Dromenvangers

Plaats reactie
Venhuizen

Dromenvangers

Bericht door Venhuizen » zo jan 05 2014 4:37 pm

Front Focus Issue test.
Yay!

Geschoten met een AF-S Nikkor 50mm F1.8 G op een D3100

Ik heb er getracht een reclame plaat mee te maken alsmede een politieke boodschap mee af te geven (zelfs je dromen moet je kopen).
Brand los :)

Afbeelding

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Dromenvangers

Bericht door DannySan » zo jan 05 2014 4:46 pm

Front focus Issue?
Bedoel je dat de voorgrond scherp is, en de achtergrond niet? Ik neem aan dat dit zo bedoeld is toch :mrgreen:
Dan is het gewoon een foto met een kleine scherptediepte hoor 8)
Ik ben eerlijk als ik zeg dat als het een reclame plaat zou moeten zijn, dat ik dan de dromenvanger prominenter in beeld zou willen zien; en de prijs minder.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jan 05 2014 4:52 pm

Wel een aardig sfeerplaatje. Alleen jammer van die rood stoffen ondergrond. Was mooier geweest als het helemaal vrij had gehangen. Als dromenvanger echter niet echt herkenbaar (het kunnen ook "oorbel"-veertjes zijn of haarversieringen). De centrale ring van een dromenvanger (met "web") die hier volledig in het beeld ontbreekt lijkt me juist essentieel waar "de dromen" mee worden gevangen: https://www.google.nl/search?q=drom,env ... 84&bih=768" onclick="window.open(this.href);return false;

Politieke boodschap bij dit beeld gaat me te ver, die zie ik echt niet.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jan 05 2014 4:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Venhuizen

Bericht door Venhuizen » zo jan 05 2014 4:53 pm

Ik had vaak als ik scherp stelde dat hij iets verder naar voren daadwerkelijk de scherpte neerlegde.

Om een voorbeeld te noemen, je focussed op een oog in een gezicht, maar er zitten een paar haren langs het gezicht die iets verder naar voren staan als de ogen. Dan waren de haren superscherp en het oog niet. Vervelend en moet dan gekalibreerd of in mijn geval gewoon geupdate worden. Nu focuste ik op de voorste veer op de onderkant, en dat pakte hij ook daadwerkelijk. dus ik was erg tevreden :p.

Venhuizen

Bericht door Venhuizen » zo jan 05 2014 4:55 pm

Thanks Leon,

Ik kan goed in je kritiek komen, wellicht maakt de tekst het ook onnodig onduidelijk en zou het gewoon een sfeerplaat moeten zijn.
Thanks

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 05 2014 4:57 pm

Het voorbeeld wat je geeft met scherpstelling op de ogen, heeft niets te maken met kalibratie van je focuspunten, maar simpel het feit dat de focuspunten nu eenmaal makkelijker de wimpers als scherpstelpunt oppikt dan de iris of oogbol erachter.
Om te testen of een lens afwijkt, zijn er specifieke testen die je kunt doen. Dat zou je strikt volgens een bepaalde procedure moeten uitvoeren, zodat je meer zekerheid hebt, wat en hoeveel een eventuele afwijking is. Op het forum is er veel over te vinden.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jan 05 2014 5:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 05 2014 5:07 pm

Venhuizen schreef:Thanks Leon,

Ik kan goed in je kritiek komen, wellicht maakt de tekst het ook onnodig onduidelijk en zou het gewoon een sfeerplaat moeten zijn.
Thanks
Ik weet niet of het een dromenvanger is die bijv. bij je dochter ergens op haar kamer hangt. Misschien zijn er verder allerlei andere typische attributen en snuisterijen waar je wat detailfoto's van kunt maken in scherpte onscherpte, die als serie een aardig beeld en sfeer kunnen geven met wat je dochter in het leven beweegt. Maak het je niet te moeilijk als uiting van "reclame" of "politieke boodschap". Foto's (of een serie) kunnen dikwijls prima invulling geven van wat iemand beweegt, zonder daar tekst bij te moeten zetten.

Venhuizen

Bericht door Venhuizen » ma jan 06 2014 6:20 pm

Bedankt Leon :)

Ik ben zoals je ziet net lid hier omdat ik er nu plezier in begin te krijgen om een foto te maken,
En langzaam leer ik steeds meer bij.
Je hebt gelijk wat betreft de tekst, met een hele serie zou ik gewoon een dromenvanger mooi kunnen fotograferen.

Fijn ook om even je uitleg te lezen betreffende het niet scherp krijgen van de ogen,
Ik kreeg front/back focus issues weer te horen van een andere fotograaf, maar dit klinkt aannemelijker.

Plaats reactie

Terug naar “Reclame en producten”