Nieuwe 35mm 1.8 FX
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Nieuwe 35mm 1.8 FX
http://www.dpreview.com/news/2014/01/07 ... _0_3#press" onclick="window.open(this.href);return false;
- Cees
- Forumlid
Re: Nieuwe 35mm 1.8 FX
Nederlandse persbericht: http://nikon.grayling.nl/67828-i-am-a-street-warrior" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Cees op di jan 07 2014 8:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Specificaties Nikon Japan, met o.a. MTF-curve
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/si ... g/spec.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
MTF-curve.....

.....ter vergelijk met de oude 35mm//2 AF

http://imaging.nikon.com/lineup/lens/si ... g/spec.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
MTF-curve.....

.....ter vergelijk met de oude 35mm//2 AF

Vriendelijke groet, Léon Obers
- DannySan
- Clublid
Jouw link verwijst naar de nieuwe 18-55 Cees, waarvan ik eigenlijk niet weet wat ik daarvan moet denken.
En alweer gecorrigeerd :mrgreen:
En alweer gecorrigeerd :mrgreen:
Laatst gewijzigd door DannySan op di jan 07 2014 8:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
- Forumlid
Wat is je conclusie, Léon?
- Cees
- Forumlid
DannySan schreef:Jouw link verwijst naar de nieuwe 18-55 Cees, waarvan ik eigenlijk niet weet wat ik daarvan moet denken.
Verwees, Danny. Zag het net....
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
- Léon Obers
- Forumlid
Nog niks, anders dan dat het beter is als de oude lens. (Beter contrast, hogere scherpte met name naar de hoeken toe).Marten schreef:Wat is je conclusie, Léon?
Het is interessanter te kijken wat de verschillen zullen zijn tegenover een Sigma 35mm/1.4 en de prijsverschillen tussen die twee, en of je voor relatief niet zo heel veel extra beter die Sigma zou kunnen aanschaffen, in het geval je een 35mm prime zou willen aanschaffen.
De Sigma 35mm/1.4 is over een groot gebied net iets egaler van kwaliteit om in de uiterste hoeken dan wel weer net ietsje verder weg te zakken in scherpte.

Wat ikzelf belangrijk vind en niet in een MTF-curve is af te lezen is de correctie op chromatische aberratie bij grotere openingen (met name de longitudinale chromatische aberratie -----> kleuromslag voor- en achter het focuspunt van groen, naar purper-rood toe op de onscherpe contouren van een onderwerp).
Nikon een beetje kennende in hun keuzes van prioriteiten met lens-ontwerpen met wat ze eerder op de markt hebben gebracht, denk ik niet dat ze met hun 35mm 1.8 FX daar een erg hoge prioriteit aan hebben gegeven. De reviews maar afwachten.
Ook de grootte vind ik niet onbelangrijk, 35mm is soort van standaard in het maken van reportage's.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Hij weegt met 300g alvast minder dan de helft van de Sigma (665g).
Dus dat is al erg positief.
Dus dat is al erg positief.
Aangezien ik dit jaar wat prime wil aanschaffen voor de D800;) word het interessant jaar 
Ik wacht af

Ik wacht af

- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Flandria schreef:Ook de grootte vind ik niet onbelangrijk, 35mm is soort van standaard in het maken van reportage's.
Precies, dat is voor mij ook een erg belangrijke overweging. Slechts de helft aan gewicht t.o.v. de Sigma is niet onaanzienlijk.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Ik zie dat deze nieuwe Nikkor 7 diafragmabladen heeft. Doorgaans zorgt dat voor een minder plezierig bokeh dan een objectief met 9 diafragmabladen (lichtbronnen in de achtergrond worden hoekiger). Ben benieuwd hoe de eerste praktijkresultaten zullen zijn, in dat opzicht.
Ik zou maar nog wachten op meer details van de nieuwe Sigma 50 f/1.4 Art ...Kroontje schreef:Aangezien ik dit jaar wat prime wil aanschaffen voor de D800;) word het interessant jaar
Ik wacht af

D7100, 35mm f/1.8 G, 50mm f/1.4 G, 105mm f/2.8 G, 300mm f/4 IF-ED, 70-210mm f/4, Sigma 18-35mm f/1.8, Tokina 16-50mm f/2.8 G
http://www.flickr.com/photos/wimmerstefan/
http://www.flickr.com/photos/wimmerstefan/
- Léon Obers
- Forumlid
Dat hoekige is tegenwoordig sterk overtrokken. Dat zie je vooral bij oude objectieven als diafragmalamellen echt rechte kanten hebben. Doorgaans lopen de randen van diafragmalamellen van hedendaagse objectieven toch al afgerond in een boog en hebben dan niet meer dat hoekige, ondanks wat minder lamellen.Cyrus schreef:Ik zie dat deze nieuwe Nikkor 7 diafragmabladen heeft. Doorgaans zorgt dat voor een minder plezierig bokeh dan een objectief met 9 diafragmabladen (lichtbronnen in de achtergrond worden hoekiger).
Een 50 mm heb ik alswimmer schreef:Ik zou maar nog wachten op meer details van de nieuwe Sigma 50 f/1.4 Art ...Kroontje schreef:Aangezien ik dit jaar wat prime wil aanschaffen voor de D800;) word het interessant jaar
Ik wacht af