sneeuw komt in zicht!!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
lennardp

sneeuw komt in zicht!!

Bericht door lennardp » zo okt 14 2007 12:34 pm

hallo,
aankomende winter wil ik wat foto's proberen te maken van skiers. maar ik wil dus wel mooie maken. zoiets als hieronder.
Afbeelding
is dit gewoon een kweste van (makkelijk gezegt) camera op statief en knopje ingedrukt houden, en dat laten samen voegen? lijkt me wel toch?

ik hoor het wel.

(die geit die gaat niet mee hoor)

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo okt 14 2007 1:49 pm

ik vind 'm vooral erg druk en als ik naar 'n sneeuwland zou gaan zou ik me liever focussen op 'n mooie sprong met 1 persoon in beeld dan zo'n ratjetoe als dit plaatje

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

snow

Bericht door George Fennes » zo okt 14 2007 2:49 pm

Ik denk dat LennardP graag wat tips wil zien m.b.t. het foto's maken in een sneeuwlandschap en dat i.c.m. snelle acties van skiërs.

Belichting, sluitertijd, diafragma, iso instellingen enz.

Ik ga nooit op wintersport en de laatste tijd sneeuwt het in Nederland zo weinig dus ik kan hier geen ervarings advies over geven.

Maar sneeuw is vrij hel en zal je lichtmeter bedotten, dus iets overbelichten en met skiërs, die bewegen soms snel, ga niet onder de 1/200 sec zitten.
Wat diafragma betreft afhankelijk van je scherptediepte die je wil hebben.
Maar de meeste objectieven zijn het scherpst rond de f 8.

Misschien een Pola filter voor de mooie bauwe luchten.

Succes er mee, je zal vast nog wel tips krijgen van ervaren sneeuwfotografen :wink:

Groetjes George :D
Laatst gewijzigd door George Fennes op zo okt 14 2007 9:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blijf het objectief bekijken

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo okt 14 2007 4:10 pm

pas bij sport fotografie (of dit nu op sneeuw is in ieder geval je af stand aan op AF-C ipv AF-S , Gebruik een lens die snel kan focussen dus een met een SWM (AF-S) lens en als het kan schiet in NEF(RAW)+JPEG basic niet te veel onderbelichten pas je witbalans aan door op de locatie je WB te marken met de sneeuw (sneeuw foto maken als referentie foto in je Wb menu)

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » zo okt 14 2007 4:20 pm

De skier die je ziet op de foto is steeds dezelfde, daar gaat de vraag volgens mij over.

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

moeilijk hoor

Bericht door George Fennes » zo okt 14 2007 4:30 pm

Nu je het zegt Pierre, heb je scherp opgemerkt.

Lijkt me moeilijk om zo'n plaat te maken.

Nu nog de suggesties om ook tot zo'n resultaat te komen :wink:

Ben benieuwd.

Ik zou zeggen een redelijk klein diafragma omdat je het hele beeld scherp wil krijgen.

Vooraf scherp stellen.

Spiegel omhoog.

Met afstandbediening ontspannen.

Ik denk ook dat het goed is om de camera op continu opname te zetten en laten lopen dat ding.

Verder weet ik niets te verzinnen :roll:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Diddlbiker

Bericht door Diddlbiker » zo okt 14 2007 7:39 pm

Is dat een half-pipende geit daar op de voorgrond?

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » zo okt 14 2007 7:47 pm

Eh ja Lennard wat wil je precies weten?
Belichting etc. of hoe hoe je dat effect krijgt.
Dat laatste is volgens mij fotoshoppen. Had het donker geweest had je met stroboscoopflits wel dit effect kunnen hebben, maar overdag is dat volgens mij technisch niet haalbaar.

Wat de belichting betreft: In de sneeuw altijd overbelichten, omdat een digitale camera alles naar grijswaarden middelt. De sneeuw wordt dan nooit wit. Dat zie je trouwens op deze plaat ook, de sneeuw is blauw.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo okt 14 2007 7:52 pm

Wintersport is ook niet mijn ding, heb helaas hoogtevrees :oops:
Ik weet wel dat je, zeker bij zonnig weer 1 of 2 stops moet overbelichten, anders krijg je "blauwe sneeuw"
Hier vind je nog wat tips voor fotograferen in de sneeuw.

http://www.skiing.nl/tips/fotografie
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

foto-ed
Forumlid
Forumlid

Bericht door foto-ed » zo okt 14 2007 8:20 pm

Zoals ik het kan beoordelen is deze plaat alsvolgt gemaakt.

Foto's gemaakt met meerdere beelden per seconde (bv. 8 fps) één foto hieruit gehaald en de skieër uit al die andere foto's erin geshopt. Op de achtergrond staan ook mensen en hier is "niets mee aan de hand".

Wie deelt mijn mening???
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » zo okt 14 2007 8:27 pm

IKKUH, maar dat wist je al.
Nu je het accent op de achtergrond legt versterkt dat alleen maar mijn mening, temeer omdat de mensen op de achtegrond niet statisch waren, maar ook aan het skiën.

Irwan

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » zo okt 14 2007 8:32 pm

Persoonlijk hoop ik dat het hier niet gaat sneeuwen. IK heb er echt een hekel aan. Als het kon was ik nu ook al naar China vertrokken. Maar in afwachting van de MVV aanvraag voor mijn vrouw mag ik niet.

lennardp

Bericht door lennardp » zo okt 14 2007 9:14 pm

haha, leuke antwoorden...
George en The-Boss hebben gelijk.. het gaat me er idd om dat ik die skier er zo vaak op wil...dus 11 keer snel achter elkaar..en dan in elkaar plakken..maar dat is dus, statiefje+afstandsbediening en klikken maar...

maar deze skiers staat er 11 keer op. dat lukt niet met de raw buffer..heb het even getest vandaag en het lukt alleen als ik het op jpg + normaal formaat zet..
ik dacht, misschien zijn er nog skiers die het hebben geprobeerd.! maar wel goede tips verder, dank jullie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » zo okt 14 2007 9:45 pm

Of je wacht effe en koopt een D3 :-)
Ik heb hem vandaag horen en laten ratelen als een UZI
Er staan 11 shots op, precies genoeg voor een D3 in highspeed mode.
Ook weliswaar JPG edoch. De vraag is of de afstand in 1 seconde wordt afgelegd. Zo te zien ging het niet zo hard en kwam hij met zijn skies op de tafel.

Irwan

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: sneeuw komt in zicht!!

Bericht door Jur » ma okt 15 2007 12:57 pm

lennardp schreef:hallo,
aankomende winter wil ik wat foto's proberen te maken van skiers. maar ik wil dus wel mooie maken. zoiets als hieronder.
Sommige camera's (zoals mijn D2x) beschikken over de optie Meervoudige belichting, waarbij vooraf het aantal opnamen op één beeldje wordt vastgelegd. Indien daarbij bovendien de optie Autom. versterking is geselecteerd, wordt de belichting automatisch aangepast.

De opname moet vervolgens bij voorkeur op statief worden gemaakt, waarbij naar wens de (transport)standen CH, CL of S kunnen worden gebruikt.
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”