D5100 Groene LED uitschakelen in de zoeker bij MF

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
jan24
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jan24 » zo jan 05 2014 4:33 pm

Is dat mogelijk?
Ik ervaar het als storend, als ik handmatig scherpstel en het groene LEDje licht op, terwijl het deel dat ik wil scherpstellen nog niet scherp is. leidt af en is storend daardoor.
De handleiding bood geen uitkomst.

Zo ook het verschil tussen MF instellen op de lens zelf en instellen in het menu van de camera. De optie in de camera komt mij wat overbodig over. Maar daar zie ik misschien wat logisch over het hoofd. Wel iets gelezen over AF en MF en AMF, maar de logica ontgaat mij. Met mijn Tamron lens constateer ik, dat in AF de scherpstelring geblokkeerd is. En dat blijft ook zo, als ik in het menu van de camera kies voor MF. :shock:

Enige toelichting is welkom.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: uitschakelen

Bericht door gijs sandberg » zo jan 05 2014 4:46 pm

Beste Jan,
Ik ken geen (D-slr) kamera waarbij dat wel kan.
Over meerdere knoppen/schakelaars: wees blij dat je de keuze hebt.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op zo jan 05 2014 6:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » zo jan 05 2014 5:12 pm

Als je geen lens hebt waar het knopje af/mf ontbreekt, puur omdat hij er nooit op gezeten hebt, dan komt de keuze om te kunnen switchen op de camera over als onnodig.
De switch op het objectief overruled de keuze van de camera.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: D5100 Groene LED uitschakelen in de zoeker bij MF

Bericht door jan24 » zo jan 05 2014 5:16 pm

Dank Gijs voor je antwoord. Jammer dat het ledje schijnbaar niet uit kan.
We moeten er maar mee leren leven. Ik heb zelf nog wel even met de scherpstelpunten zitten experimenteren, of dat enig soelaas bood. Dus niet. Schijnbaar reageert het ledje uitsluitend op het centrum van de zoeker. Nu is daar wel een mouw aan te passen, maar er kunnen zich situaties voordoen, waarbij je dan om de tuin geleid wordt, als je je richt op het ledje. Denk aan gaaswerk in een dierentuin o.i.d.
Ach, je kunt niet alles hebben.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » zo jan 05 2014 5:28 pm

PanzerFaustNL ook bedankt voor jouw antwoord, had jouw posting over het hoofd gezien.
Uitleg over het knopje op de lens is duidelijk, overrulen was bij mij nog niet opgekomen. :wink:
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 05 2014 5:59 pm

jan24 schreef: Schijnbaar reageert het ledje uitsluitend op het centrum van de zoeker. Nu is daar wel een mouw aan te passen, maar er kunnen zich situaties voordoen, waarbij je dan om de tuin geleid wordt, als je je richt op het ledje. Denk aan gaaswerk in een dierentuin o.i.d.
Als je een ander scherpstelpunt kiest dan die in het centrum heeft het betrekking op het scherpstelpunt wat je hebt gekozen. Is het bijv. het buitenste scherpstelveldje, heeft het daar betrekking op.
Gaaswerk of tralies in een dierentuin e.d. is nu net typisch een voorbeeld waar de scherpstelling verkeerd op kan reageren. Dit voorbeeld (met tralies en een leeuw) staat zelfs expliciet al sinds jaar en dag in elke gebruiksaanwijzing van een Nikon spiegelreflex camera.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » zo jan 05 2014 7:12 pm

Léon Obers schreef:Gaaswerk of tralies in een dierentuin e.d. is nu net typisch een voorbeeld waar de scherpstelling verkeerd op kan reageren. Dit voorbeeld (met tralies en een leeuw) staat zelfs expliciet al sinds jaar en dag in elke gebruiksaanwijzing van een Nikon spiegelreflex camera.
Léon daar heb je helemaal gelijk in, maar die strofe slaat m.i. op de autofocuswerking. Als je manueel scherp stelt, dan lijkt het groene ledje evenzo te reageren, als staat de AF ingeschakeld.
Ik zal nog eens nader uitvogelen, of het ingestelde scherpstelveldje ook invloed heeft op het groene ledje wanneer je handmatig scherpstelt. Indien dat zo is, dan moet ik het groene ledje maar beschouwen als wat voorheen in mijn analoge spiegelreflex de 2 verticale streepjes in het rondje waren op het matglas, als die recht tegenover elkaar stonden, dan was er scherpgesteld. Zover ik mij dat nog herinner.
Dank voor je reactie in ieder geval.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Cyrus
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » zo jan 05 2014 7:17 pm

jan24 schreef:
Léon Obers schreef:Gaaswerk of tralies in een dierentuin e.d. is nu net typisch een voorbeeld waar de scherpstelling verkeerd op kan reageren. Dit voorbeeld (met tralies en een leeuw) staat zelfs expliciet al sinds jaar en dag in elke gebruiksaanwijzing van een Nikon spiegelreflex camera.
Léon daar heb je helemaal gelijk in, maar die strofe slaat m.i. op de autofocuswerking. Als je manueel scherp stelt, dan lijkt het groene ledje evenzo te reageren, als staat de AF ingeschakeld.
Ik zal nog eens nader uitvogelen, of het ingestelde scherpstelveldje ook invloed heeft op het groene ledje wanneer je handmatig scherpstelt. Indien dat zo is, dan moet ik het groene ledje maar beschouwen als wat voorheen in mijn analoge spiegelreflex de 2 verticale streepjes in het rondje waren op het matglas, als die recht tegenover elkaar stonden, dan was er scherpgesteld. Zover ik mij dat nog herinner.
Dank voor je reactie in ieder geval.
Zodra de camera op MF staat, vormt het bolletje tezamen met de twee driehoekjes aan weerszijde je scherpstelhulp. Ze gaan uit van het geselecteerde scherpstelveld. Dat is sinds de analoge Nikon AF-camera's al het geval; op een Nikon dSLR is het niet anders. Sla de handleiding van je camera er anders ook eens op na.

Overigens: standaard zal de camera in AF-stand alleen afdrukken als scherp gesteld is; in MF wordt deze instelling genegeerd. Ofwel: in MF kun je altijd afdrukken, ongeacht of de camera "vindt" dat er scherp gesteld is of niet.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 05 2014 7:48 pm

jan24 schreef:...die strofe slaat m.i. op de autofocuswerking. Als je manueel scherp stelt, dan lijkt het groene ledje evenzo te reageren, als staat de AF ingeschakeld.
Scherpstellen via AF of manueel via dat groene bolletje maken van hetzelfde elektronische scherpstelsysteem gebruik. De enige verschillen met AF en manueel is, dat met AF de scherpstelling via het motortje van de lens of de camera wordt gedaan, en manueel je het zelf doet. De elektronische hulpjes van driehoekjes en bolletje werken verder hetzelfde. Bij AF stopt het motortje met scherpstellen als het bolletje brand. Bij manueel scherpstellen wordt geacht te stoppen met het verdraaien van de afstandsring als je het bolletje ziet branden.

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » zo jan 05 2014 8:40 pm

@Cyrus: de twee driehoekjes kan ik niet vinden, mogelijk zitten die wel op één van jouw camera's. Ik heb/zie alleen een groen bolletje.
@léon obers: jouw uitleg bevestigt mijn vermoeden over de werking van het scherpstellen.

Toch weer wat wijzer geworden, blijft alleen het experiment over met het handmatig scherpstellen met één van de scherpstelveldjes en dan met name de buitenste, kijken hoe het groene bolletje reageert.
Anderzijds wel een mogelijkheid gevonden, om van het oplichtende bolletje verlost te zijn, camera inschakelen en na enige seconden is alle info incl. groen bolletje verdwenen en kun je handmatig scherpstellen zonder afgeleid te worden. Maar dit heb ik zojuist al doende bemerkt.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » zo jan 05 2014 8:49 pm

PanzerFaustNL schreef:Als je geen lens hebt waar het knopje af/mf ontbreekt, puur omdat hij er nooit op gezeten hebt, dan komt de keuze om te kunnen switchen op de camera over als onnodig.
De switch op het objectief overruled de keuze van de camera.
Ik weet niet hoe dat zit bij andere camera's, maar het is niet zo dat bij de D7000 het knopje op het objectief de schakelaar op de camera overruled. Staat een van de twee op M, dan werkt het objectief Manueel, tenminste bij de D7000 (ook de D70). Of begrijp ik het verkeerd?

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 05 2014 8:52 pm

ben42 schreef:Staat een van de twee op M, dan werkt het objectief Manueel, tenminste bij de D7000 (ook de D70). Of begrijp ik het verkeerd?
ben
Dan wordt toch de eventuele AF-stand van "het ander deel" als instelling op camera of lens overruled naar manueel als gecombineerde functie van die twee instellingen?
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jan 05 2014 9:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » zo jan 05 2014 9:08 pm

Er zijn nikon camera die dat hebben maar even toch de d200 en de d90 te hand genomen daar is alleen het groene bolletje te zien.
Maar misschien dat iemand van de heren even kan aan geven welke camera,s de driehoekjes heeft hoef ik het niet te zoeken.
NIKON D5100
focusmode op m
a3 rangefinder

tip
Mijn advies is scherpstellen op scherpstelvlak en groene bolletje negeren, als je dan goed zit zal je bolletje van zelf stoppen met knipperen.

info

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 18&t=41197" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=VcLOjotVOIw" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » zo jan 05 2014 9:59 pm

Léon Obers schreef: Dan wordt toch de eventuele AF-stand van "het ander deel" als instelling op camera of lens overruled naar manueel als gecombineerde functie van die twee instellingen?
Indien een instelling een andere instelling overruled dan betekend dat dat de instelling die overruled wordt er niet toe doet. Bij de D7000 is dat niet het geval, een manual instelling op de body of op de lens wordt niet overruled door de ander. Alleen als beiden op AF staan werkt de AF.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 05 2014 11:12 pm

Dan klopt dat toch met wat je omschrijft?
Zet je de AF van de lens op manueel, maakt de setting bij de camera AF of Manueel niks uit, de werking is dan manueel.
Andersom als je de camera op manueel zet, maakt de setting van de lens AF of Manueel niks uit, de werking is dan manueel.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”