Optisch effect (door D200 sensor)?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
yoyo

Bericht door yoyo » di okt 16 2007 12:12 am

remoss schreef:Klopt bijna, alleen het 2e lampje zou hoger moeten zitten. En dan nog steeds de andere lampjes die helemaal geen "reflectie" hebben. Blijft nog ff vreemd voor mij. Maar thx voor de blauwe lijntjes yoyo :)

De rondjes staan niet helemaal goed getekend. Lastig met een muis en geen cirkelfunctie in paint (met elipse functie gedaan).

Op de grotere foto zijn ook reflecties van de andere lampen te zien. Afhankelijk van hun felheid. Lampen kunnen op een foto even fel lijken maar in werkelijkheid van helderheid verschillen. 256 of 271 wordt op foto allebei 255.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di okt 16 2007 12:18 am

We nemen het je niet kwalijk hoor :)
Maar ook met het grotere exemplaar zie ik de overige lampjes niet echt. Zal morgen ff op het grotere beeldscherm bekijken.
Ik heb echt een grotere (lees betere) laptop nodig :)

yoyo

Bericht door yoyo » di okt 16 2007 12:26 am

remoss schreef:Klopt bijna, alleen het 2e lampje zou hoger moeten zitten. En dan nog steeds de andere lampjes die helemaal geen "reflectie" hebben. Blijft nog ff vreemd voor mij. Maar thx voor de blauwe lijntjes yoyo :)
Ik heb ze even groen gemaakt... :D

Marco

Bericht door Marco » di okt 16 2007 12:27 am

Ik denk toch aan de combinatie filter, veel rook en de felle gloeilampen.

Heb 2 jaar terug een zelfde soort foto's genomen, met idem problemen op dit leuke Djema El Fnah plein in Marrakech.
Toen nog geen DSLR, maar een Ixus 500 (zonder UV filter :)) die het nog bonter maakte dan dit.

Toch vind ik de foto wel geslaagd, geeft een goede indruk van de sfeer op het plein.

groet,
Marco

yoyo

Bericht door yoyo » di okt 16 2007 12:31 am

Ik heb er nog twee lijntjes bij gezet. Op de orginele grote foto zie je daar ook groene artifecten.

Afbeelding

Orgineel :
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id ... 779&size=l

Wat ook opvalt is dat metname lichtpunten dicht bij het centrum er last van hebben. De grote lichtbol links in beeld geeft rechts geen artifecten. En de door de twee extra lijnen aangegeven punten zijn idd vager...

yoyo

Bericht door yoyo » di okt 16 2007 12:42 am

PS
Het probleem is bij deze foto snel weg te werken met het kloonstempeltje in Adobe PS.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Optisch effect (door D200 sensor)?

Bericht door Hans Braakhuis » di okt 16 2007 5:48 am

FotoTuur schreef:Beste Nikonians, Onlangs maakte ik een reeks foto's waarbij bijna bij alle foto's een optisch effect in de opname is gekomen. Het gaat om de groene vlekken/lichtpunten.
Alle foto's, laat dan eens wat andere zien. Andere op een andere locatie met ander licht.

Aan je objectieven zal het niet liggen, maar een goedkoop filter ligt voor de hand. Lichtreflecties van de zon in je objectief zijn meestal groen, en een goedkoop filter versterkt dat, zodat ook kleinere lichtbronnen zichtbaar worden. Er is kennelijk een groothoek objectief gebruikt en dat verklaard waarom alleen bepaalde lichtjes zichtbaar zijn en andere lichten aan de zijkant niet, die kaatsen naar een plek buiten je beeld.

Graag antwoord, en de naam en merk van het filter !!

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di okt 16 2007 6:49 am

Bekend verschijnsel.. en kan zelfs volgens mij niet door en UV filter worden veroorzaakt. Ik gebruik nooit filters en heb er ook wel eens last van gehad. ik denk daarom ook dat het meer spiegeling is op het ir/aa filter voor de sensor in de camera.

Gewoon effe wegklonen...
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di okt 16 2007 8:49 am

Het lijkt me een gevalletje slecht filter, hier nog eentje (met een Tiffen filter)

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » di okt 16 2007 9:17 am

Met welke lens is de opname gemaakt.
Ik zie dat je een 35-70 2.8 hebt.
Deze lens is ontzettend goed behalve flink wat flare in bepaalde omstandigheden. :cry:
boekie

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

reflecties

Bericht door George Fennes » di okt 16 2007 10:46 am

Luc schreef:

Code: Selecteer alles

en kan zelfs volgens mij niet door en UV filter worden veroorzaakt. Ik gebruik nooit filters en heb er ook wel eens last van gehad. ik denk daarom ook dat het meer spiegeling is op het ir/aa filter voor de sensor in de camera. 
Lijkt mij het meest voor de hand liggende oorzaak.

Zelf heb ik nog nooit last gehad van een filter op mijn objectieven.

De verschijnselen staan op de kop en in spiegelbeeld, dit duidt volgens mij op interne reflecties van het ir/aa filter en de achterkant van het objectief.

Kan het mis hebben, maar lijkt mij een redelijke verklaring.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

FotoTuur
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door FotoTuur » di okt 16 2007 1:19 pm

Remoss en Yoyo, bedankt voor jullie reacties. Maar, er is nog niet echt een verklaring voor he? Als iemand anders nog een suggestie heeft, dan hoor ik dat graag.
De groene hulplijntjes maakt wel duidelijk dat 't precies rond 't centrum gaat en hoe verder de puntlichtbron van de y-as hoe minder het effect.
Fototuur
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"

yoyo

Bericht door yoyo » di okt 16 2007 4:05 pm

Welk objectief heb je gebruikt?
En belangrijker : had je er een filter op? Was dit een filter zonder coating?

yoyo

Bericht door yoyo » di okt 16 2007 4:21 pm

FotoTuur schreef:Remoss en Yoyo, bedankt voor jullie reacties. Maar, er is nog niet echt een verklaring voor he? Als iemand anders nog een suggestie heeft, dan hoor ik dat graag.
De groene hulplijntjes maakt wel duidelijk dat 't precies rond 't centrum gaat en hoe verder de puntlichtbron van de y-as hoe minder het effect.
Fototuur

In principe wel. In de meeste gevallen heeft dit te maken met ongecoate filters (Filter Flare).

Voor het geval je ons niet geloofd :

Filter Flare :
http://www.luminous-landscape.com/colum ... b-05.shtml
Filter flare commonly occurs directly opposite the optical axis (i.e., center of the frame) from an excessively bright light source.
Laatst gewijzigd door yoyo op di okt 16 2007 4:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

yoyo

Bericht door yoyo » di okt 16 2007 4:24 pm

Wat bij jou ook te zien is dat de puntjes een eigen tweeling hebben (een lichter groen puntje naast het heldere groene puntje). Dit zou duiden op een filter met aan geen enkele zijde een coating.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”