Beheer in Lightroom vraag 2 van 3.

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Beheer in Lightroom vraag 2 van 3.

Bericht door ben42 » wo jan 08 2014 1:11 pm

Bij import b.v. van een SD kaart kun je aangeven dat vermoede dubbelen niet moeten worden geimporteerd.
Echter het is mijn wel eens gelukt om daarna 2 copieen (fysiek) van iedere foto te hebben.
Gemakkelijk op te lossen door de foto's met het nummertje erachter te selecteren en te verwijderen, maar toch niet helemaal zoals het hoort.

Dit is me nog niet vaak overkomen dus geen groot probleem,

maar toch hoe komt dit en hoe voorkom ik dit?

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Beheer in Lightroom vraag 2 van 3.

Bericht door DannySan » wo jan 08 2014 1:15 pm

Schiet je wellicht in RAW + JPG?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » wo jan 08 2014 4:23 pm

DannySan schreef:Schiet je wellicht in RAW + JPG?
Ja, maar doet zich nog meer voor bij een compact camera.
Wat een beetje raar is het lijkt wel of al deze foto's ook allemaal een adjustment hebben. (In de history is er alleen de import met een preset).

De keuze voor mij is nu of een andere werkwijze kiezen.
Of in de toekomst beter opletten op welk moment het probleem ontstaat. (Misschien slaapwandel ik wel, wie weet).

Ben

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo jan 08 2014 6:14 pm

Zet eens in een nieuw draadje je hele werkwijze neer.
Want er lopen nu drie draadjes met vragen ;)

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » wo jan 08 2014 7:05 pm

Kroontje schreef:Zet eens in een nieuw draadje je hele werkwijze neer.
Drie afzonderlijke problemen die waarschijnlijk niet met elkaar gerelateerd zijn. Daarom drie draadjes.

Werkwijze.

Laptop zonder externe schijf.
SD-kaart uit camera in de laptop.
Import met Fyyyymmdd_h..... naar locatie foto Foto_Lap middels Lightroom met een eigen laptop catalogus.

Structuur die daar wordt gehanteerd is:
Foto_Lap
Map_voor_de_catalogus_van_Lightroom
yyyy
yyyy-mm
yyyy-mm-dd_<Hier voeg ik na de import een naam aantoe>
yyyy-mm-dd_<Hier voeg ik na de import een naam aantoe>_JPG

Iedere regel is een map binnen de bovenstaande map.
Binnen de map met alle foto's staat een map met de JPG foto's die ook een NEF variant hebben.
Deze laatste twee mappen doe ik met de hand.

Als ik later de externe schijf bij me heb heb ik daar een directory met dezelfde structuur en een eigen disk catalogus voor lightroom.
Binnen lightroom doe ik dan een import uit een andere catalogus (de laptop catalogus).
Kost wat tijd want de eerst een Checking for change duplicate Photos.

Ik heb aangevinkt staan dat duplicates niet mee moeten worden gecopieerd.
Instellingen:
Copy new photos to a new location and import
copy to ....\Fotos

Ok hier komt misschien mijn probleem.
Replace:
Nothing
Metadata and developsettings only <------------------------- Deze heb/had ik ingesteld staan.
preserve old settings as a virtual copy.

Meestal vink ik dan de oude locatie (Catalog Contents) uit voor de zekerheid.
(De vinkjes zet ik dan soms uit voor de zekerheid, de streepjes kun je niet aankomen)
De meeste foto's die ik al eens geimporteerd heb staan uitgegrijst.

SD kaart laat ik de foto's op staan, meestal totdat ik ruimte nodig heb of totdat ik voldoende andere backups heb.

Soms doe ik een rechtstreekste import op mijn externe disk catalogus.
Meestal selecteer ik dan zelf alleen de laatste sessie.

Ontstaan van dubbelen gebeurd(e) mij vooral bij het importeren van een andere catalog.
Vanuit de externe diskcatalog werken en dan importeren vanaf de laptop catalog. Dit is bij mij al vaak misgegaan waardoor ik onnodig veel duplicaten had.
Een of twee keer gehad dat bij het importeren vanaf de SD- kaart duplicaten onstonden. (Zeldzaam dus).

Voor een eerste vraag was dit te gedetailleerd, ik hoop dat dit voldoende informatie geeft.

Dank je wel voor het meedenken,
Ben

Jester
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jester » wo jan 08 2014 8:19 pm

Zoals je zelf al aangeeft: het probleem zit hem misschien (zeker weten doe ik het niet) in de instelling "preserve old settings as a virtual copy"... Bewaar mijn instellingen als virtuele kopie. Oftewel kopie van de foto maken voordat je hem nogmaals wegschrijft, waarin je mijn oude instellingen bewaart... Ik heb zo'n vermoeden dat er een kopie van een foto wordt gemaakt, ONDANKS dat er helemaal niets aan de foto gewijzigd is. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat LR de weg helemaal kwijtraakt als offline de foto WEL bewerkt wordt of teruggezet, want wat is dan de goede versie? En dan ook bij het wegschrijven maar een virtuele kopie maken van beide versies (voor de zekerheid)?

Misschien worden hiermee meer vragen opgeroepen dan er beantwoordt worden, maar ik probeer met je mee te denken. Het zal toch ook niet voor niets zijn dat Adobe bij versie 5 hoog van de toren blaast dat er nu offline aan (kopieën van) foto's gewerkt kan worden (de smart copies, die ook Danny beschrijft) , zonder dat je op dat moment toegang hebt tot de originelen. M.a.w., dat kon eerst niet, maar vanaf versie 5 wel?

Zie ik trouwens dat je met LR een jpg kopie maakt van het origineel dat je importeert? Het kan best zijn dat ook daarvan eerst een kopie wordt gemaakt (preserve old settings) alvorens deze hernoemd wordt...

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » do jan 09 2014 12:17 am

Jester schreef:Zoals je zelf al aangeeft: het probleem zit hem misschien (zeker weten doe ik het niet) in de instelling "preserve old settings as a virtual copy"... Bewaar mijn instellingen als virtuele kopie. Oftewel kopie van de foto maken voordat je hem nogmaals wegschrijft, waarin je mijn oude instellingen bewaart... Ik heb zo'n vermoeden dat er een kopie van een foto wordt gemaakt, ONDANKS dat er helemaal niets aan de foto gewijzigd is. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat LR de weg helemaal kwijtraakt als offline de foto WEL bewerkt wordt of teruggezet, want wat is dan de goede versie? En dan ook bij het wegschrijven maar een virtuele kopie maken van beide versies (voor de zekerheid)?
De intentie van Lightroom (Adobe) is dat als je met meerdere catalugussen werkt, je toegevoegde foto's en/of toegevoegde bewerkingen kunt overnemen. Meestal werkt dit goed, soms niet. Ik probeer er achter te komen waarom er soms extra virtuele kopieën ontstaan.
Misschien worden hiermee meer vragen opgeroepen dan er beantwoordt worden, maar ik probeer met je mee te denken. Het zal toch ook niet voor niets zijn dat Adobe bij versie 5 hoog van de toren blaast dat er nu offline aan (kopieën van) foto's gewerkt kan worden (de smart copies, die ook Danny beschrijft) , zonder dat je op dat moment toegang hebt tot de originelen. M.a.w., dat kon eerst niet, maar vanaf versie 5 wel?
Met versie 5 kun je foto's die je al in een catalogus geimporteerd heb daarna offline halen. Maar of je ook foto's al vast kunt importeren terwijl je offline bent weet ik niet. Het mechanisme geeft in ieder geval extra mogelijkheden om zonder de volledige catalogus toch door te kunnen werken met foto's die je al had.
Zie ik trouwens dat je met LR een jpg kopie maakt van het origineel dat je importeert? Het kan best zijn dat ook daarvan eerst een kopie wordt gemaakt (preserve old settings) alvorens deze hernoemd wordt...
Rob
Nee, de NEFs en de JPG's komen beiden uit de camera. Wel zet ik de JPG's in een subfolder. Dit werkt goed en eenvoudig met Lightroom.

Ben

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”