Cokin P filterhouders/ ringen

Discussies over filters
Plaats reactie
jeroen houtman1985

Cokin P filterhouders/ ringen

Bericht door jeroen houtman1985 » za jan 18 2014 12:21 pm

hallo

heeft er iemand ervaring met Cokin P filterhouders/ ringen ?
en met de kleurverloopfilters voor Cokin P !

graag hoor ik jullie mening en advies!

vrg jeroen

Kroontje

Re: Cokin P filterhouders/ ringen

Bericht door Kroontje » za jan 18 2014 9:31 pm

Helaas ik heb alleen A liggen :oops:

Riny

Bericht door Riny » do jan 23 2014 9:06 am

Ongeacht de verschillende formaten heb ik lang met Cokin gewerkt en nog wel eens.
Het is mooie materiaal maar tegenwoordig gebruiken de meeste de filters uit software.
Persoonlijk heb ik daar n iets tegen met alle respect naar diegene die de software gebruiken, echter in mijn visie bepaal je met de Cokin- filters echt zelf welk uiterlijk en/of het pimpen van je foto's je gebruikt.
De A en P en andere type's heeft alleen met de houder te maken welke geschikt is voor de diameter van je gebruikte lenzen of de lenzen die je toe wil passen.
Dat er verschillende diameters zijn, helemaal top, maar heb je grotere lenzen dan de houder ben je verplicht een andere formaat te kiezen maar daarbij ook nieuwe filters omdat de maten hiervan dan ook anders zijn.

Weet niet uit mijn hoofd welk type ik heb maar weet wel dat ik een paar lenzen heb waarbij ik de set nog zeer goed kan gebruiken.
En gebruiken blijf ik ze omdat je zelf kunt bepalen wat je wil, men kan zelf drie filters in een houder plaatsen waardoor het effect geheel anders is dan dat men uit software kan halen.
Dus alles met een PC/Laptop doen geeft niet altijd het effect welke men hebben wil.
Zal aan de leeftijd liggen maar ik blijf toch mijn Cokin filtersset gebruiken met nogmaals alle respect naar mensen die daar anders over denken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jan 23 2014 10:04 am

Riny schreef: men kan zelf drie filters in een houder plaatsen waardoor het effect geheel anders is dan dat men uit software kan halen.
Met software kun je evengoed drie filters over elkaar leggen die hetzelfde effect kunnen opleveren.

Het grote verschil en voordeel om met echte filters te werken is dat je met de eigenschappen van het plaatselijk tegenhouden van licht (bij verloopfilters) dat gunstig kunt inzetten om een (te) groot verschil in het dynamische bereik van een opname te verkleinen.

Denk bijvoorbeeld aan een landschap met een clippend heldere lucht, waarbij de onderkant in de opname wel goed is belicht.
Met een grijs verloopfilter breng je daarbij dan specifiek het gedeelte in de opname waar clipping plaats heeft naar een niveau dat die clipping verdwenen is.
Dezer dagen toevallig een aardig voorbeeld voorbijgekomen, waar dat zou kunnen worden ingezet. Zie 2e beeld (origineel):
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90&t=53693" onclick="window.open(this.href);return false;
Door een grijs verloopfilter te gebruiken zo'n beetje net op de scheiding van die donkere ondergrond met die persoon, kun je het landschap in de diepte donkerder maken, zonder afbreuk te doen aan die delen op de voorgrond, zodat je daar beter detail overhoudt.

Grote nadeel van echter filters, zeker als je ze gaat stapelen, is de gevoeligheid en kans op reflecties en flare in de opnamen.
Om die reden zijn echte filters bij avond- / nachtopnamen helemaal niet in te zetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Filters”