Iemand adviezen / tips t.a.v. onderstaande shoot?
Ik moet binnenkort voor een opdrachtgever een sessie schieten van turnsters. De turnsters vertonen op een trampoline hun acrobatische kunstjes, zowel de turnsters als hun kleding moet goedzichtbaar vastgelegd worden. Foto's worden gebruikt voor website en folder materiaal.
De shoot
- De sessie wordt binnen geschoten, in hoge hal. Er is een licht installatie aanwezig , ik ben voornemens een 4-tal stevige lampen op het doel te projecteren. E.v.t. kan ik kleurfilters gebruiken, echter ben voornemens dat niet te doen.
- Daarnaast is er een stellage aanwezig, welke ik wil gebruiken om op gelijke hoogte als de spronghoogte te komen. Trampoline is aanwezig. - De achtergrond is egaal, licht (creme).
De tehniek
- Ik heb divers Nikon spul, waaronder een aantal lichtsterke lenzen (primes f1.8 / f2.8 enzo).
- Ik denk dat ik de meeste shots tussen de 50mm-85mm zal schieten, wellicht soms groter of kleiner. Ik kan vrij dicht op 't object komen vanwege de stellage.
- Ik heb ook een goede flitser, echter ik denk dat het beter is die niet te gebruiken en me te richten op het aanwezige licht (licht installatie). Wellicht op 2e gordijn bruikbaar?
- Wat hogere ISO ( > 800 ), korte sluitertijd ( < = 1/250 ) en groot diaframa ( < = f2.8 ) is zo m'n idee.
- Alles raw schieten ivm e.v.t. herstel mogelijkheden
Iemand bruikbare tips? Ze zijn van harte welkom.
Alvast bedankt!
Foto's van turnsters
hobby-fotograaf: dank voor je reactie!
Ik heb lichtsterke primes van 28, 50, 85 en 105mm. Daarboven wordt het zoomers en daar ben ik wat minder enthousiast over (m.n. scherp stel snelheid). Hmmm, nu volgt vast de opmerking dat de 70-200mm f2.8 VR een prachtige lens is.... maar die heb ik helaas niet (te duur). E.v.t. zou ik die kunnen huren voor de shoot.
Komt voor de bakker- kies een lens met een groot diafragma
Ehh, ja... naar ik aanneem bedoel je het bereik 50-150?- neem in ieder geval een lens mee met een mid-range bereik
Ik heb lichtsterke primes van 28, 50, 85 en 105mm. Daarboven wordt het zoomers en daar ben ik wat minder enthousiast over (m.n. scherp stel snelheid). Hmmm, nu volgt vast de opmerking dat de 70-200mm f2.8 VR een prachtige lens is.... maar die heb ik helaas niet (te duur). E.v.t. zou ik die kunnen huren voor de shoot.
Want? Te snel en het wordt donker.... dat begrijp ik. 1/250 of 1/500 moet lukken denk ik. Wellicht is 1/250 net iets te traag (?).- gebruik niet altijd te snelle sluitertijden
Klopt, echter de opdrachtgever wil strakke platen. Snap ik wel vanwege het commerciele belang. Ik heb ruim de tijd gedurende de sessie, dus ik zal zeker ook ' alternatieve' platen knallen (en voorleggen).- ook langere sluitertijden kunnen zelfs soms een mooi(er) effect geven
Dat gaat goedkomen!- leef je er lekker erop uit !