Bij een 8 mm lens is de beeldhoek op het DX formaat 112.62 graden over de horizontale richting en precies 90 graden over de vertikale richting.
(UItgaande dat DX precies 24 x 16 mm is).
Met een spreadsheat was ik aan het rekenen. (8 mm lens).
Kon de beeldhoek tussen twee willekeurige punten in beeld uit rekenen.
Kwam tot de volgend verbazende (en later logische) conclusie.
De beeldhoek tussen het middelste punt op een lange zijde en een willekeurig punt op de overliggende zijde is altijd 90 graden.
Waarom logisch ?
Landscape.
Het verdwijnpunt van een hoog gebouw maakt altijd een hoek van 90 graden met de horizon. Leggen we de horizon precies onderin beeld (net niet meer zichtbaar) en het verdwijnpunt precies in het midden van de bovenkant. Dan is de hoek tussen het vertikale verdwijnpunt en een willekeurig punt op de horizon precies 90 graden. Dus het punt in beeld middenbovenin heeft dan ook een beeldhoek van precies 90 graden met alle punten op de rand van de foto onderin. Logisch, maar wel een beetje bijzonder.
Dit wordt veroorzaakt omdat dezelfde afstanden in het midden van een foto grotere beeldhoeken opleverd dan aan de rand van een foto.
16 mm in het midden geeft een beeldhoek van 90 graden. 16 mm aan de uitterste rand geeft 58.3 graden.
Zonder dit verschil mee te nemen kwam ik eerst op 9.2 mm als voldoende voor 3 verdwijnpunten. Foutje

Praktijk.
Voor DX is 8 mm net te klein om 3 verdwijnpunten in beeld te brengen. (Sensor is net iets kleiner dan 16x24 mm bovendien, zit er vast wel ergens een vervorming in. Als de opgegeven 8 mm al geen afronding is.)
FF
Voor full frame zou dit neerkomen op een 12 mm lens. (Maar in de praktijk zal een 12 mm het waarschijnlijk niet halen).
Allen hartelijk dank voor het meedenken (en mij aan het werk zetten, vandaag aantal uren aan besteed.

Iemand noemde nog een vierkant, maar die berekening wordt nog lastiger, omdat ik vermoed dat dan het beeld over de optische as gedraaid moet worden ten opzichte van het object. Dit laat ik maar (even) achterwege.
Ben