waar let je op bij aankoop 2e hands flitser
- Mieke53
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
waar let je op bij aankoop 2e hands flitser
Beste forumleden,
Ik kan wel veel geld neertellen voor een nieuwe flitser maar als ik een goede tweedehands kan kopen is me dat ook goed. Wat moet er allemaal bijzitten als ik voor tweedehands ga? Zodat ik niet na aankoop losse zaken er bij moet gaan kopen.
Ook las ik ergens dat je op moet letten hoeveel hij gebruikt is. Heeft dat met de lamp te maken? En hoe kun je dat zien als leek. Dus de volgende vraag: als je het niet kunt zien kun je dan beter voor een nieuwe gaan?
Ik wil het ding als aanvulling gebruiken bij mijn studioflitsers, (dan heb ik 3 lichtpunten) dus hij moet op afstand werken. Volgens wat ik gelezen heb doen de types hieronder dat allemaal wel.
Ik begrijp dat de SB700, (goede flitser met eenvoudige bediening) een pluspunt heeft. De 800 iets meer vermogen heeft en 910 de nieuwste groter en zwaarder is, de 900 soms wat oververhittingskuren heeft, dus daar ga ik niet voor. De 910 schijnt tevens wat meer met breedte in de verlichting te doen, ofwel kan wat meer mm in groothoek aan. Ik heb dus wel het e.e.a. gelezen, maar stel jullie mening op prijs om een keuze te maken.
Daarnaast ben ik beginnend in deze materie. Heb een D800 camera.
Mag ik jullie mening vragen? Groet, Miek
Ik kan wel veel geld neertellen voor een nieuwe flitser maar als ik een goede tweedehands kan kopen is me dat ook goed. Wat moet er allemaal bijzitten als ik voor tweedehands ga? Zodat ik niet na aankoop losse zaken er bij moet gaan kopen.
Ook las ik ergens dat je op moet letten hoeveel hij gebruikt is. Heeft dat met de lamp te maken? En hoe kun je dat zien als leek. Dus de volgende vraag: als je het niet kunt zien kun je dan beter voor een nieuwe gaan?
Ik wil het ding als aanvulling gebruiken bij mijn studioflitsers, (dan heb ik 3 lichtpunten) dus hij moet op afstand werken. Volgens wat ik gelezen heb doen de types hieronder dat allemaal wel.
Ik begrijp dat de SB700, (goede flitser met eenvoudige bediening) een pluspunt heeft. De 800 iets meer vermogen heeft en 910 de nieuwste groter en zwaarder is, de 900 soms wat oververhittingskuren heeft, dus daar ga ik niet voor. De 910 schijnt tevens wat meer met breedte in de verlichting te doen, ofwel kan wat meer mm in groothoek aan. Ik heb dus wel het e.e.a. gelezen, maar stel jullie mening op prijs om een keuze te maken.
Daarnaast ben ik beginnend in deze materie. Heb een D800 camera.
Mag ik jullie mening vragen? Groet, Miek
Re: waar let je op bij aankoop 2e hands flitser
In jouw geval zou ik dan opteren voor een nieuwe Youngnuo.
Die zijn goedkoper en erg goedkoop. Voor een euro of 70 ben je al klaar.
Er zit een slave functie in dus zal mee flitsen met je studio koppen.
Dan heb je een manuele flitser, dat wil je als je met studiokoppen werkt ook.
2e hands met flitsers ben ik op terug gekomen.
Heeft me geld gekost.
Die zijn goedkoper en erg goedkoop. Voor een euro of 70 ben je al klaar.
Er zit een slave functie in dus zal mee flitsen met je studio koppen.
Dan heb je een manuele flitser, dat wil je als je met studiokoppen werkt ook.
2e hands met flitsers ben ik op terug gekomen.
Heeft me geld gekost.

- Mieke53
- Forumlid
Zal eens even googlen voor dit merk.
Wil het liefst bij Nikon blijven, maar als er meer leden zijn die met dit merk op hun Nikon flitsen hoor ik het graag.
Natuurlijk wil ik er ook gewoon buiten mee flitsen maar vraag me inderdaad af of TTL dan noodzakelijk/handig is. Kortom: ik zal de voor en nadelen hier wel horen door de andere forumleden.
2e hands moet ik dus kritisch in zijn. Duidelijk!
Bedankt Tuihanti.
Miek
Wil het liefst bij Nikon blijven, maar als er meer leden zijn die met dit merk op hun Nikon flitsen hoor ik het graag.
Natuurlijk wil ik er ook gewoon buiten mee flitsen maar vraag me inderdaad af of TTL dan noodzakelijk/handig is. Kortom: ik zal de voor en nadelen hier wel horen door de andere forumleden.
2e hands moet ik dus kritisch in zijn. Duidelijk!
Bedankt Tuihanti.
Miek
2e hand moet je altijd kritisch mee zijn.
Youngnuo wordt wel meer gebruikt naast de Nikon krachtpatsers.
Doe ik zelf ook.
Je hebt verschillende typen. Gewone slave functie en zelfs iTTL geschikt voor de Nikon.
Die heb ik ook. Die zijn wat duurder. Reken daarvoor rond de 180 euro.
Je hebt dan wel een nieuwe met garantie.
Camera's en objectieven koop ik rustig 2e hands. Die kun je controleren en je kunt er aan zien hoe de staat er van is.

Youngnuo wordt wel meer gebruikt naast de Nikon krachtpatsers.
Doe ik zelf ook.
Je hebt verschillende typen. Gewone slave functie en zelfs iTTL geschikt voor de Nikon.
Die heb ik ook. Die zijn wat duurder. Reken daarvoor rond de 180 euro.
Je hebt dan wel een nieuwe met garantie.
Camera's en objectieven koop ik rustig 2e hands. Die kun je controleren en je kunt er aan zien hoe de staat er van is.

- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Worden er wel eens hier op het forum aan geboden denk dat je deze wel kunt vertrouwen maar er in kijken gaat niet.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=53555" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=53555" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
- Mieke53
- Forumlid
Ik heb hem gezien v.gastel, maar als je niet kunt zien hoe een lamp er aan toe is of andere kenmerken dan durf ik het niet aan.
Dus heb eigenlijk besloten voor nieuw te gaan, liefst Nikon en zal wel een SB700 of 910 worden.
Zoals Tuihanti zei: met camera's en lenzen kun je nog testen maar een flitser is dus moeilijk.
Voor de flitscursus van Arthur mag ik die dag van een zeer aardig forumlid zijn SB 910 lenen. Geweldig dus en misschien ben ik daarna om.....
Mocht zich nog een leuke aanbieding voordoen dan zou dat meegenomen zijn.
Groet, Mieke
Dus heb eigenlijk besloten voor nieuw te gaan, liefst Nikon en zal wel een SB700 of 910 worden.
Zoals Tuihanti zei: met camera's en lenzen kun je nog testen maar een flitser is dus moeilijk.
Voor de flitscursus van Arthur mag ik die dag van een zeer aardig forumlid zijn SB 910 lenen. Geweldig dus en misschien ben ik daarna om.....
Mocht zich nog een leuke aanbieding voordoen dan zou dat meegenomen zijn.
Groet, Mieke
-
- Clublid
- Contacteer:
2x een sb 600 2e hands gekocht , nooit problemen mee gehad.
niet kijken maar zien.
- bjornc
- Forumlid
Waar je op moet letten:
-Krassen/beschadigingen
-Nieuwe batterijen plaatsen (Desnoods zelf meenemen) en kijken of het opladen van de flits snel genoeg gaat
Veel meer kan je aan een flitser namelijk niet zien, tenzij je een nieuw exemplaar ter vergelijk hebt. Dan kan je kijken of de flits nog wel op volle kracht werkt.
Een bonnetje van de aanschaf kan ook prettig zijn, dan kan je een beetje een inschatting maken hoe oud de flitser is.
En persoonlijk zou ik liever een tweedehands SB700 kopen dan een merk van derden.
Temeer omdat deze ook een CLS Master functie heeft.
Dit zeg ik overigens nadat ik al sinds 2-3 jaar een Metz AF48 heb.
-Krassen/beschadigingen
-Nieuwe batterijen plaatsen (Desnoods zelf meenemen) en kijken of het opladen van de flits snel genoeg gaat
Veel meer kan je aan een flitser namelijk niet zien, tenzij je een nieuw exemplaar ter vergelijk hebt. Dan kan je kijken of de flits nog wel op volle kracht werkt.
Een bonnetje van de aanschaf kan ook prettig zijn, dan kan je een beetje een inschatting maken hoe oud de flitser is.
En persoonlijk zou ik liever een tweedehands SB700 kopen dan een merk van derden.
Temeer omdat deze ook een CLS Master functie heeft.
Dit zeg ik overigens nadat ik al sinds 2-3 jaar een Metz AF48 heb.
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Enige en belangrijkste punt waar je op moet of kan letten; of er geen batterij lekkage is geweest!
Naast natuurlijk de logische zaken van scheuren/deuken en of die het überhaupt doet
Naast natuurlijk de logische zaken van scheuren/deuken en of die het überhaupt doet

Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Hier staat een hele mooie.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=53687" onclick="window.open(this.href);return false;
En die is goed maar aan jouw de keus natuurlijk.
info
De sb900 heeft een thermische beveiliging, deze zal waarschuwen indien de flits mogelijk oververhit geraakt en zelf de flits tijdelijk uitschakelen. Deze beveiliging kan uitgezet worden, maar ik zou het niet aanraden. Teven kan je op het display zien wanneer de flits warm loopt.
De sb800 heeft geen beveiliging, dus als het er hevig aan toe gaat zal deze gewoon door doen en mogelijks beschadigt geraken door oververhitting.
Indien je snel achter elkaar flitst (100x flitsen zegt niks, het is de snelheid waarmee de flitsen elkaar volgen die voor opwarming zorgt)gebruik (en dan nog enkel bij intensief flitsen).
Als je kort na elkaar flitst, dan is het normaal dat de flitser te warm wordt
Om de flitser wat te sparen kan je de iso hoger zetten (of met het diafragma verder open werken, let dan op voor de beperkte scherptediepte), voor elke stop dat je de iso verhoogt zal de flitser maar de helft van het vermogen moeten leveren.
Gebruik ook geen Omnibounce of iets dergelijks als je vooraf weet dat je heel veel moet flitsen op korte tijd (als je indirekt flitst, dan is er ook veel meer flitsvermogen nodig).
.
Blijft wel feit dat ik zelden 1/1 de flitser gebruik in man. mode
Het soort batterijen doet ook veel , mijn ervaring dat de Eneloop (Sanyo) ver boven de andere uitsteken qua prestaties en prijs. Ik gebruik ze ook in de mb d80 Tip voor deze batterijen: nkon.nl
http://www.nkon.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=53687" onclick="window.open(this.href);return false;
En die is goed maar aan jouw de keus natuurlijk.
info
De sb900 heeft een thermische beveiliging, deze zal waarschuwen indien de flits mogelijk oververhit geraakt en zelf de flits tijdelijk uitschakelen. Deze beveiliging kan uitgezet worden, maar ik zou het niet aanraden. Teven kan je op het display zien wanneer de flits warm loopt.
De sb800 heeft geen beveiliging, dus als het er hevig aan toe gaat zal deze gewoon door doen en mogelijks beschadigt geraken door oververhitting.
Indien je snel achter elkaar flitst (100x flitsen zegt niks, het is de snelheid waarmee de flitsen elkaar volgen die voor opwarming zorgt)gebruik (en dan nog enkel bij intensief flitsen).
Als je kort na elkaar flitst, dan is het normaal dat de flitser te warm wordt
Om de flitser wat te sparen kan je de iso hoger zetten (of met het diafragma verder open werken, let dan op voor de beperkte scherptediepte), voor elke stop dat je de iso verhoogt zal de flitser maar de helft van het vermogen moeten leveren.
Gebruik ook geen Omnibounce of iets dergelijks als je vooraf weet dat je heel veel moet flitsen op korte tijd (als je indirekt flitst, dan is er ook veel meer flitsvermogen nodig).
.
Blijft wel feit dat ik zelden 1/1 de flitser gebruik in man. mode
Het soort batterijen doet ook veel , mijn ervaring dat de Eneloop (Sanyo) ver boven de andere uitsteken qua prestaties en prijs. Ik gebruik ze ook in de mb d80 Tip voor deze batterijen: nkon.nl
http://www.nkon.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
- Mieke53
- Forumlid
extra tips, dankjewel allebei.
Tot nu toe blijf ik even bij nieuw. Dus de SB700 of die 910. Nu eens kijken wat de een meer doet dan de ander behalve het richtgetal....
vgastel bedankt voor die link:-)
Groet, Mieke
Tot nu toe blijf ik even bij nieuw. Dus de SB700 of die 910. Nu eens kijken wat de een meer doet dan de ander behalve het richtgetal....
vgastel bedankt voor die link:-)
Groet, Mieke
- DannySan
- Clublid
Ik heb net van de week 2 x een Yongnuo YN560 gekocht x serieuze zware flitsers, 2e hands voor niet al te duur. Check bij 2e hands ook de rotatie van de kop en de zoom functie. Ik heb nu 3 flitsers, allen Yongnuo en ben er zeer tevreden over. Succes met je keuze!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- Mieke53
- Forumlid
Zijn waarschijnlijk manuele flitsers Danny? En/of gebruik je ze alleen voor studio doeleinden? Juist het TTL gedeelte lijkt me prettig erbij te hebben.
Groet, Mieke
Groet, Mieke
- DannySan
- Clublid
Deze twee (YN560) zijn inderdaad manueel, voor het 'on camera' werk heb ik nog een Yongnuo YN468ii; een prima iTTL flitser die het prima op mijn D3100 deed en nu ook op mijn D7100.
Deze laatste kan ook op manueel gezet worden, en dan gebruik ik het voor studio/locatie-doeleinden inderdaad.
Deze laatste kan ook op manueel gezet worden, en dan gebruik ik het voor studio/locatie-doeleinden inderdaad.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
- Forumlid
Je vraag eerst om 2e hands, en vervolgens ga je nieuwe kopen.. Maar ja...
Je kunt rustig 2e hands flitsers kopen, deze worden vaak al niet veel gebruikt, en kijk eens naar hoeveel oude flitsers uit 1985 er nog op marktplaats staan,
die doen het ook gewoon.. Je moet gewoon zorgen dat je er een goede prijs voor betaald.
Yongnuo heb ik vaak langs zien komen, de 568EX II is een Yongnuo flitser met iTTL en een richtgetal van 58 voor rond de 180 euro, nieuw, mooie machientjes
Je kunt rustig 2e hands flitsers kopen, deze worden vaak al niet veel gebruikt, en kijk eens naar hoeveel oude flitsers uit 1985 er nog op marktplaats staan,
die doen het ook gewoon.. Je moet gewoon zorgen dat je er een goede prijs voor betaald.
Yongnuo heb ik vaak langs zien komen, de 568EX II is een Yongnuo flitser met iTTL en een richtgetal van 58 voor rond de 180 euro, nieuw, mooie machientjes
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8