Vreemd effect?!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Diddlbiker

Vreemd effect?!

Bericht door Diddlbiker » zo okt 14 2007 7:28 pm

Wachtend op de zonsopgang om wat plaatjes te schieten kwam ik op het idee om een foto van de plaatselijke snelweg te maken. Het idee was om van die mooie lichtsporen te krijgen.
Welnu, het was al een beetje aan de lichte kant, dus dat ging niet zo goed. De foto is ook niet 100% scherp - daar ben ik me ook van bewust. :oops:

Mijn vraag is: waarom zijn de sporen van de autolichten zo bibberig? Dit is een 4-seconden belichting die met een statief (2 sec. vertraging) genomen is.

Afbeelding

Het waaide een beetje, maar dat kan het volgens mij niet zijn. Ten eerste is m'n statief (Manfrotto 725B)niet zo wiebelig. Ten tweede - zou niet de hele foto onscherp zijn (jajaja, de foto is onscherp. Maar niet zo onscherp. Toch?) Ten derde - de frequentie wijst eerder op een 10Hz achtige trilling - is dat niet veel te snel voor de wind? En waarom alleen de autolampen?

Ik betwijfel dat het de autolampen zijn die op en neer bewegen. Het wegdek is in redelijke conditie - in ieder geval niet zo slecht dat het de beweging kan verklaren.

Wie heeft er een idee?

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » zo okt 14 2007 7:39 pm

Ik denk toch dat het te maken heeft met de instabiele ondergrond van je statief, of de wind. hetvreemde is alleen wel dat dit niet te zien is bij de lantaarnpalen, maar dat kan ook omdat deze zelf niet bewegen. En anders, .....
Wist niet dat ze van die beroerde wegen maakten in de States.

Nu ik de foto wat beter bekijk, zie ik dat effect bij de lichten rechtsonder niet. De auto's die dat effect wel hebben rijden allen op een viaduct of oprit. Vergeet niet dat wegdeksel moet meebewegen omdat het anders zou breken. Probeer eens een vlakke weg en dus geen brug.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » zo okt 14 2007 7:52 pm

Ik denk je op een brug stond?

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » zo okt 14 2007 8:30 pm

Brenzef schreef:Ik denk je op een brug stond?
Brenzef, dat hoeft niet, ik heb ooit eens zo'n foto gemaakt van de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch. En daar is het asfalt , als gevolg van heftige regenval bij aanleg , ontzettend bobbelig. En dan krijg je ook dit effect.

Diddlbiker

Bericht door Diddlbiker » zo okt 14 2007 11:29 pm

Dank voor het meedenken! :)

De foto was vanaf een heuvel genomen - het statief had een ondergrond van massief graniet. En geen verkeer - ik stond op het uitzichtpunt in een park.

Overigens denk ik dat de lichten rechts-onder het euvel ook vertonen, alleen zie je het niet omdat het lichtspoor vrijwel verticaal is. (Klopperdeklop - even faststone starten... ja - zelfde euvel!) Ik begin toch te vermoeden dat "iets" de camera heeft laten trillen - met kleine uitslagjes - vandaar dat het beeld een beetje wazig is en niet volkomen.

Het wegdek is op de betreffende plek trouwens in goede conditie, maar dat neemt niet weg dat over het geheel genomen de wegen in New Jersey er vrij slecht bijliggen. 10-20cm diepe gaten zijn geen uitzondering (m'n 4 jaar oude Ford Focus is ondertussen al aan z'n 2e setje veren toe - met name 's nachts is de mogelijkheid om die gaten te ontwijken beperkt) omdat er in de winter verschrikkelijk kwistig met zout wordt gestrooid en de trucks op de snelwegen gewoon lekker 120 rijden.
In het zuiden is het wegdek beter - mild winterweer is daar gedeeltelijk debet aan.

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » ma okt 15 2007 10:40 am

Wellicht dat het met trillingen in de atmosfeer te maken heeft? Opstijgende lucht etc?

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”