Beste mensen.
Ik heb een vraag over de verhoudingen van brandpuntafstanden van kleinbeeld en compact camera's
Die van de 35mm filmbeeld is me duidelijk,daar kan ik me voorstellen wat een bijvoorbeeld 15mm of een 400mm een beeld geeft.
Maar van compact camera's is me nog een raadsel.
Als voorbeeld een cameratje met een zoom van 7,5-26,3mm
hoe reken ik dat om naar kleinbeeld?
Zijn hier tabellen van?
Met vriendelijke groet,
Selcuk.
brandpunt afstand kleinbeeld en compact camera
Dat hangt af van de grootte van de sensor. Stel de sensor is 7,2 bij 4,8mm. Kleinbeeld is 36 bij 24. Kleinbeeldequivalent brandpuntsafstand is dan factor 5 dus in jouw geval 37,5-133mm kleinbeeldequivalent.
De grootte van de sensor is meestal in de handleiding of anders wel op internet te vinden. Vaak staat het kleinbeeldequivalent er vaak ook wel bij.
De grootte van de sensor is meestal in de handleiding of anders wel op internet te vinden. Vaak staat het kleinbeeldequivalent er vaak ook wel bij.
Laatst gewijzigd door Pruimpit op do okt 18 2007 5:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
scherptediepte
Nu snap je ook waarom die compactjes zo'n grote scherptediepte hebben.
Een groothoeklens heeft een veel grotere scherptediepte dan een telelens.
En 7.5mm is erg veel groothoek dus van voor tot achter scherp.
Groetjes George
Een groothoeklens heeft een veel grotere scherptediepte dan een telelens.
En 7.5mm is erg veel groothoek dus van voor tot achter scherp.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
50mm brandpuntsafstand blijft 50mm brandpunstafstand. Ongeacht de grootte van de sensorselcuk schreef:Pruimpit bedankt voor je uitleg.
De sensor is de variabele factor dus.
Jammer dat men dan moeilijk moet doen met opzoeken en omrekenen.
Het zou toch gemakkelijker zijn om meteen in de juiste verhouding in kleinbeeld op de lens te melden?
Of zeg ik nu iets raars?