Optisch effect (door D200 sensor)?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
yoyo

Filter flare

Bericht door yoyo » di okt 16 2007 4:28 pm

Kijk hier eens...
Filter flare

Gebruikte je een klein diafragma (groot F-getal)...? Dat zou verklaren dat de linkerbron niet rechts zichtbaar werd.

mikemix

Bericht door mikemix » di okt 16 2007 6:24 pm

Weer een mooi voorbeeld om geen UV filters te gebruiken.
Ik ben van mening dat het alleen maar afbreuk doet v/h objectief.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

voors en tegens

Bericht door George Fennes » di okt 16 2007 7:52 pm

Vergeet niet dat de omstandigheden die getoond werden in de link extreme lichtomstandigheden zijn.
Zelf heb ik nog nooit iets van deze verschijnselen gemerkt.
Maar zo zullen er altijd wel voor en tegenstanders blijven m.b.t. het plaatsen van een filter voor de frontlens.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

iJoost

Bericht door iJoost » di okt 16 2007 8:06 pm

Ik ben iets dergelijks ook wel eens tegengekomen. Mijn conclusie was toen dat het een interne reflectie in het objectief was. Typisch bij lichtjes in het donker (autolichten bijvoorbeeld ook) inderdaad en keurig gespiegeld in het midden van het beeld.

Volgende keer dat iemand het ziet gewoon meteen nog een keer proberen maar dan zonder filter, zou ik zeggen. Dan leren we er misschien iets van. ;-)

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » wo okt 17 2007 7:32 am

george ik heb hier ook al eens last van gehad in het verleden, sindsdien geen filters meer erop bij mij . gebruik standaard altijd de zonnekap bescherm je ook je frontglas mee.

gr. ruud

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo okt 17 2007 9:49 am

Edwin schreef:Met welke lens is de opname gemaakt.
Ik zie dat je een 35-70 2.8 hebt.
Deze lens is ontzettend goed behalve flink wat flare in bepaalde omstandigheden. :cry:
Graag antwoord FOTOTUUR, en ook merk en naam van het filter vermelden ???

FotoTuur
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door FotoTuur » wo okt 17 2007 12:37 pm

Ho, ho rustig hoor.
Niet iedere Nikonian zit nonstop op ’t forum. Er moet ook nog gewerkt geslapen worden.
Zo.

Heren, allen bedankt voor jullie reacties!

Blijkbaar is m’n UV-filter de ‘boosdoener’.
Er werd gevraagd naar merk+type. Volgens mij is het een B+W filter met speciale coating doe ik zo uit m’n hoofd (Camera even niet bij de hand).

Ik zie het niet als een probleem. Bij die ultieme foto sjop ik de spots er gewoon even uit met de kloonstempel zoals al genoemd werd.

Goed, klik–ze verder!
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo okt 17 2007 2:09 pm

Mikmix:
"Weer een mooi voorbeeld om geen UV filters te gebruiken.
Ik ben van mening dat het alleen maar afbreuk doet v/h objectief."

Je moet een filter gewoon met beleid gebruiken. Als je 's avonds fotografeert, of sowieso onderwerpen met sterke puntlichten, moet je gewoon nooit een filter gebruiken, op geen enkel objectief.
Zoals eerder gezegd: ik wil nog de opname zien die 100% aantoont dat je bij normaal gebruik ook maar iets ziet van bijvoorbeeld een Nikon L37C filter. Wel de zonnekap altijd gebruiken.

Groeten, E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”