waar let je op bij aankoop 2e hands flitser

Discussies over flitsers
JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: waar let je op bij aankoop 2e hands flitser

Bericht door JvdKooij » vr jan 24 2014 8:40 am

ìk zou een flitser uit 1985 niet zomaar op je moderne digitale camera zetten, best kans dat dat niet goed gaat.
Groetjes,
Jaap

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » vr jan 24 2014 8:57 am

a vgastel schreef:Hier staat een hele mooie.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=53687" onclick="window.open(this.href);return false;
En die is goed maar aan jouw de keus natuurlijk.
Ik durf mijn handen in het vuur te steken voor deze. Tip top in orde! :mryellow:
(Mooie prijs ook .... )
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr jan 24 2014 9:04 am

Inderdaad een - zacht gezegd - weinig deskundig advies van die Bart78.

Nu is er alleen op dit forum al zo veel geschreven over oude flitsers met een te hoge ontsteekspanning...

En dat nog afgezien van het feit dat oudere flitsers, ook als ze de correcte ontsteekspanning hebben, niet zomaar werken met digitale camera's, waar alles, vanaf de flitsmeting, anders is.
Waar vroeger via DDL vaak vanaf het filmoppervlak werd gemeten gebeurt dat nu vanaf een sensor met geheel andere eigenschappen...

Het beste wat Noortje kan doen heeft ze gelukkig al beslist: een echte Nikon flitser kopen om gebruik te maken van de enorme voorsprong in flitstechniek die des Nikons is.

Hoewel ook Nissin prima flitsers maakt voor de moderne Nikons, met zowat alle Nikon-functies.

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mieke53 » vr jan 24 2014 11:25 am

bart78 schreef:Je vraag eerst om 2e hands, en vervolgens ga je nieuwe kopen..
Klopt Bart, maar die beslissing was ingegeven door het feit dat ik er vanuit ging dat je mogelijk ergens mee kan testen of het ding goed is.

Daarnaast vind ik de prijzen van tweede hands behoorlijk hoog t.o.v. nieuw en is de garantie al dik verlopen of hebben ze al een eigenaar daarvoor gehad. Dat zijn wel wat nadelen merk ik, maar nogmaals op flitsers-gebied ben ik niet zo thuis, dus bedankt voor alle adviezen.

Meneer De Klerk:
Ik blijf inderdaad bij Nikon, juist omdat zij zo bijzonder aangeschreven staan vanwege flitstechniek waarvan dan voor mij het TTL gebeuren een extraatje is.

Groet, Mieke

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » vr jan 24 2014 11:42 am

Inderdaad een - zacht gezegd - weinig deskundig advies van die Bart78.
Ach die emdeklerk weet het zeker beter.

Wat ik bedoel te zeggen is dat die flitsers het gewoon blijven doen. Die lampjes van goede flitser gaan gewoon lang mee, dus er is niets op tegen om een 2e hands flitser te komen. Ik heb niets over de compatibiliteit geroepen, noch geadviseerd een flitser uit 1985 te kopen. Maar niets mis met die Nikon flitsers hoor.

Wil je het zeker weten kijk dan even op de pdf van Hans: http://www.hansbraakhuis.nl/Alle%20Nikon%20flitsers.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

en of hij veilig te gebruiken is op: http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr jan 24 2014 11:58 am

"Ach die emdeklerk weet het zeker beter."

Inderdaad.

"Je kunt rustig 2e hands flitsers kopen, deze worden vaak al niet veel gebruikt, en kijk eens naar hoeveel oude flitsers uit 1985 er nog op marktplaats staan..."

Als dat geen advies is dan weet ik het niet meer. Dan nu te gaan roepen:

"Ik heb niets over de compatibiliteit geroepen, noch geadviseerd een flitser uit 1985 te kopen."

Nee, inderdaad. je stapte geheel en al over de compatibiliteit heen, in dat advies.

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » vr jan 24 2014 12:05 pm

lol, volgende keer neem ik dat mee. nu al te veel over gezegd

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » za jan 25 2014 12:01 am

Zonder jou te willen provoceren Bart, ik denk dat we niet flauw naar elkaar moeten gaan doen. Ik heb de discussie opgestart omdat ik een goede keuze wilde maken en zonder mensen op hun tenen te trappen met mijn (misschien wel onvolledige) vraagstelling. Beter was geweest om te vermelden dat ik het liefst Nikon wilde aanhouden.
Een aantal mannen en vrouwen van het forum, waaronder Léon, Gijs, Patrick, Hr, de Klerk en Riemke waardeer ik persoonlijk enorm om hun zeer deskundige adviezen.

Ik denk dat ik nu wel genoeg adviezen heb gehad waar ik wat mee kan. Ik wens iedereen een prettig weekend en voor degene die zich hebben opgegeven voor de workshop Flitsen: ik zal jullie graag ontmoeten:-)

Hartelijk bedankt allemaal.

Groet, Mieke

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » za jan 25 2014 10:04 am

ach op forums komt het niet altijd over he. woord is maar 8% van de menselijke communicatie als ik het niet mis heb.
Ik was niet helemaal duidelijk, mijn advies ging niet over compatibiliteit maar over de levens duur van flitsers.
Dat oude flitsers soms je hele camera stuk maken, is natuurlijk ook niet de bedoeling. Maar is goed toch dat we mensen van allerlei pluimage hier hebben.

Groetjes

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » za jan 25 2014 1:25 pm

Ik heb een SB 600, een SB 700, een SB 900 en een SB25.

Als ik op pad ga met 1 flitser, neem ik altijd de SB 700. Ooit gekocht bij een BTW-vrije actie van Saturn en nog nooit een seconde spijt gehad.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » za jan 25 2014 11:16 pm

potsiemikkie Jaap, jij bent goed voorzien :-) gebruik je het totaal dan voor strobist of studio?
Groet, Mieke

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » zo jan 26 2014 5:34 pm

Mieke, ik moete regelmatig grote schilderijen fotograferen, en dan heb ik vier lichtpunten nodig. Ik heb die sb25 er pas bij gekocht. Die is prima voor strobist-werk, goed manueel verstelbaar.
Als ik met vier filtsers werk, dan gaat dat manueel. Yongnuo triggers. Daar heb ik er 6 van. Dienen ook als aansturing voor de studioflitsers en als afstandsbediening. Prima spul, alleen jammer dat er geen lock-functie op zit. Dus je moet wel uitkijken. Meestal klooi ik wat met klittenband.
Als ik portretten maak, dan doe ik dat meestal met twee flitsers op statief en paraplu. Meestal de 700 en de 900. Aansturing manueel via Yongnuo triggers of via de commanderfunctie van de D700. Die keuze is vrij willekeurig.
De studioflitsers komen nog maar zelden uit de kast.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo jan 26 2014 10:50 pm

Ik lees wel dat ik nog veel te leren heb Jaap. Laat ik eerst maar eens een flitser leren bedienen en goed dus dat ik even een flitser mag lenen bij de workshop flitsen op 15 maart.
Ik ben dus absoluut niet tegen manueel en goedkoop maar als beginner dus wel te porren voor het extraatje van TTL.

Inmiddels zou ik op basis van wat ik hierboven allemaal lees nu wel tweedehands aandurven, (wel Nikon) maar de prijzen tweedehands liggen te dicht bij de nieuwprijs vind ik persoonlijk, dus dan ga ik voor nieuw met garantie, daarbij gaat er een lichte voorkeur naar de SB700.

Ik heb dus wel al 2 oude studioflitsers (zwaar!!!) en daar zou de a.s. flitser een aanvulling op zijn. Pas als ik helemaal weet of ik met kunstlicht wil blijven werken, zal ik overwegen het zware spul te vervangen voor lichter.

Misschien wijken we teveel af van het onderwerp, maar dan corrigeren ze ons wel :)

Dankjewel voor je aanvulling Jaap.

Groet, Mieke

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » ma jan 27 2014 8:41 am

Kijk even naar dit filmpje (Wel in het engels)
To TTL or not To TTL
http://www.youtube.com/watch?v=tHEZmC3yRVA" onclick="window.open(this.href);return false;

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » ma jan 27 2014 11:44 am

Hoi Bart, dat is een behoorlijk technisch verhaal :) dus het meteen goed vertalen in het hoofd lukt niet helemaal. Ik ben erg visueel ingesteld dus ga vanavond nog een keer kijken en luisteren.

Hartelijk bedankt.
Mieke

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”