Nikon 70-200 f2.8 VR, VRII of de f4?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Gezocht: Vergelijking Nikon 70-200 f2.8 VR en VRII

Bericht door Vincent » di jan 21 2014 10:39 am

Léon Obers schreef:
djunclesam schreef: Focus breathing is op de VRI niet, en op de VRII wel (behoorlijk) aanwezig.
Geen breathing voor de VR I is niet juist, maar wel een stuk minder als de VR II versie.
(Als je dichtbij bent merk je er het meeste van in een verkorting van de brandpunt tegenover de officiële opgave van de specs.).
http://www.youtube.com/watch?v=gh0kM45RCEk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?annotation ... z8lbCrLBEs" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank voor de aanvulling :)
Fin.

Flandria

Bericht door Flandria » di jan 21 2014 10:47 am

Ik heb de VI gehad en werk nu met een VII op FX.
Allebei prima objectieven. De lichtafval van VI vond ik zelf altijd wel meevallen, zeker in combinatie met een lichte correctie via de camera.

Ik vind de bouw en wat korter in formaat van de VII in het voordeel. Alleen heb ik de zonnekap van VII nooit echt goed begrepen, die
is te klein en veel te fragiel.
Wel merk je dat de VII op een aantal punten bij kritische omstandigheden (tegenlicht, hoog contrast) optisch is verbeterd.
Toch denk ik dat voor het meeste werk die VI prima is, zeker als je het afzet tegen het prijsverschil.
Anders gesteld, als je met de VII een prima foto weet te schieten dan doe je dat ook met een VI.

Punten van aandacht:
Er zijn VI versies bekend die qua scherpte niet optimaal zijn, mijn exemplaar was hier vrij van.
VII heb ik al meerdere keren met veel te snelle defecte AF-S gehoord en gezien, soms binnen enkele weken tot maanden(!)

[edit]
wel zeer fijn objectief met fijn bereik, lichtsterk en zeer snelle AF.
Vind voor mezelf deze plaat representatief voor het objectief.
Deze plaat is gemaakt met de VII, weinig licht dus op ISO 6400 en de beste man holde over het podium heen en weer.
Afbeelding
Dutch rapper by Damen Fotografie, on Flickr

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 21 2014 11:15 am

Groot voordeel van de VRII is ook dat deze veeeeeel beter omgaat met teleconverters!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » di jan 21 2014 11:57 am

Patrick schreef:Groot voordeel van de VRII is ook dat deze veeeeeel beter omgaat met teleconverters!
Wat bedoel je hier precies mee? Mijn 70-200 VRI werkt prima samen met de 17E-II teleconverter op mijn D7000.
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » di jan 21 2014 12:00 pm

Dank voor de vele goede aanvullingen, nu twijfel ik weer en dat is goed want ik koop liever de VR dan de VRII omdat ik het prijsverschil best hoog vind.

Is er iemand in de buurt die een VR heeft waar ik een keer mee mag fotograferen?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 21 2014 12:32 pm

mqaa schreef:
Patrick schreef:Groot voordeel van de VRII is ook dat deze veeeeeel beter omgaat met teleconverters!
Wat bedoel je hier precies mee? Mijn 70-200 VRI werkt prima samen met de 17E-II teleconverter op mijn D7000.
Volgens vele tests werkt de nieuwe versie veel beter met teleconverters samen. Veel minder kwaliteitsverlies. Met name ook met de TC 2.0IIIE. En die willen velen van ons toch gebruiken omdat je daarmee een 140-400 f5.6 krijgt.

Linkje
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » wo jan 22 2014 11:58 am

Roy Kersbergen schreef:Is er iemand in de buurt die een VR heeft waar ik een keer mee mag fotograferen?
Niemand? :(

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » wo jan 22 2014 12:04 pm

Roy,
Gewoon met uitjes mee gaan en dan eens rondvragen, lijkt me sterk dat je niet even een lens mag lenen.
Groetjes,
Jaap

marcel.b
Forumlid
Forumlid

Bericht door marcel.b » wo jan 22 2014 12:38 pm

Zou zeggen kom naar Dorst morgen :-)
Neem ik de combinatie wel mee bijvoorbeeld :oops:
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » wo jan 22 2014 1:12 pm

Bedankt Jaap, is ook een goede suggestie.

Sorry Marcel, dat gaat hem helaas niet worden :(

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » zo jan 26 2014 8:47 pm

Ik blijf de keuze toch lastig vinden! Ik heb de afgelopen week eens goed nagedacht en de stap naar FX ga ik voorlopig niet maken. Als de D7000 vervangen gaat worden is dat toch pas over een behoorlijke tijd en dan zal ik nogmaals DX of FX overwegen (voor mijn fotografie onderwerpen is DX nu gewoon goed).

Aan de ene kant vind ik de 70-200 VRII behoorlijk aan de prijs en vraag me al de hele week af of het het prijsverschil n.a.v. bovenstaande wel waard is en ik vind het ook een behoorlijke investering. Ik kreeg van iemand ook nog de tip om eens naar de 70-200 f4 te kijken en daardoor zie ik door de bomen het bos helemaal niet meer.

Wat voor keuze zullen jullie maken als je voorlopig toch bij DX blijft? Een 70-200 f2.8 VR, een 70-200 f2.8 VRII of een 70-200 f4?

Edit: topictitel maar even aangepast...

Kroontje

Re: Nikon 70-200 f2.8 VR, VRII of de f4?

Bericht door Kroontje » zo jan 26 2014 8:53 pm

Ga dan maar eens kijken naar de f4.
Vreselijk mooi als je naar de testen kijk.

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » zo jan 26 2014 9:05 pm

Heb er al naar zitten kijken, weet nog niet wat ik er van vind. Het grote voordeel van de 70-200 f2.8 is het gewicht, ik kan de camera zo veel stabieler vasthouden.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » zo jan 26 2014 9:06 pm

Marten schreef:
emdeklerk schreef:Het zou sowieso een goed idee zijn als artikelen uit het clubblad na pakweg twee maanden door de NCN online werden gezet.
Dus geen actuele nummers, maar artikelen uit wat oudere nummers. Zo doen autobladen als "auto motor und sport" en Autoweek het ook: wie het actuele nieuws wil lezen koopt het laatste nummer of heeft een abonnement, maar zodra de actualiteit eraf is kun je het op de website vinden.
Dit voorstel steun ik van harte.
Vergelijk het met de scans van Nikon materiaal en testen uit tijdschriften die de afgelopen weken op het forum zijn gezet.

Heren, als oud eindredacteur weet ik nog dat veel geschreven wordt juist omdat het niet on-line komt. Heeft te maken met copyright enzo......
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » zo jan 26 2014 10:51 pm

Roy Kersbergen schreef:Heb er al naar zitten kijken, weet nog niet wat ik er van vind. Het grote voordeel van de 70-200 f2.8 is het gewicht, ik kan de camera zo veel stabieler vasthouden.
Is dan wel weer gewicht dat je altijd moet meesjouwen... Dat scheelt toch 700 gram, drie-kwart kilogram

Aan de andere kant, een f2.8 kun je ook op f4 schieten, een f4 niet op f2.8... :wink: Dus dan hangt het een beetje af van de wens/noodzaak om een stop licht te kunnen missen. VR kan bij stilstaande objecten nog wel een hoop goed maken maar zodra je bewegende objecten gat fotograferen dan is dat ook geen oplossing meer om sluitertijd te 'winnen'
Fin.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”