Virus/overlast op mijn MAC- advies gevraagd.

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
CaptainHook

Re: Virus/overlast op mijn MAC- advies gevraagd.

Bericht door CaptainHook » vr jan 17 2014 3:56 pm

Ook niet onbelangrijk: heeft UPC aangegeven tot wanneer ze je de tijd geven om het probleem op te lossen?
Want anders is je interpret pijp al gekapt, voordat je er over teruggebeld hebt... :!:

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jan 17 2014 4:49 pm

mqaa schreef:Of gebruik je een modem met wifi van UPC?
Als je een modem van ze hebt met ingebouwde router (wifi en/of bekabeld) en je gebruikt die router (de meeste mensen doen dat) kunnen ze dat inderdaad zien. Ze kunnen nl. op die modem/router inloggen, die is ook hun eigendom. E.a. zal vast wel in de voorwaarden zijn geregeld, al zal het waarschijnlijk wel een beperking bevatten dat ze dat alleen mogen doen in overleg met de klant of in geval van misbruik of verdacht gedrag van de verbinding?
Spul waarmee je foto's maakt...

MartijnM
Clublid
Clublid

Virus/overlast op mijn MAC- advies gevraagd.

Bericht door MartijnM » vr jan 17 2014 5:10 pm

Voor je allerlei mindere virusscanners gaat proberen, installeer Sophos! Is gratis voor Mac gebruikers en is echt een van de beste antiviruspaketten die er zijn. Ken vanuit de IT flink wat grote internationale bedrijven die Sophos verkiezen boven mcafee enzo...
Buy film, not megapixels...

Florina
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Florina » vr jan 17 2014 5:34 pm

Ik heb 2 weken de tijd. En inderdaad een modem. Nu hebben we ook net een nieuwe modem toegestuurd gekregen (nog niet geïnstalleerd) en dat zou er misschien mee te maken kunnen hebben, dat ze alle modems even gecheckt hebben.

In ieder geval ben ik een heel stuk wijzer, en erg blij met jullie hulp. Martijn ook bedankt voor de tip van Sophos.

Dank :D
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » vr jan 17 2014 5:38 pm

Virus, Malware of Trojan, op een Mac is het haast niet te geloven maar het kan...
Maar kan het ergens een stom klein beschadiginkje zijn in het systeem dat de Mac gebruikt op op het internet te gaan, heb ik ook eens gehad. Die beschadiginkjes zouden kunnen, ik zeg 'zouden kunnen', komen door een of andere malafide poging om in jou Mac binnen te geraken, en computers babbelen nu eenmaal met elkaar, ook met deze van jou provider.
Wat ik dan gedaan heb is de systeem software herstellen met het 'herstelsyteem'. Daar je Lion of hoger hebt, is dit relatief eenvoudig:
- Je hebt geen Install Disk nodig.
- Zorg dat je goed verbonden bent met het internet, liefst kabel, geen Wi-Fi.
- Herstart de mac met de toetsen 'appeltje' (=command) en 'R' ingedrukt tot het Apple-logo verschijnt. Dan zie je het venster met het herstelsysteem op het bureaublad en het programmavenster "Mac OS X - hulpprogramma's".
- Nu doe je eigenlijk een "internet recovery" door de OS X opnieuw te installeerden, in Windows taal is dit een 'overrun' maar dan van het systeem. Normaal gesproken mag je al jou instellingen niet verliezen. Wat er eigenlijk gebeurt is dat de systeemsoftware gewoon over de bestaande heen gaat en daar waar er een probleempje is gewoon dat stukje herschrijft of hersteld.
Ik zit nog op 10,7,5, jij blijkbaar op 10,8,5 dus kan een en ander wat anders verlopen, maar een ding is zeker, een recovery neemt heel veel tijd in beslag en de eerste keer denk je dat alles verloren is...
Zoek eens in het support gedeelte op de site van Apple, daar staat heel veel goede raad.

Ik doe een Lion Recovery geregeld, of laat de software 'OnyX' lopen, maar ik 'werk' soms dagen van 12 h aan een stuk en probeer soms wel wat 'teveel' op m'n gepimpte MacPro Nehalem...

Good luck.

iJoost

Bericht door iJoost » vr jan 17 2014 5:46 pm

Maar hoe heb je nu vastgesteld dat het het IP-adres van de Mac is? Van buitenaf bezien hebben alle computers op het netwerk immers hetzelfde externe IP-adres. Voor hetzelfde geld is het gewoon een van de Windows-computers. Hoe heb je precies "het IP-adres van je Mac" achterhaald?

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » vr jan 17 2014 5:51 pm

Onyx zou ik, zeker als je niet heel erg bedreven bent met computers, links laten liggen. In zijn algemeenheid ook, maar goed, dat is smaakgebonden.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » vr jan 17 2014 6:09 pm

iJoost schreef:Maar hoe heb je nu vastgesteld dat het het IP-adres van de Mac is? Van buitenaf bezien hebben alle computers op het netwerk immers hetzelfde externe IP-adres. Voor hetzelfde geld is het gewoon een van de Windows-computers. Hoe heb je precies "het IP-adres van je Mac" achterhaald?
Dat staat bij instellingen, netwerkinstellingen en anders open je een commandline Shell en tik je

Sudo ifconfig

Dan krijg ie ook het ipadres.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door plincky » vr jan 17 2014 8:05 pm

Waarschijnlijk is je computer gehackt. Ze zullen wel mails sturen vanaf jou computer. Dit kan UPC vrij makkelijk opmerken omdat er opeens heel veel dat word verzonden.
Als gebruiken mag je niet spammen.... en dat gebeurd waarschijnlijk. Als gebruiker ben je verantwoordelijk voor wat er gebeurd. Zelfde dat je niet teveel internet mag gebruiken omdat andere daar last van kunnen krijgen. (fair use policy) Als je te lang teveel internet gebruikt sluiten ze je ook af.
Als je idd geen actie onderneemt sluiten ze je zeker af. Dit is al jaren zo en ook heel logisch omdat je computer onderdeel is van "criminele activiteiten"

Op UPC kunnen ze vast wel uitleggen hoe je het moet oplossen. Ik zal idd eerst controleren van welke pc het komt.

joop3
Forumlid
Forumlid

Bericht door joop3 » vr jan 17 2014 8:09 pm

PanzerFaustNL schreef:
iJoost schreef:Maar hoe heb je nu vastgesteld dat het het IP-adres van de Mac is? Van buitenaf bezien hebben alle computers op het netwerk immers hetzelfde externe IP-adres. Voor hetzelfde geld is het gewoon een van de Windows-computers. Hoe heb je precies "het IP-adres van je Mac" achterhaald?
Dat staat bij instellingen, netwerkinstellingen en anders open je een commandline Shell en tik je

Sudo ifconfig

Dan krijg ie ook het ipadres.

Ik neem aan dat de UPC router gewoon met dhcp werkt, dus interne ip adressen kunnen rouleren... Ik zou UPC eens vragen naar een voorbeeld emailtje. Specifiek de header van de email, daarin kun je zien waarvandaan het verstuurt is, en vanaf welk platform (meestal).

Zo kreeg ik een keer een zelfde soort brief, bleek dat er spam mails vanuit outlook verstuurd werden. Laat ik nu alleen maar mac gebruiken...

Maar goed, een snelle scan op al je computer systemen kan nooit kwaad natuurlijk

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » vr jan 17 2014 8:12 pm

Dan is je Wifi wellicht gehackt geweest.

joop3
Forumlid
Forumlid

Bericht door joop3 » vr jan 17 2014 8:15 pm

plincky schreef:Dan is je Wifi wellicht gehackt geweest.
Haha, dus een gehacked persoon die mijn wifi gehacked heeft, lekkere wereld leven we in :)

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie

Bericht door Bert vD » vr jan 17 2014 8:18 pm

Kreeg laatst soortgelijk bericht van KPN. Dacht ook dat het nep was. En week later mooi afgesloten. Lastig met eigen bedrijf. Bleek botnet-virus. Het oplossen was vrij simpel. KPN gaf prima gebruiksaanwijzing. Staat die nu ook al niet op de mail? Zou zo snel mogelijk helpdesk bellen. Vaak zijn ze ook in het weekend bereikbaar. In ieder geval serieus nemen!

Groet Bert
Groet Bert

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » vr jan 17 2014 8:21 pm

Dat is heel gewoon hoor. dat ze met een auto een wijk in rijden. laptop erin met wifi extender en alle zwak beveiligde huizen de wifi hacken en daar vandaan gaan spammen. Of alle modems waarvan het paswoord en modem naam niet zijn veranderd. heel makkelijk. kan in elke straat wel een paar huizen vinden. laat staan als je voor een flat gaat staan......
Dit gebeurd al heeeel lang. Omdat heel veel mensen er niks van snappen en ze er niet willen in verdiepen en er alleen maar gebruik van willen maken is het heel gemakkelijk voor de hackers.
Daarom is er ook zoveel spam en phishing.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » vr jan 17 2014 8:35 pm

Het is geen 'hack' , ik geloof er niets van. Waarom zou iemand een router hacken ?

Verkeerd mailtje openen, sociale media , of dubieuze software installeren en hoppa.
Een slimme rootkit doet zijn werk voordat het systeem überhaupt opstart

Ik denk dat de spambots langzamerhand afgestapt zijn van het rondrijden in de straten :lol:
7% van de Twitteraars zijn al spambot. Facebook kan er ook wat van.
Sociale media weet nog niet zo goed op te gaan met de spam

Het leuke is, het gaat allemaal vanzelf.
Hoewel , ergens achteraf druk toch iemand handmatig op de knop om de spammails te versturen, veelal met duizenden computers tegelijk

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”