Beeld verandert bij inzoomen in Photoshop

Discussies over fotobewerking en archivering
MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Beeld verandert bij inzoomen in Photoshop

Bericht door MarcvanZuylen » wo jan 08 2014 6:39 pm

Ik heb de afgelopen week mijn (Windows) computer weer eens helemaal schoongemaakt. Alles er af gehaald en opnieuw geinstalleerd. Nu loop ik tegen iets aan waarvan ik zeker ben dat me dat eerder nooit is gebeurd.

Bij bepaalde onderwerpen (gevoelig voor moiree?) verandert de afbeelding op mijn scherm op het moment dat ik ga inzoomen/uitzoomen. Als voorbeeld hieronder een afbeelding (even niet lette op de kwaliteit).

Het zijn beide uitsnedes uit dezelfde foto (hetzelfde bestand). Je ziet hele grote verschillen in het net. Pas op het moment dat ik de originele foto op 16,7% of groter bekijk dan is het volleybalnet gewoon zoals het moet zijn, bekijk ik de foto op 12,5% of kleiner dan krijg ik dat rare effect te zien. Ik ben er echt van overtuigd dat ik dit voor mijn herinstallatie niet had. Iemand die weet hoe dit kan en nog belangrijker, hoe ik dit kan voorkomen (en nee, alles op groter dan 16,7% bekijken is niet het juiste antwoord :D )

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Beeld verandert bij inzoomen in Photoshop

Bericht door Léon Obers » wo jan 08 2014 7:11 pm

Kijk de instellingen van je grafische kaart eens na, en de instellingen in Photoshop zelf onder voorkeuren bij prestaties, de opties voor de grafische kaart moet ingeschakeld zijn, plus eventueel nog de functies voor Open GL / Open CL.
Vriendelijke groet, Léon Obers

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » wo jan 08 2014 9:06 pm

Dag Léon,

Grafische kaart, de laatste meest uptodate drivers zijn geinstalleerd.

Instellingen Photoshop:
GPU settings: Enable OpenGL Drawing is aangevinkt. Bij Advanced Settings staat de 'mode' op "Basic" (dit wijzigen in Normal of Advanced geeft problemen (Photoshop loopt dan vast of gaat rare dingen tonen bij de foto's, maar volgens mij was dat ook al het geval voor mijn herinstallatie).

Is het misschien een idee dat ik je het JPG-bestand mail om te kijken of jij hetzelfde opmerkt bij deze foto (dan weet ik of het aan mijn instellingen ligt of dat het bij iedereen zo is). Al denk ik aan het eerste omdat het me nu al bij een paar foto's is opgevallen na de herinstallatie en ik ben er eigenlijk van overtuigd dat ik zoiets ook wel eerder had opgemerkt als het voorheen ook al het geval was.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jan 09 2014 1:15 am

Je mag een JPG mailen, (zal ik per PB een mail-adres doorgeven).
Maar je zou ook gewoon een full res JPG bestand online kunnen zetten, en een linkje naar het originele bestand, niet tussen [img] tags. Kunnen mensen het ook gewoon downloaden.

Ik verwacht niet dat anderen hetzelfde probleem hebben.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do jan 09 2014 7:47 am

Landerd schreef: ...
Grafische kaart, de laatste meest uptodate drivers zijn geinstalleerd.

Instellingen Photoshop:
GPU settings: Enable OpenGL Drawing is aangevinkt. Bij Advanced Settings staat de 'mode' op "Basic" (dit wijzigen in Normal of Advanced geeft problemen (Photoshop loopt dan vast of gaat rare dingen tonen bij de foto's, maar volgens mij was dat ook al het geval voor mijn herinstallatie).
Bovenstaande opmerking geeft al aan dat er iets mis is...

Laat ff weten welke versie Windows, welke GraKa + drivers en welke PS versie je gebruikt...dat schept wellicht wat duidelijkheid.

En als je nu een ander programma gebruikt om een plaatje te sizen groter-kleiner-groter (b.v. IrfanView), treedt dit effect dan ook op?

Kijk nog eens naar de volgende PS settings (uitgaande van PS CS6)
-Bij preferences, General, 'Animated Zoom' on/off
-Bij performance, Use graphic Processor, Drawing mode: Advanced, Use graphic processor (on/off), Use OpenCL (on/off), Anti-Alias Guides and Paths (on/off)
-Bij performance, hoeveel RAM is available en wat laat je PS gebruiken? En staat je scratch disk op een aparte Drive gedefinieerd?

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jan 09 2014 1:21 pm

Ik heb een soortgelijk probleem sinds ik op Elements 12 zit. Erg hinderlijk. Als ik een foto of afbeelding als PSD op minder dan 100% of fullscreen bekijk krijgen bepaalde elementen (bijvoorbeeld tekst of gepaste plaatjes) soms 'artefacts', oftewel een soort blokkerige outline. Kijk ik op 100% dan is het probleem weg. (De PSD's en andere bestanden hebben overigens een veel grotere resolutie dan mijn scherm, het is zeker niet zo dat ik een plaatje van 640x480 op 1920x1080 zit te bekijken of zo). Ik denk dat het iets met scaling te maken heb. Ontzettend storend, ik kan er op google weinig over vinden. Bij JPG's lijk ik dat niet te hebben.

Ik ga dit draadje dus ook met aandacht volgen en één en ander uitproberen. Want ik heb verder geen problemen kunnen ontdekken met mijn grafische kaart en alle drivers zijn up-to-date.
Spul waarmee je foto's maakt...

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do jan 09 2014 2:05 pm

't Is in ieder geval een bekend probleem:
http://forums.adobe.com/thread/1266786?tstart=0" onclick="window.open(this.href);return false;
(zie ook de vele sublinks van dit probleem in bovengenoemd topic)
Komt zowel voor bij CS6 als bij LR. Heeft duidelijk iets te maken met de rendering engine die Adobe gebruikt bij haar producten, waarschijnlijk in combinatie (al dan niet) met bepaalde GraKa's/drivers.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jan 09 2014 2:13 pm

Bedankt voor de link, al is het bij mij niet zozeer blurry maar zijn het gewoon artefacts. Alsof je 3000x2000 images ineens nog maar 600x400 is maar wel op 1920x1280 resolutie. Verschrikkelijk irritant. Gelukkig gebruik ik Photoshop maar zelden.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do jan 09 2014 2:18 pm

Stel je (File Handling/Preview Quality) preview settings eens in op 'high quality'. Dat werkt (wellicht) wat trager, maar verandert de manier waarop al dan niet compression artefacts bij het in/uitzoomen worden voorkomen.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jan 09 2014 2:20 pm

CaptainHook schreef:Stel je (File Handling/Preview Quality) preview settings eens in op 'high quality'. Dat werkt (wellicht) wat trager, maar verandert de manier waarop al dan compression artefacts bij het in/uitzoomen worden voorkomen.
Ik zal het vanavond proberen. Traagheid zal geen probleem zijn, mijn systeem is zwaar overgedimensioneerd. Ik vermoed overigens dat Elements 12 de instellingen bij de upgrade vanaf 11 niet heeft overgenomen, want ik heb e.a. voor 11 toen al uitgezocht.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jan 09 2014 2:24 pm

Het kan hem in de drivers zitten, vandaar de vraag van CaptainHook om aan te geven welke grafische kaart en drivers zijn geïnstalleerd bij welke Windows-versie.

Je kunt ook "net andersom" juist wat zaken uitschakelen. Er wordt dan geen gebruik gemaakt van de anti-aliasing algoritmen van een grafische kaart bij "gebroken" verhoudingen in het zoomniveau. De waarden waarbij je dan geen problemen hebt is bij "hele breuken" vanaf een 100% zoom-niveau. Dus 50% - 25% -12,5% e.d.
Maar goed, het is natuurlijk beter als alles werkt zoals bedoeld.

Eerder heb ik ook wel eens problemen gehad, maar door consequent alle opties / onderdelen aan te vinken bij het installeren of updaten van de driver is het probleem bij mij althans verholpen.
Zie oplossing: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 43#p609743" onclick="window.open(this.href);return false;
en de eerdere reacties uit die draad.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jan 09 2014 2:57 pm

Via e-mail heb ik van Landerd de betreffende bestanden in volle resolutie opgestuurd gekregen.

Voor wat betreft het voorbeeld bovenaan met dat volleybal, hier op mijn PC geen enkele probleem met de weergave in Photoshop, bij geen enkel zoomniveau (ook niet de onregelmatige zoom-niveaus).

Ander bestand wat hij meestuurde van een volleybalspeler, ook geen probleem met de weergave in Photoshop bij full res bestand.
Maar met de wellicht softwarematig verkleinde versie die hij ook meestuurde zag ik in de structuur van een sport-shirt wel moiré. Dat is echter een heel ander effect als de meer blokkerige en niet anti-aliasing weergave wat hierboven aan de orde wordt gesteld.

Specifieke draadjes met betrekking tot moiré:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 79#p663279" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=22028" onclick="window.open(this.href);return false;

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » do jan 09 2014 6:40 pm

Dag Leon en anderen,

Ik werk zelf met CS5, (maar zoals gezegd, daar werkte ik ook al mee voor de herinstallatie). Grafische kaart is een ATI Radeon HD 4800 series. Laatste drivers van de site van de leverancier gedownload en geinstalleerd.

Instellingen Photoshop:

Image Interpolation: Bicubic (best for smooth gradients)
Available RAM: 10950 MB
Ideal Range: 6022-7884 MB
Let Photoshop Use: 9745 MB (89%)
Scratch Disks: H-schijf (dus andere schijf als de C: of D: waar mijn software op staat)
Detected Video Card: ATI Radeon HD4800 Series
Enable OpenGL Drawing: aangevinkt
Advanced setting: Mode: Basic (omdat ik in de andere 2 settings problemen heb)
Vertical Sync: aangevinkt
Anti-alias Guides and Paths: aangevinkt

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do jan 09 2014 7:08 pm

Zoals ik al zei: zet nou die diverse GPU acceleratie opties eens aan of uit (afhankelijk van hoe ze eerst stonden) en kijk dan wat het resultaat is.
Want je PS CS5 zou gewoon stabiel moeten kunnen draaien.

BTW: de gevraagde versies van de diverse s/w zie ik ook nergens... :idea:

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » do jan 09 2014 8:33 pm

Ah... zie dat Léon Obers voldoende geschreven heeft..

edit... en leeg :)

Groet, Jeroen

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”