Mijn bescheiden antwoord hierop is nee, die bestaat niet. De perfecte starterset bestaat niet omwille het feit dat er zoveel mensen met zovele wensen zijn. Iedereen stelt weer andere eisen aan zijn uitrusting, en zal geneigd zijn zijn of haar advies in die richting te geven. Dit kan vervolgens er weer toe leiden dat de een zweert bij de standaard startersets van Nikon, en de ander een body met een zeer speciale lens aanprijst.
Ik ben begonnen met een D3100. Dit is een geweldige camera, maar ik wilde snel meer, en dat was met deze camera niet mogelijk. Ik heb toen gekozen voor een D7000, terwijl de opvolger, de D7100 ook al lang en breed uit was. Echter een budgettaire reden was reden om te kiezen voor de D7000. De D5200 is net als de D3100, D3200 en de D5200 een startersmodel. Wat minder knoppen en instelmogelijkheden dan de hogere modellen. Minder knoppen betekent ook meer bedieningsgemak, dus je schiet inderdaad eenvoudiger mooie platen.Camera:
D5200 of D7100. Ik ken de verschillen tussen de modellen al aardig. Mijn belangrijkste vragen:
- is de extra investering de extra opties en kwaliteit van de D7100 waard?
- klopt het dat je met de D5200 als beginner makkelijker uit de voeten kunt en dus eenvoudiger mooie platen schiet?
- ik doe nu een grote aanschaf die mij de komende 7 a 10 jaar verder moet helpen en wil er over twee jaar niet achter komen dat ik uit de body 'gegroeid' ben. Hoe groot is de kans dat dat bij de 5200 het geval gaat zijn?
- Is het de moeite om de D7200 af te wachten. Wanneer komt deze uit? ik voorzie een daling in de prijs van de 7100 en mogelijk kan ik daar even op wachten.
- Zijn er nog ander overwegingen wat jullie betreft?
Je wil 7 á 10 jaar met de camera uit de voeten kunnen. Vroeger, in het analoge tijdperk was dat geen enkel probleem. Echter, met de huidige digitale camera's is het net zo gesteld als met computers, wat vandaag modern is, is morgen alweer achterhaalde techniek. Maar als je iemand bent die niet steeds het nieuwste van het nieuwste wil hebben zou je die zeven tot tien jaar kunnen uitzingen.
Het afwachten op de D7200 is naar mijn mening iets te voorbarig. Een camera uit de 7000 serie is wat bediening betreft niet te vergelijken met een camera uit de 3- en 5000 serie. Deze laatste twee series zijn meer gericht op beginners, terwijl je vanaf de 7000 series al weer meer richting semiprofessioneel gaat. Je kunt dan draadloos flitsen door de uitklapflitser te gebruiken als commander voor je flitsers, en dat kun je weer niet met een camera uit de 3- en 5000 serie.
Mijn advies zou zijn lees alle tips/adviezen van iedereen die op dit draadje heeft gereageerd nog eens goed door. Bepaal vervolgens voor je zelf wat je precies wil gaan doen met de camera en objectieven. Ik lees dat je ook familie en vrienden wil gaan fotograferen. Nou, ik verzeker je dat als je de smaak te pakken hebt, gauw meer wil. Ik denk hierbij dan aan een flitsset, achtergrondscherm, reflectieschermen etc. Ook als je denk dat je zover niet wil gaan, adviseer ik je om hier wel rekening mee te houden. Ik zei in het begin ook ik wil het gewoon basic houden, maar intussen heb ik ook meerdere flitsers, reflectieschermen, achtergronden etc. Het kost wat investeren betreft meer, maar je kunt beter vooraf voorbereid zijn op dit soort gebeurtenissen, dan dat je weer moet investeren in een andere, betere camera als je straks meer wil gaan doen dan dat je nu op dit moment van plan bent te gaan doen.
Heb je eenmaal je keus gemaakt over hoe en wat je straks allemaal met je camera wil gaan doen, dan pas kijk je welk objectief het beste voor je is. Ga desnoods naar een fotovakzaak om het objectief in je handen te houden en desnoods uit te proberen. Neem vervolgens uit alle adviezen voor een objectief die je hier gegeven worden de gulden middenweg en bepaal vervolgens aan de hand hiervan je aankoop.
Succes!