Netwerkschijf (NAS)
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Netwerkschijf (NAS)
Hier een Synology 2 x 2 en een QNap 8 x 3.
Deze twee merken zijn onbetwist de marktleiders. Voorkeur is persoonlijk, zoiets als Canon en Nikon.
Persoonlijk heb ik meer met de QNap, maar de Syn is ook prima.
Deze twee merken zijn onbetwist de marktleiders. Voorkeur is persoonlijk, zoiets als Canon en Nikon.
Persoonlijk heb ik meer met de QNap, maar de Syn is ook prima.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Ik heb ook een QNAP 4X3TB riad 5 voor zowel time machine als foto opslag, staat natuurlijk nog veel meer op.
Een keer een 1TB schijf kapot in de IMAC vond ik wel genoeg
Maar synology is zeer goed weet ik van kennissen.
Een keer een 1TB schijf kapot in de IMAC vond ik wel genoeg
Maar synology is zeer goed weet ik van kennissen.
Nikon Z7 Nikon 24-70 4S - Nikon D800- Sigma 24-105 ART - Nikon D7500 - Sigma 15-30EX- Sigma 17-70 OS-
Sigma 150-600 sport - Sigma 105 F2.8 macro OS HSM-
Triopo flitsers
Velbon tripod- Redged tripod- Monfrotto tripod
Redged monopod
Sigma 150-600 sport - Sigma 105 F2.8 macro OS HSM-
Triopo flitsers
Velbon tripod- Redged tripod- Monfrotto tripod
Redged monopod
- Geert Huizing
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Het heeft even geduurd, maar ik ben er toch uit.
Naar aanleiding van wat opmerkingen in dit draadje ben ik toch gaan twijfelen om een synology of gelijkwaardig te kopen ipv een WD die ik dan alleen als back-up naast mijn iMac zou plaatsen.
Het idee om ook foto's buitenshuis te kunnen zien sprak mij toch wel erg aan.
Deze week een bezoekje gebracht aan de MM, ( zit bij mij om de hoek) en mezelf georiënteerd wat ze allemaal hebben aan NAS. Een Netgear leek qua prijs erg interessant. Thuis maar eens de manual gedownload om deze te bestuderen, dit viel goed tegen, niet doorheen te komen.
Daarnaast de manual van synology bestudeerd, deze is zeer overzichtelijk en het DSM zit overzichtelijk in elkaar.
Uiteindelijk besloten om een synology aan te schaffen, mede door het feit dat er hier heel positief over geschreven wordt. Vandaag deze gekocht. Ik heb er een met 1 schijf erin.
Straks met de BTW actie krijg ik het prijsverschil nog terug.
Dit weekend dus lekker bezig om alles uit te vinden.
Naar aanleiding van wat opmerkingen in dit draadje ben ik toch gaan twijfelen om een synology of gelijkwaardig te kopen ipv een WD die ik dan alleen als back-up naast mijn iMac zou plaatsen.
Het idee om ook foto's buitenshuis te kunnen zien sprak mij toch wel erg aan.
Deze week een bezoekje gebracht aan de MM, ( zit bij mij om de hoek) en mezelf georiënteerd wat ze allemaal hebben aan NAS. Een Netgear leek qua prijs erg interessant. Thuis maar eens de manual gedownload om deze te bestuderen, dit viel goed tegen, niet doorheen te komen.
Daarnaast de manual van synology bestudeerd, deze is zeer overzichtelijk en het DSM zit overzichtelijk in elkaar.
Uiteindelijk besloten om een synology aan te schaffen, mede door het feit dat er hier heel positief over geschreven wordt. Vandaag deze gekocht. Ik heb er een met 1 schijf erin.
Straks met de BTW actie krijg ik het prijsverschil nog terug.
Dit weekend dus lekker bezig om alles uit te vinden.
Heb je ook nog gedacht aan een backup van je NAS data? 
En nee,
RAID is geen alternatief voor een backup...

En nee,

- Geert Huizing
- Forumlid
Ik snap je vraag niet helemaal.
De NAS is straks de back-up van mijn Mac. Waarom dan nog een back-up van de NAS?
De NAS is straks de back-up van mijn Mac. Waarom dan nog een back-up van de NAS?
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Geert gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Ik had alleen wel minimaal een dubbele genomen omdat je nu niet beschermd bent tegen een diskcrash.
Voor backup gebruik je normaal gesproken geen medium wat 'actief' in gebruik is, hou je op verschillende media verschillende versies bij (week/maand/jaar) en liefst ook op een aparte lokatie ivm diefstal/brand/etc.
Maar, Synology zijn mooie machientjes, zal het verder best goed doen
veel plezier
Ik had alleen wel minimaal een dubbele genomen omdat je nu niet beschermd bent tegen een diskcrash.
Voor backup gebruik je normaal gesproken geen medium wat 'actief' in gebruik is, hou je op verschillende media verschillende versies bij (week/maand/jaar) en liefst ook op een aparte lokatie ivm diefstal/brand/etc.
Maar, Synology zijn mooie machientjes, zal het verder best goed doen
veel plezier
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Meesterbas
- Forumlid
Maurits, heb je mijn PB over de WD ontvangen?
Ik neem 'm graag van je over.

http://www.basphotonic.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | concert, people & more
Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Prima. Je hebt PB terug
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
- Gobert
- Clublid
Ik begrijp het concept NAS met 1 schijf niet. Koop dan liever een netwerkschijf. Ben je nog goedkoper uit ook.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
tenzij je 'm laat synchroniseren met eenzelfde NAS op een paar kilometer afstand, is dat brandje in de meterkast ook weer gedektGobert schreef:Ik begrijp het concept NAS met 1 schijf niet. Koop dan liever een netwerkschijf. Ben je nog goedkoper uit ook.

ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- Gobert
- Clublid
Hier de garage, elders op het terrein.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
De NAS is ook een netwerkschijf en oa een Synology heeft, naast snelheid, nogal wat extra functionaliteiten die mij aanspreken. SD-card copy (dus buiten je netwerk om, gaat veel sneller), programma's die het leven makkelijker maken en sinds DSM5 (nieuwe besturingssysteem van Synology, nu nog in beta) ook synchroniseren met Drive of Dropbox. Verder kan je foto's op zowat ieder apparaat met een ip-adres laten zien (TV is leuk voor als oma er is, iPad is leuk voor als oma thuis zit) en zo kan ik nog wel even doorgaan.Gobert schreef:Ik begrijp het concept NAS met 1 schijf niet. Koop dan liever een netwerkschijf. Ben je nog goedkoper uit ook.
@TS: check ook even Mobile Harddisk: die zijn soms nog goedkoper dan MM met btw actie en bieden een uitstekende service (installeren de NAS voor je zonder kosten).
En inderdaad, een 2-sleufs NAS voor als je deze als backup gebruikt, is niet nodig. Wel zou ik zo nu en dan (ook al gezegd) er een USB schijf aanhangen, de interne backupfunctie van de NAS aanzetten en deze backup buitenshuis bewaren.
Er is ook een Nederlandstalig forum van Synology. Daar word je echt goed geholpen en vind je een schat aan informatie voor als je wat meer wil met je NAS.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
- Gobert
- Clublid
Die functionaliteiten bieden netwerkschijven ook.
Ik ben overigens een enthousiast NAS gebruiker (2 stuks). Zie mijn eerdere post.
Zet de NAS bvk wel achter een UPS. Ze vinden stroomfluctuaties niet echt leuk.
Ik ben overigens een enthousiast NAS gebruiker (2 stuks). Zie mijn eerdere post.
Zet de NAS bvk wel achter een UPS. Ze vinden stroomfluctuaties niet echt leuk.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Schemergebied: NAS <-> netwerkschijf?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
- drumsix
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Nas, Das, SAN. Allemaal termen uit de prof. IT wereld die hier idd de lading niet dekken.
Eigenlijk zijn de Qnap en synology meer servers op basis van Linux. Maar zie daar maar eens een naam voor te verzinnen......
Van een NAS is eigenlijk niet meer te spreken zoals de term ooit bedoeld is.
Eigenlijk zijn de Qnap en synology meer servers op basis van Linux. Maar zie daar maar eens een naam voor te verzinnen......
Van een NAS is eigenlijk niet meer te spreken zoals de term ooit bedoeld is.