Aalscholvers

Plaats reactie
Marja
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Aalscholvers

Bericht door Marja » vr jan 10 2014 6:09 pm

Wat vinden jullie van deze foto?

Ik heb hem vandaag genomen in Dordrecht.

Wat denken jullie: zou ik de foto wat moeten uitsnijden of hem zo houden.

Groet

Marja

Afbeelding
Vogels in rust by marja N., on Flickr

Kroontje

Re: Aalscholvers

Bericht door Kroontje » vr jan 10 2014 7:08 pm

Persoonlijk zou ik hem hoger hebben genomen en ja ik zou hem zeker croppen.
Hij is nu een beetje rommelig.

Nikonsmurf
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nikonsmurf » vr jan 10 2014 9:13 pm

Had hem ook wat hoger genomen enhad leuker geweest als ze allemaal de vleugels wijd hadden gehad.
Maar je kan niet alles hebben.
Als je nooit liegt hoef je ook niet na te denken.

Marja
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marja » za jan 11 2014 8:58 am

Kroontje schreef:Persoonlijk zou ik hem hoger hebben genomen en ja ik zou hem zeker croppen.
Hij is nu een beetje rommelig.
In wat voor opzicht vind je hem rommelig en hoe zou ik hem dan moeten croppen?

In het midden van de foto?

Marja
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marja » za jan 11 2014 9:01 am

Nikonsmurf schreef:Had hem ook wat hoger genomen enhad leuker geweest als ze allemaal de vleugels wijd hadden gehad.
Maar je kan niet alles hebben.
Dat is waar,maar ik ben al blij dat er een zijn vleugels wijd had.

Florina
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Florina » za jan 11 2014 2:47 pm

De foto is inderdaad rommelig omdat er zoveel opstaat en ik zou deze dan ook croppen. Het gaat tenslotte om de aalscholver met vleugels wijd.
Aalscholvers hebben best vaak hun vleugels uitgeslagen om ze te drogen, dus ik zou nog eens naar die locatie gaan en proberen zo veel mogelijk te zoomen en een aalscholver centraal in beeld te krijgen of een overzichtsfoto maar dan moet er bv een aalscholver (of andere vogel) prominent voor in beeld zijn en 'landschap/overige' op achtergrond.
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

*Harrie*
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door *Harrie* » za jan 11 2014 4:55 pm

Hallo Marja

Mijn mening omtrent deze foto is dat hij inderdaad rommelig overkomt. De compositie vind ik niet echt over nagedacht want er is eigenlijk geen enkele lijn die naar je onderwerp toe loopt. Ik zie eigenlijk 6 onderwerpen in je foto en 4 daarvan hebben een toevoeging door middel van een vogel. De vraag die ik me eigenlijk ga stellen bij deze foto is wat is het onderwerp. Jij geeft aan de aalscholver op de meerpaal maar daar wordt mijn blik niet heen getrokken en ik zie meerdere vogels op een meerpaal. Dan tot slot nog je vraag. De foto verder uitsnijden. Ik heb niet naar exif gegevens gekeken maar kan je hem wel dusdanig uitsnijden (croppen) dat het beeld mooi scherp blijft of wordt het beeld te pixelachtig want ik denk dat je behoorlijk moet uitsnijden om dat onderwerp wat jij in beeld wilt hebben, ook daadwerkelijk in een goede compositie in beeld te krijgen.
Mijn advies, ga naar bijvoorbeeld Blijdorp of Dierenrijk Europa of Ouwehands Dierenpark want dan kan je gemakkelijk een van de aalscholvers op die manier fotograferen. je staat dan en wat dichterbij en je kan je compositie goed bepalen door wat heen en weer te lopen. De foto oogt daarnaast wat te krap aan de bovenkant.
Nu is het altijd gemakkelijk om een foto af te branden dus ik wil ook benoemen wat ik wel goed vind in je foto. De wind waait behoorlijk als ik kijk naar het stukje plastic aan een paaltje wat ik zie staan aan de rand van het water. Dit is niet terug te zien in de foto dus de sluitertijd is in mijn ogen prima gekozen. De scherptediepte vind ik op zich ook goed doordat ik duidelijk alle vogels kan onderscheiden. Ondanks de witte uiteinden van de palen en verschillende stukken riet zie ik geen vorm van overbelichting wat ook regelmatig bij zoiets voor komt op de foto.

Nou ik hoop dat je hier mee wat kan en bedenk het is MIJN mening. Dat betekent niet dat ik gelijk heb maar het is hoe ik tegen de foto aan kijk.

Groetjes Harrie

Marja
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marja » zo jan 12 2014 8:53 am

Florina schreef:De foto is inderdaad rommelig omdat er zoveel opstaat en ik zou deze dan ook croppen. Het gaat tenslotte om de aalscholver met vleugels wijd.
Aalscholvers hebben best vaak hun vleugels uitgeslagen om ze te drogen, dus ik zou nog eens naar die locatie gaan en proberen zo veel mogelijk te zoomen en een aalscholver centraal in beeld te krijgen of een overzichtsfoto maar dan moet er bv een aalscholver (of andere vogel) prominent voor in beeld zijn en 'landschap/overige' op achtergrond.
Dat ga ik zeker doen,Florina.

Marja
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marja » zo jan 12 2014 9:04 am

*Harrie* schreef:Hallo Marja

Mijn mening omtrent deze foto is dat hij inderdaad rommelig overkomt. De compositie vind ik niet echt over nagedacht want er is eigenlijk geen enkele lijn die naar je onderwerp toe loopt. Ik zie eigenlijk 6 onderwerpen in je foto en 4 daarvan hebben een toevoeging door middel van een vogel. De vraag die ik me eigenlijk ga stellen bij deze foto is wat is het onderwerp. Jij geeft aan de aalscholver op de meerpaal maar daar wordt mijn blik niet heen getrokken en ik zie meerdere vogels op een meerpaal. Dan tot slot nog je vraag. De foto verder uitsnijden. Ik heb niet naar exif gegevens gekeken maar kan je hem wel dusdanig uitsnijden (croppen) dat het beeld mooi scherp blijft of wordt het beeld te pixelachtig want ik denk dat je behoorlijk moet uitsnijden om dat onderwerp wat jij in beeld wilt hebben, ook daadwerkelijk in een goede compositie in beeld te krijgen.
Mijn advies, ga naar bijvoorbeeld Blijdorp of Dierenrijk Europa of Ouwehands Dierenpark want dan kan je gemakkelijk een van de aalscholvers op die manier fotograferen. je staat dan en wat dichterbij en je kan je compositie goed bepalen door wat heen en weer te lopen. De foto oogt daarnaast wat te krap aan de bovenkant.
Nu is het altijd gemakkelijk om een foto af te branden dus ik wil ook benoemen wat ik wel goed vind in je foto. De wind waait behoorlijk als ik kijk naar het stukje plastic aan een paaltje wat ik zie staan aan de rand van het water. Dit is niet terug te zien in de foto dus de sluitertijd is in mijn ogen prima gekozen. De scherptediepte vind ik op zich ook goed doordat ik duidelijk alle vogels kan onderscheiden. Ondanks de witte uiteinden van de palen en verschillende stukken riet zie ik geen vorm van overbelichting wat ook regelmatig bij zoiets voor komt op de foto.

Nou ik hoop dat je hier mee wat kan en bedenk het is MIJN mening. Dat betekent niet dat ik gelijk heb maar het is hoe ik tegen de foto aan kijk.

Groetjes Harrie
Harrie,bedankt voor je bericht en reactie.

Ik had de foto genomen met de bedoeling om die ene aalscholver erop te krijgen en die palen met ook die vogels erop.

Het leek mij wel een aardige foto,maar ik zie nu wel in dat het anders zou moeten.

Aangezien de locatie niet ver bij mij uit de buurt is,ga ik er zeker nog wel eens naar toe om het nog eens te proberen.

Groet

Marja

Plaats reactie

Terug naar “Dieren”