softbox / paraplu

Discussies over flitsers
Plaats reactie
janvanvelzen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

softbox / paraplu

Bericht door janvanvelzen » do jan 23 2014 8:36 pm

wat is precies het voordeel /nadeel van een soft box to paraplu en hoe gebruik je het beste een paraplu ? reflectie licht via de plu of schiet je er door heen.
dan maak je er toch een soort soft box van? het zijn witte plu's met sb 600 flitsers [d300]
groeten jan
niet kijken maar zien.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: softbox / paraplu

Bericht door a vgastel » do jan 23 2014 9:23 pm

Een softbox heeft een andere outcome als een paraplu, de fall-off van een paraplu is geleidelijk, die van een softbox is abrupt/sneller, van zodra je buiten z'n lichtbron komt

Een softbox kan je dichterbij zetten, als een bounce paraplu, vermits de steel van de paraplu niet in de weg zit...

Paraplu is eerder vergevings gezind, maakt makkelijker zacht licht, softbox is moeilijker en kan dramatischer/edgy effecten creëeren.

Een softbox heeft een vierkant en een paraplu een rond catchlight in de ogen

Een paraplu stuurt licht in alle richtingen, een softbox doet dit veel minder, daarom moet een softbox erg correct gericht worden...
sofbox=betere controle, maar impliceert dat je die dan ook goed moet beheersen

info
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... modifiers/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bonjourfoto.nl/How-To/softbo ... raplu.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nandoonline.com/?p=2596" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rofotografie.blogspot.nl/2011_03_01_archive.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie topic
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 30&t=45920" onclick="window.open(this.href);return false;
SOFTBOX Topic van vandaag ook een vraag van mij :wink2:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 30&t=53706" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do jan 23 2014 11:08 pm

Ik heb al wat langer een Westcott bounce/shoot-through paraplu en dat bevalt prima; sinds gister een softbox er bij, ga ze zaterdag beide gebruiken,
Ik zal dan ook het verschil in de praktijk merken, goede linkjes van Bert!
Laatst gewijzigd door DannySan op vr jan 24 2014 6:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » vr jan 24 2014 6:49 am

Prima uitgelegd a.vangastel!
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » vr jan 24 2014 6:59 am

Danny, Wat voor softbox heb je.
Iefie, lezen is weten. :D
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » vr jan 24 2014 7:17 am

Hoi Bert,

ik heb deze gekocht > http://www.fotoshopaalten.com/nl/studio ... ftbox.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De 80x80 cm. uitvoering (hoe groter het diffuser-vlak hoe zachter het licht en hoe bruikbaarder de softbox); past goed bij mij 80 cm. paraplu.
Ik heb nu ook een losse flash erbij voor een rimlight of achtergrond aanlichting en een bultje triggers (dankzij Plincky) zodat ik alles kan aansturen vanaf mijn D7100 zaterdag.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » vr jan 24 2014 8:28 am

Schitterende uitleg van a vgastel natuurlijk :-)

Nog een toevoeging, met een softbox kun je je licht wat meer sturen. Omdat een paraplu eigenlijk halve lichtbal wordt, komt het licht op je onderwerp, je achterwand etc... Dat is een heel mooi effect, maar niet altijd wenselijk. Omdat een softbox recht is van voren, is dit lichtbal effect al stukken minder. Als je een softbox koopt, kijk dan of ze met een Grid geleverd worden, dan hoef je er daarna niet achteraan. Wat een Grid doet, (Die hang je dus voor je softbox), die zorgt ervoor dat er nog minder licht naar de zijkanten weglekt, waardoor het licht nog meer geconcentreerd op je onderwerp valt.

Paraplu is de goedkoopste oplossing, en vaak ook een heel mooi uitgangspunt.
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » vr jan 24 2014 8:45 am

A vgastel heeft het meeste al aangegeven.

Klein nuanceverschil: de vom van de reflectie in de ogen ("catchlights") is natuurlijk alleen vierkant als je softbox vierkant is. Ga je bijvoorbeeld voor een octabox (achthoekig) dan zal de reflectie dat ook zijn.

Ik gebruik zelf sinds een paar jaar bij vrijwel al mijn shoots een vierkante opvouwbare (60x60cm) softbox. De randen daarvan steken uit (of het witte dffusiescherm zit wat verzonken in de softbox, is maar net hoe je het bekijkt) en daardoor kun je nog beter bepalen waar het licht naar toe moet - en vooral waar je het niet wil hebben. Een beetje te vergelijken met een grid dus. De vierkante catchlights storen mij niet en het voordeel van die softbox is dat de flitser aan de achter/buitenkant zit en ik dus makkelijk het vermogen aan kan passen. Ik heb ook een octabox maar daar zit de speedlight in de softbox - wat verstellen een stuk moeilijker maakt.
Plu's (en dan de transparante shoot-through versie) gebruik ik alleen nog maar als het niet uitmaakt waar mijn licht verder nog allemaal terecht komt. En soms zijn ze juist wel handig - als ik met een witte achtergrond schiet (in mijn witte woonkamer) wordt het model gelijk van alle kanten belicht.

janvanvelzen
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door janvanvelzen » vr jan 24 2014 9:37 am

dankje wel voor de goede uitleg. groeten jan
niet kijken maar zien.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”