Anouk in de studio

renata
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Anouk in de studio

Bericht door renata » ma jan 20 2014 11:59 am

Ik ben naar aanleiding van de Frank Doorhof workshop, weer eens met Anouk in de "studio" gaan oefenen. Dit was voor mij voor het eerst met een witte achtergrond en het gebruik van 3 flitsers. Bij foto 3 heb ik een high pass filter gebruikt in de nabewerking. Ik hoor graag verbeter punten.

groetjes,
Renata

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Anouk in de studio

Bericht door ArjanL » ma jan 20 2014 12:09 pm

Mooie foto's, dat wel, maar ik vraag mij af of bij deze styling en poses een hardere verlichting niet beter op z'n plaats was geweest.
Ik vind het licht te zacht; zou zelf voor meer gericht (harder) licht gekozen hebben m.n. bij foto's 1 en 4.
Wel goed model.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » ma jan 20 2014 1:04 pm

Zoals je weet ben ik geen studio laat staan portret fotograaf, doch wil ik wel reageren!
Foto 2 spreekt mij het meest aan. dan 3 dan 1 dan 4.
Ik heb het gevoel dat ik iets mis aan de foto's, ik denk dat het blauw en het wit teveel koelte geeft. Ook de make up brengt dat gevoel bij mij. Vertellen hoe het anders of beter kan, tjah ik ben dan even niet thuis. De poses vind ik wel ok nml. Denk dat het complete plaatje net niet dat geeft wat mij als persoon aanspreekt. Het model is prachtig, daar ligt het zeker niet aan en je hebt ook foto's van haar die dat wow effect wel geven bij me, hier gewoon net niet 100%. Misschien ligt het ook gewoon aan mij hoor. Doe het je ook niet na ;) :)

grtn, Peter

(p.s. nog 1 x kijkend, een technische opmerking, kleur van haa gezicht wijkt erg af op 3.)
Bijna leeg hier....

staal571
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door staal571 » ma jan 20 2014 4:26 pm

Erg mooi gedaan, alleen foto 3 vindt ik wat minder niet de foto op zich maar ze staat in een wat vreemde houding.

Ga zo door zou ik zeggen :)

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jan 20 2014 5:21 pm

staal571 schreef:Erg mooi gedaan, alleen foto 3 vindt ik wat minder niet de foto op zich maar ze staat in een wat vreemde houding.
renata is goed bezig.
Foto 3 vind ik nu juist de meest intrigerende foto, door de vorm, en "snelheid" / dynamiek in de pose. :D
Het heeft iets van een menselijke en vrouwelijke "Woody Woodpecker" :wink:

Daarna nr. 2
Vriendelijke groet, Léon Obers

renata
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door renata » ma jan 20 2014 5:55 pm

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik had zelf ook het idee, toen ik de foto's op het computerscherm zag, dat ze wel wat pittiger mochten. Vandaar de nabewerking van foto 3 met een high pass filter. De tip van hardere verlichting zal ik zeker meenemen. Hoe zou jij dat aanpakken Arjan? Ik heb nu 2 flitsers op de achtergrond gericht en links voor, naast de camera een octabox gebruikt. Tegen het statief stond een zilveren reflector richting model gekanteld. Moet de flitssterkte links voor omhoog, zou je een zilveren paraplu gebruiken, een beautydish of spot?
Ikzelf vind foto 3 de meest geslaagde, omdat ik die ook spannender vind. Het gezicht komt daar wel minder goed in uit en door de nabewerking is dat nog versterkt, maar de pose en beweging maakt voor mij veel goed. Ik vind het leuk, dat iedereen zo andere voorkeuren heeft. Ik kan me goed voorstellen, dat dit soort beelden je ook niets doet. Ik heb op de cursus de opdracht, verschillende poses fotograferen en ga af en toe met Anouk even lekker van alles uitproberen, ook make up!

groetjes,
Renata

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jan 20 2014 8:07 pm

renata schreef:Het gezicht komt daar wel minder goed in uit en door de nabewerking is dat nog versterkt,
Dat zou je plaatselijk kunnen aanpassen als je in lagen werkt. De versie zonder de high pass filter een klein beetje doorpoetsen naar de laag met high pass filter. Schoenen zou ik ook een klein beetje meer detail willen zien.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma jan 20 2014 10:05 pm

Hard licht moet je niet verwarren met veel licht. Hardheid zegt iets over het karakter van het licht.
'Hard' licht krijg je bij lichtbronnen met een klein oppervlak (doorsnee).
Een octabox is in doorsnee en oppervlakte groter dan bijvoorbeeld een spot en geeft daardoor zachter licht.
Het licht 'omvat/omarmt' het model als het ware.
Een spot geeft wel het hardste licht en ook de richting van het licht is 'recht vooruit de spot uit'.
Beter zou een beautydish of standaard reflector zijn met een grid. Deze laatste bundelen en richten het licht.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

oud0001

Bericht door oud0001 » di jan 21 2014 12:49 am

Mooie serie en ik vind foto 3 juist de mooiste door de houding en vooral het haar. :wink:

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » di jan 21 2014 10:04 am

Mooi verzorgt model.
Poses oke, foto 2 en 3 niet makkelijk om dat goed te doen als fotograaf maar ook als model chapeau daarvoor, voor beide.
Geslaagd qua timing en uitvoering.
Een kanttekening moet ik wel plaatsen, de halspartij is niet erg mooi van foto 3.
Door de toch al hoekige kaaklijn van het model en de hals ( aders/spieren ? ) maakt het haast een mannenhoofd.
Foto 2 mond open vind ik minder geslaagd.
Foto 1 zou ik met model groter en iets lichter gemaakt hebben.
Je wilt niet dat de foto's bewerkt worden, en dat respecteer ik uiteraard, maar ben net toch even gaan spelen met de mogelijkheden van foto 1.
IMO knapt de foto daar van op, lichter zodat de zware schaduwpartijen verdwijnen en model meer beeldvullend gemaakt.
De zware schaduwpartijen die ik niet thuis kan brengen ( niet van het lichaam dus ) storen mij heel erg.
Over het algemeen ogen de foto's een beetje "vuil" , het zou voor mij wat frisser eruit mogen zien.

Ik hoop dat je er wat mee kunt met mijn kritiek, ze zijn uiteraard goed bedoeld. :D

Vrgr
Tiny

renata
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door renata » di jan 21 2014 12:38 pm

Dank jullie wel voor de aanvullende informatie en reacties. Ik vind het prima Tiny, als je jouw bewerking plaatst. Ik wil alleen niet dat mensen ongevraagd gaan bewerken. Ik wil hier graag van leren, vandaar ook mijn verzoek tot verbeter punten. Ik vond het uitlichten van de witte achtergrond best lastig. Dit was de 1e keer en daar moet ik zeker meer mee oefenen. Of eens meekijken bij een andere fotograaf…?
Met photoshop en lagen werken ben ik nog niet zo handig, maar gaandeweg "lukt" al steeds meer. Misschien eens een goede cursus hierin volgen. Misschien heeft iemand daarvoor nog tips?

groetjes,
Renata

oud0001

Bericht door oud0001 » di jan 21 2014 1:27 pm

@Tiny,

Ik denk dat je de schaduwen aan de linker en rechterkant bedoeld die worden veroorzaakt door de hoek waaronder het licht de flitskop verlaat. Ik vind het nog al mee vallen. Je kunt je natuurlijk ook overal aan storen. Meestal zaken die je niet acceptabel vindt. Een kwestie van smaak dus.

Dat kun je wel oplossen door b.v. de lampen die de achtergrond verlichten iets lager te zetten en iets verder van de achtergrond af waardoor je de uitvalshoek niet meer ziet.

Als je enkel de perfecte foto na jaagt zul je nooit slagen. :wink:

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » di jan 21 2014 2:36 pm

Met je eens Tuihanti, het zal best wel smaak zijn, maar ik wou het graag even aan TS meegeven. :D
Nou met toestemming dan van renata ( waar ik fan van ben :D ) de foto 1 in naar mijn smaak aangepaste versie.
Meer beeldvullend, wat lichter gemaakt en met een extra laag in PS en met het maskeren wat aangepast om de schaduw, die Tuihanti aangaf en ik inderdaad bedoelde, weg te werken.
Het resultaat zal ook niet ieders smaak zijn, maar het is voor renate dan in ieder geval een versie gezien door een ander.

Afbeelding

Vrgr
Tiny

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jan 21 2014 3:27 pm

renata schreef: Met photoshop en lagen werken ben ik nog niet zo handig, maar gaandeweg "lukt" al steeds meer. Misschien eens een goede cursus hierin volgen. Misschien heeft iemand daarvoor nog tips?
Het komt als onderdeel aan bod in de volgende NCN workshop: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=53367" onclick="window.open(this.href);return false;

oud0001

Bericht door oud0001 » di jan 21 2014 3:36 pm

Ik snap je bedoelingen wel Jettiny. Daar is ook niets mis mee hoor. :mrgreen:
Ik mag altijd graag een andere kant/zienswijze aantippen. :wink:
De TS kan dan zijn/haar eigen keuze wel maken. :)

Als je naar de histogram van de TS kijkt zie je dat er net geen clipping is.
De bewerking van Jettiny toont dan wel clipping.

Ik denk niet dat de TS er clipping in wil hebben.
Tenminste zou ik dat niet willen.

In dat geval kun je enkel de plaat opnieuw maken en dan de lampen op de achtergrond eerst zo afstellen dat je een egaal wit vlak hebt. Dat kun je al doen voordat je model er is. Je kunt dan ook al het licht voor je model klaar hebben. Zet er een statief neer met een kunsthoofd er op om schaduw te beoordelen. Alles kan klaar staan voordat je model ook maar aanwezig hoeft te zijn. Daarna kun je volledig de aandacht op de houding en uitstraling van je model richten. Natuurlijk wel op de schaduwen blijven letten. :wink:

Maak het je zelf makkelijker.
Maak ze dan ook eens met je laptop er aan of een grootbeeld tv. Dan kun je die nuances veel beter zien dan op het kleine schermpje achter op je Nikon. Als je LR gebruikt heb je het tethered shooting er in zitten. Kwestie van een USB kabel. Dat zou ik dan weer willen doen. :wink:

Damn wat baal ik dat ik er de ruimte niet voor heb. :?

Plaats reactie

Terug naar “Portret, studio en mode”