Mening gevraagd, nachtfoto met rearflits op een groothoek
- Rik Rollinga
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Mening gevraagd, nachtfoto met rearflits op een groothoek
Hallo ik wil graag wat advies van jullie over flitsers. Ik weet niks van flitsers (en niks van flitsen) dus dacht, vraag hier even.
Data:
- Toepassing: Nachtfoto op statief met de sluiter laaang open bij f5.6 tot 8 ongeveer, sluiterstand op Rear flitsen om de voorgrond (met mensen erbij die in het donker staan) in te flitsen net voor de sluiter dicht gaat (bij niet flitsen wordt de voorgrond volledig zwart, dus de bewegingsonschertpe van de mensen lijkt alleen van de flitslampaantijd af te hangen).
- Toestel omhoog gericht, de horizon ligt ongeveer op 1/4 van onderen of nog minder.
- Toestel: D5100(Dx)
- Lens: Groothoek, Tokina 11-16 f2.8 (die hadden ze wat mij betreft beter 11 vast kunnen maken, maar goed...).
- Afstand te flitsen object: Moeilijk te zeggen, als we met voeten in de foto staan denk ik zo'n 10m (kan dit wel nagaan als het echt moet om goed te kunnen antwoorden, misschien is het minder).
Aangezien de ingebouwde flitser een schaduw op de foto's werpt (die Tokina groothoek is schijnbaar te groot of de ingebouwde flitser staat te laag), wil ik een losse flitser kopen (zoiets als een Sigma EF610 lijkt me wel wat).
Vragen:
- Los ik met een losse flitser het lensschaduw probleem op? (toestel is, zoals gezegd, behoorlijk omhoog gericht)
- Waar moet ik behalve het richtgetal op letten?
- Heeft het zin om een draadloze flitser te kopen? (wanneer gebruik je zoiets eigenlijk?)
- Kan ik met een losse flitser de, zeg maar, sluitertijd van de flitser instellen (dwz de tijd dat hij aan staat)
Graag hoor ik jullie mening.
P.S.: Ben komende week niet online (dat schijnt tegenwoordig not done), dus het zal misschien even duren voor ik reageer.
Data:
- Toepassing: Nachtfoto op statief met de sluiter laaang open bij f5.6 tot 8 ongeveer, sluiterstand op Rear flitsen om de voorgrond (met mensen erbij die in het donker staan) in te flitsen net voor de sluiter dicht gaat (bij niet flitsen wordt de voorgrond volledig zwart, dus de bewegingsonschertpe van de mensen lijkt alleen van de flitslampaantijd af te hangen).
- Toestel omhoog gericht, de horizon ligt ongeveer op 1/4 van onderen of nog minder.
- Toestel: D5100(Dx)
- Lens: Groothoek, Tokina 11-16 f2.8 (die hadden ze wat mij betreft beter 11 vast kunnen maken, maar goed...).
- Afstand te flitsen object: Moeilijk te zeggen, als we met voeten in de foto staan denk ik zo'n 10m (kan dit wel nagaan als het echt moet om goed te kunnen antwoorden, misschien is het minder).
Aangezien de ingebouwde flitser een schaduw op de foto's werpt (die Tokina groothoek is schijnbaar te groot of de ingebouwde flitser staat te laag), wil ik een losse flitser kopen (zoiets als een Sigma EF610 lijkt me wel wat).
Vragen:
- Los ik met een losse flitser het lensschaduw probleem op? (toestel is, zoals gezegd, behoorlijk omhoog gericht)
- Waar moet ik behalve het richtgetal op letten?
- Heeft het zin om een draadloze flitser te kopen? (wanneer gebruik je zoiets eigenlijk?)
- Kan ik met een losse flitser de, zeg maar, sluitertijd van de flitser instellen (dwz de tijd dat hij aan staat)
Graag hoor ik jullie mening.
P.S.: Ben komende week niet online (dat schijnt tegenwoordig not done), dus het zal misschien even duren voor ik reageer.
Als het niet echt hoeft.
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Mening gevraagd, nachtfoto met rearflits op een groothoe
camera op de kop houden, dan valt de evt schaduw van je lens 'op de lucht'
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
De "sluitertijd" van je flitser instellen kan niet; ik neem tenminste aan dat je hiermee de flitsduur bedoelt. De flitsduur is wel afhankelijk van het vermogen waarop je de flitser instelt. Gebruik je de flitser op zijn volle vermogen dan zal de flitsduur langer zijn dan als je 'm bijvoorbeeld maar op 1/32ste van zijn vermogen laat flitsen. Maar het verschil in flitsduur is sowieso te verwaarlozen voor jouw idee.
Als ik je idee zo lees denk ik dat je met aardig wat flitsvermogen aan moet komen zetten om een groepje mensen op een afstand van 10 meter volledig uit te lichten, dan kun je misschien beter de flitser los gebruiken zodat je 'm dichterbij kan zetten. Ik weet niet of de D5100 het draadloze CLS systeem van Nikon ondersteunt; mocht dat wel zo zijn dan zou ik voor een Nikon flitser gaan die ook CLS ondersteunt. Je hebt dan de mogelijkheid om draadloos te flitsen en je beschikt ook gelijk over een flitser met TTL techniek (Through The Lens - simpel gezegd meet/berekent de flitser/camera combinatie de benodigde flits sterkte). Vooral omdat dit ook je eerste stappen zijn op flitsgebied is een flitser met TTL mogelijkheid wel handig - de camera/flitser combinatie nemen dan een hoop techniek en denkwerk voor je uit handen.
Als ik je idee zo lees denk ik dat je met aardig wat flitsvermogen aan moet komen zetten om een groepje mensen op een afstand van 10 meter volledig uit te lichten, dan kun je misschien beter de flitser los gebruiken zodat je 'm dichterbij kan zetten. Ik weet niet of de D5100 het draadloze CLS systeem van Nikon ondersteunt; mocht dat wel zo zijn dan zou ik voor een Nikon flitser gaan die ook CLS ondersteunt. Je hebt dan de mogelijkheid om draadloos te flitsen en je beschikt ook gelijk over een flitser met TTL techniek (Through The Lens - simpel gezegd meet/berekent de flitser/camera combinatie de benodigde flits sterkte). Vooral omdat dit ook je eerste stappen zijn op flitsgebied is een flitser met TTL mogelijkheid wel handig - de camera/flitser combinatie nemen dan een hoop techniek en denkwerk voor je uit handen.
- Rik Rollinga
- Forumlid
Bedankt voor de eerste reacties, een groepje mensen is misschien wat overdreven. Ik denk aan 1 tot 4 a 6 personen en/of wat dingetjes op de voorgrond. Wat de flitser's sluitertijd betreft, bedoelde ik inderdaad de flitsduur.
De camera op de kop houden is een goed idee als je uit de hand fotografeert, maar een statief op de kop wordt al gauw een hijskraan.
De camera op de kop houden is een goed idee als je uit de hand fotografeert, maar een statief op de kop wordt al gauw een hijskraan.
Als het niet echt hoeft.
- Rik Rollinga
- Forumlid
Ja, inderdaad, met het juiste statief moet het kunnen zoals je laat zien. Je toestel komt wel erg laag te hangen, da's niet erg handig in de bediening (noch in het camerastandpunt) en anders... ...kom je toch al gauw bij die hijskraan uit.
Maar goed, om nu meteen van statief te veranderen terwijl ik een flitser zoek....
Maar goed, om nu meteen van statief te veranderen terwijl ik een flitser zoek....
Als het niet echt hoeft.
- justme
- Forumlid
laatste zetje :
je kunt de benen maximaal gaan uitrekken, en de middenkolom niet te laag zetten, dan zou je body nog zeker een halve meter boven de grond moeten kunnen staan ( grove inschatting, dat wel )
je kunt de benen maximaal gaan uitrekken, en de middenkolom niet te laag zetten, dan zou je body nog zeker een halve meter boven de grond moeten kunnen staan ( grove inschatting, dat wel )
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Maar ja, flitsen van onderuit op mensen geeft een onnatuurlijke lichtval.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Draadloos flitsen met een instapcamera, dat wil niet. Een van de zaken waarop bezuinigd is en de camera goedkoop is.
De Nikon oplossing: 2 SB-700 flitsers. Een op de camera, die de andere flitser draadloos aanstuurt.
Wat te denken van een SC-28 of SC-29 om je flitser wat verder van de camera af te houden.
De Nikon oplossing: 2 SB-700 flitsers. Een op de camera, die de andere flitser draadloos aanstuurt.
Wat te denken van een SC-28 of SC-29 om je flitser wat verder van de camera af te houden.
- JvdKooij
- Forumlid
- Contacteer:
je kan ook op ebay voor 3 tientjes een setje triggers kopen natuurlijk 

Groetjes,
Jaap
Jaap
-
- Forumlid
Wat een ingewikkede constructies allemaal
Los flitsen en dan de flitsers dichterbij zetten? Dan zie je met zo'n groot hoek de fitsers in beeld. Je kunt de flitsers achter een boom verbergen ofzo, of
je gebruikt een snoot om het licht te richten en alleen de personen uit te lichten.
eneee draadloos flitsen kan met alle camera's natuurlijk, je hebt alleen de juiste spulletjes nodig

Los flitsen en dan de flitsers dichterbij zetten? Dan zie je met zo'n groot hoek de fitsers in beeld. Je kunt de flitsers achter een boom verbergen ofzo, of
je gebruikt een snoot om het licht te richten en alleen de personen uit te lichten.
eneee draadloos flitsen kan met alle camera's natuurlijk, je hebt alleen de juiste spulletjes nodig
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Koop een losse flitser.
Stel die in op, wat vroeger computerflitser (stand) heette. De flitser meet dan het van het onderwerp gereflecteerde licht en kapt de flits af. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig heet maar
is in het instructie boekje terug te vinden.
Stel het benodigde diafragma in op de flitser en camera.
Bij een laaange sluitertijd:
Open de sluiter (statief) en loop met de flitser in de hand langs het te verlichten onderwerp waarbij je steeds een flits af laat gaan. Pas je loopsnelheid aan aan de sluitertijd. Bij lange sluitertijden zal je jezelf niet zien.
Probeer deze techniek eerst van tevoren uit zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Parkeerplaats met auto's o.i.d.
Succes.
Stel die in op, wat vroeger computerflitser (stand) heette. De flitser meet dan het van het onderwerp gereflecteerde licht en kapt de flits af. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig heet maar
is in het instructie boekje terug te vinden.
Stel het benodigde diafragma in op de flitser en camera.
Bij een laaange sluitertijd:
Open de sluiter (statief) en loop met de flitser in de hand langs het te verlichten onderwerp waarbij je steeds een flits af laat gaan. Pas je loopsnelheid aan aan de sluitertijd. Bij lange sluitertijden zal je jezelf niet zien.
Probeer deze techniek eerst van tevoren uit zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Parkeerplaats met auto's o.i.d.
Succes.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Go strobist style.
Kijk deze filmpjes maar. Dan komt het wel.
http://www.youtube.com/playlist?list=PLAAEF7ADB5E6B5D41
Kijk deze filmpjes maar. Dan komt het wel.

http://www.youtube.com/playlist?list=PLAAEF7ADB5E6B5D41
- Rik Rollinga
- Forumlid
Zo zo, dus ik heb een instapcamera....
Bedankt voor de adviezen. Jammer dat de flitsduur niet ingesteld kan worden, ik kan wel leuke toepassingen bedenken daarvoor.
Die trigger vind ik een goed idee en van de filmpjes heb ik inmiddels de eerste gezien (slim dat spelen met het diafragma).
Verder, begrijp ik dat TTL een aanrader is, heb ik daarvoor per sé een Nikon flitser nodig?
Ik vraag dit ook omdat niemand zich uitgesproken heeft over een specifieke flitservoorkeur qua merk en/of type.

Bedankt voor de adviezen. Jammer dat de flitsduur niet ingesteld kan worden, ik kan wel leuke toepassingen bedenken daarvoor.
Die trigger vind ik een goed idee en van de filmpjes heb ik inmiddels de eerste gezien (slim dat spelen met het diafragma).
Verder, begrijp ik dat TTL een aanrader is, heb ik daarvoor per sé een Nikon flitser nodig?
Ik vraag dit ook omdat niemand zich uitgesproken heeft over een specifieke flitservoorkeur qua merk en/of type.
Als het niet echt hoeft.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
je kunt van alles gebruiken. Ik heb bijv. een stokoude Braun 420BVC die heeft een eigen meetcel ('computerflitser') met drie mogelijke diafragma's en een slave-unit erin. Dat laatste wil zeggen dat hij bij ingeschakelde slave-functie flitst als hij een andere flits 'ziet'. Samen met de ingebouwde flits van je camera zou je daar al een eind mee komen. En dan bedoel ik ook letterlijk een eind want bijv. bij ISO 800 en f/4 haalt hij ca. 30 m. en dat is zonder zoom (die zit er niet in) op een beeldhoek van een 35 mm.
Op Marktplaats zal wel wat te vinden zijn.
Op Marktplaats zal wel wat te vinden zijn.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums