Het is goed zelf te doen maar onderschat het niet. Bekijk zoveel mogelijk instructiefilmpjes op Youtube en lees een aantal instructies op internet hierover. Ik heb nog niet veel ervaring, heb eerst geoefend op mijn D90 in mijn steriele en kraakschone bedrijfsruimte, toen dacht ik dat ik het op een zondagmiddag wel even thuis op zolder ging doen met mijn D700 en daar ging het (bijna) mis met stof en vlekken. Heb uiteindelijk 4 swabs moeten gebruiken.joske13 schreef:Iedereen bedankt voor het lezen en de reactes
Ik heb besloten en besteld.
Een setje "CamSwabs"
Een setje van 6 stuks incl vloeistof.
Ik ga het dus toch proberen, ik ben dat klonen beu en met een blaasbalg blijf ik blazen. Tijd voor het "grove" werk. (niet te grof uiteraard)
Nogmaals dank
Jos
Werk in een zo kaal mogelijke en van tevoren gestofzuigde en gedweilde ruimte op een kraakschone tafel, met veel licht en ev. met een haarcap op. Zuig (niet met een stofzuiger maar ev. met een speciale sensor zuigbus of zo) of blaas eerst de sensor en sensorkamer zoveel mogelijk "schoon" met de camera ondersteboven. Raak de wanden van de sensorruimte liefst niet met je swab, die randen hebben vaak ook wat stof en vet/olie. Daarom wordt soms op forums/instructies geadviseerd om een kleinere swab te gebruiken dan voor je camera geadviseerd, voor een FX camera swabs te gebruiken bestemd voor bijv. een DX camera. Succes.