nog steeds perfect. Echt mooi glas om standaard op de camera te hebben op vakantie.

Even terug komen op een van de andere opmerkingen: Als je niet zeker weet of je digitale fotografie iets vind koop eerst een tweedehands setje bv een D80/D90 met een 18-200 lens, deze kun je later altijd weer inruilen op een nieuwe body.

bobbyr
Forumlid
Forumlid

Bericht door bobbyr » wo jan 01 2014 5:56 pm

breimer schreef: D5200 heeft de zelde sensor als de D7100 foto kwaliteit zal niet heel veel verschillen( is er weldoor filter/software e.d.)
Bert Harry
Hallo,

Regelmatig lees ik in beoordelingen, testen en vergelijkingen tussen D5200 en D7100, dat deze camera's dezelfde beeldsensor zouden hebben en dat er daardoor weining verschil in fotokwaliteit zal zijn. Maar dat is echter niet het geval.

De D7100 heeft welliswaar dezelfde sensor als de D5200 maar er zit geen moire-filter meer op. Daardoor is de uiteindelijke opname zichtbaar gedetailleerder en genuanceerder. Het is echt een fors verschil, vooral bij foto's met veel detail.

Een half jaar lang heb ik, na een D70, een D5200 gebruikt en kon er maar niet enthousiast door worden. Geen slechte kwaliteit foto's maar uiteindelijk maar marginaal beter dan die gemaakt met een D70. Uiteindelijk de D5200 ingeruild voor D7100 en daar ben ik laaiend enthousiast over.

Maar om de kwaliteit van Nikon camera's ook helemaal tot zijn recht te laten komen moet je wel software van NIkon gebruiken, zeker wanneer je 'raw' opnames maakt. 'Niet-Nikon' software is niet in staat alle beeldinformatie te herkennen en te gebruiken - verwerken - toepassen omdat Nikon de benodigde informatie niet aan derden verstrekt.

groet,
BobbyR

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » wo jan 01 2014 7:10 pm

Investeer altijd in goed glas, de body is niet belangrijk. De D3200 is een prima camera om mee te beginnen en te leren wat het allemaal doet.
Gewoon lekker 2e hands, daar is niets mis mee, en met het geld wat je overhoud ga je lekker cursussen doen.
Dan leer je het snelst of het apparaat aan al je verwachtingen voldoet, of het je beperkt of misschien wel veel te ingewikkeld voor je is.
Topmodel camera's bedienen is immers een studie op zich tegenwoordig...

verder is het zelfde als met auto's. de een rijdt een nieuwe ferrari, de ander 2e hands peugeot, na een week spelen is het gewoon geworden en ga je het gebruiken waarvoor het bedoeld is.
Succes met je keuze. Laat je goed adviseren welke objectieven je kunt gebruiken op de D3200/D5200, die kunnen niet met alle soorten lenzen praten.
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo jan 01 2014 7:12 pm

Volgens mij is er geen perfecte starterset..... Die is voor iedereen anders.

Je zult zelf, individueel, moeten vaststellen wat voor jou het beste is. Neem daarvoor uitgebreid de tijd, praat met mensen, lees boeken, dit forum, tijdschriften etc.
Kijk ook of je misschien eens spullen kunt lenen. Ga naar winkels als de Media Markt om spullen eens vast te houden en last but not least, bepaal je budget!
Hier, op dit forum, lopen mensen rond die heel veel mooie spullen hebben en anderen kopen dan ook die mooie spullen, want het is leuk en 'je kunt er zoveel mee doen'.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

breimer
Forumlid
Forumlid

Bericht door breimer » wo jan 01 2014 7:31 pm

BobbyR schreef:
Regelmatig lees ik in beoordelingen, testen en vergelijkingen tussen D5200 en D7100, dat deze camera's dezelfde beeldsensor zouden hebben en dat er daardoor weining verschil in fotokwaliteit zal zijn

ik zei dat er een beperkt verschil was o.a. door filter.
maar of er zo veel verschil is als BobbyR denkt vast te stellen waag ik te betwijfelen.
op dxomark geven de D5200, D7100 en de D5300 maar heel erg weinig verschil.
wel is het iso bereik van de D5300 iets beter dan de anderre twee, waarschijnlijk nieuwere software.
ook chip foto video die alle drie camera's getest hebben komt tot beperkte verschillen beeldkwaliteit D7100,D5300 krijgen 75 punten de D5200 krijgt er 73.
ja er is verschil maar of je dat in de praktijk ook nadrukenlijk zult merken acht ik niet waarschijnlijk.

Bert Harry

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”