HDR foto met D800
-
- Forumlid
HDR foto met D800
Volgens de Gebruikershandleiding probeer ik een HDR foto te maken. Ik kies er voor om 1 foto te maken en druk de ontspanknop in tot dat ik 2 klikt hoor. In plaats van 1 foto krijg ik echter 2 vrijwel gelijk foto's op de monitor te zien. Mijn vraag, doe ik iets fout of krijg je altijd 2 foto's samengevoegd te zien ?
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: HDR foto met D800
HDR maak je door een 'trapje' te maken, 3 of vijf foto's met +2, +1, 0, -1 en -2 te belichten.
Denk dat je even verder moet zoeken in de handleiding.
Denk dat je even verder moet zoeken in de handleiding.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Staat keurig uitgelegd in de handleiding:
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manua ... _nl_06.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
vanaf blz. 176.
'Echte' HDR's maak je anders.
Door meervoudige belichting/BKT opnames te maken en deze later, met de juiste s/w, samen te voegen.
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manua ... _nl_06.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
vanaf blz. 176.
'Echte' HDR's maak je anders.
Door meervoudige belichting/BKT opnames te maken en deze later, met de juiste s/w, samen te voegen.
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
@CH: de D800 kan dat ook, hij maakt een bracket van 2 met een verschil van 2EV en voegt die vervolgens samen, zoals bijv. Photomatix dat ook zou doen. Dit kan echter alleen wanneer de camera ingesteld staat op JPG. Staat de camera in RAW, dan werkt het niet.
Doorgaans zijn dit soort in-camera HDRs niet geweldig. Het mooiste resultaat krijg je door in RAW een bracket te maken van minstens 3 opnamen met minstens 1EV verschil in belichting en die dan later middels je computer samen te voegen tot een HDR-opname.
Doorgaans zijn dit soort in-camera HDRs niet geweldig. Het mooiste resultaat krijg je door in RAW een bracket te maken van minstens 3 opnamen met minstens 1EV verschil in belichting en die dan later middels je computer samen te voegen tot een HDR-opname.
Het is een heel prettige functie van de D800. Die je zeker kan redden in een situatie met te grote onderwerp contrasten. Vanuit een zonovergoten tuin een galerij met een zichtbare plafondschildering fotograferen... dat soort werk.
Maar het is dus echte HDR en niet de overdreven tone mapping die gewoonlijk met die term aangeduid wordt. Dus als je dat zoekt dan heb je er niets aan.
Maar het is dus echte HDR en niet de overdreven tone mapping die gewoonlijk met die term aangeduid wordt. Dus als je dat zoekt dan heb je er niets aan.
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Zoals in de handleiding staat: "Het kan niet worden gebruikt voor het vastleggen van NEF (RAW)-afbeeldingen." Vanzelfsprekend niet, zou ik zeggen. Maar wel voor Tiff. En dan ben je alweer een stuk verder dan met JPEG. Trouwens, je kunt het belichtingsverschil instellen als je wilt. Hoeft niet 2EV te zijn. Dat is alleen met Auto.Cyrus schreef:@CH: de D800 kan dat ook, hij maakt een bracket van 2 met een verschil van 2EV en voegt die vervolgens samen, zoals bijv. Photomatix dat ook zou doen. Dit kan echter alleen wanneer de camera ingesteld staat op JPG. Staat de camera in RAW, dan werkt het niet.
Kwestie van smaak. Persoonlijk sta ik in het kamp van iJoost (wat dit betreftDoorgaans zijn dit soort in-camera HDRs niet geweldig. Het mooiste resultaat krijg je door in RAW een bracket te maken van minstens 3 opnamen met minstens 1EV verschil in belichting en die dan later middels je computer samen te voegen tot een HDR-opname.

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Ik vind HDR prima, gebruik het zelf ook wel eens (kerk, urbex) Maar dan moet het eindresulraat er uiteindelijk wel uitzien als een foto, dus zonder overdreven tonemapping.
Mee eens. Een NEF hoort een dump van de sensor data te zijn, niets meer niets minder. Gelukkig lijkt Nikon het belang daarvan wel zo ongeveer te begrijpen.JaapV schreef:Vanzelfsprekend niet, zou ik zeggen.

Los daarvan. Ik heb de HDR functie van de D800 in Italië met weinig verwachtingen in een vrij hopeloze contrast situatie voor de grap eens geprobeerd. En ik was verrast door de resultaten. Er valt van alles over te zeggen maar het is zeker de moeite waard om in moeilijke situaties ook even te kijken wat dat oplevert. Het geeft vaker een bruikbaar resultaat dan ik had verwacht. En als het dat doet dan heb je meteen een bijzondere foto, terwijl anderen op die plek grotendeels met "niets" naar huis gaan.
- Freaky87
- Forumlid
- Contacteer:
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen meervoudige belichting en bracketing?
Welke optie kies je het best voor een HDR foto te maken?
Bedankt!
Bedankt!
Mijn website: http://www.freakyphoto.be --- http://www.freakyparty.be
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik kan me niet herinneren dat ik de beschrijving "een dump van de sensor data" eerder gezien heb, maar het is wel bij uitstek juist.iJoost schreef:(...)Een NEF hoort een dump van de sensor data te zijn, niets meer niets minder. Gelukkig lijkt Nikon het belang daarvan wel zo ongeveer te begrijpen.
Los daarvan. Ik heb de HDR functie van de D800 in Italië met weinig verwachtingen in een vrij hopeloze contrast situatie voor de grap eens geprobeerd. En ik was verrast door de resultaten. Er valt van alles over te zeggen maar het is zeker de moeite waard om in moeilijke situaties ook even te kijken wat dat oplevert. Het geeft vaker een bruikbaar resultaat dan ik had verwacht. En als het dat doet dan heb je meteen een bijzondere foto, terwijl anderen op die plek grotendeels met "niets" naar huis gaan.
Ik heb die HDR functie ook pas een paar keer geprobeerd, min of meer uit balorigheid, maar de resultaten zijn inderdaad vrij verrassend. Nu we het er zo over hebben neem ik me toch voor om het eens wat vaker in het "assortiment" op te nemen. Nadeel is natuurlijk dat het een dubbele belichting is met wel degelijk een merkbaar tijdsverloop ertussen, zodat statief oid wel nodig is. Losjesweg uit de hand afdrukken zit er voor mij niet in.
Groet, Jaap
Het viel mij erg mee. Ik kreeg de indruk dat ie de twee foto's ook nog wel weet te alignen, als ze niet te veel verschillen.JaapV schreef:Nadeel is natuurlijk dat het een dubbele belichting is met wel degelijk een merkbaar tijdsverloop ertussen, zodat statief oid wel nodig is. Losjesweg uit de hand afdrukken zit er voor mij niet in.
Maar dan zou je dus een wat kleinere foto moeten krijgen omdat er wat afvalt, bedenk ik nu ik dat zo zeg. Maar dat was me dan weer niet opgevallen. Misschien vergis ik me dat ie dat doet... Eens een keer wat mee experimenteren.

- Freaky87
- Forumlid
- Contacteer:
Niemand hier met een antwoord op mijn vraag?Freaky87 schreef:Wat is nu eigenlijk het verschil tussen meervoudige belichting en bracketing?
Bedankt!
Anders open ik wel een nieuw topic hierover

Mijn website: http://www.freakyphoto.be --- http://www.freakyparty.be
Je zal geduld moeten hebben tot iemand daar op reageert
Je kan niet alles verwachten in een klein uurtje 
Maar graag niet zo klein schrijven

Maar graag niet zo klein schrijven

- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Als je met de belichting rekening houdt met de totale meervoudige belichting dan kun je, als je een goed statief hebt, rustig met met scherptediepte of witbalans spelen.
Maar denk vooral niet dat meervoudige belichting HDR woordt, HDR is een bewerking waarbij delen van verschillende foto's gemixt/samengevoegd worden door een programma (en de overbelichte delen worden echt weggegooid) en bij meervoudige belichting worden verschillende beelden in hun totaal opgeteld.
HDR Zo uit de camera. van Ale uitleg.
Er is al vaak op het forum over HDR met bracketing geschreven en hoe je dan daarna de 3 tot 5 foto's gaat bewerken met bijvoorbeeld Photomatix of Photoshop. Ik wil hier proberen uit te leggen hoe je een vorm van HDR fotografie 'kant en klaar' uit je camera kan halen door gebruik te maken van meervoudige belichting. Door gebruik te maken van deze optie kan je geen gebruik maken van bracketing, die functie wordt onmiddellijk uitgeschakeld nadat je op OK drukt voor meervoudige belichting.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 04&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
info
http://www.fotografietips.nl/index.php/hdr-fotografie" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camerahobby.eu/nieuwtjes/86- ... l?start=44" onclick="window.open(this.href);return false;
edit
MARK
Zie normale letters op normale grote staan niets te klein.Heb je een bril nodig.
Maar denk vooral niet dat meervoudige belichting HDR woordt, HDR is een bewerking waarbij delen van verschillende foto's gemixt/samengevoegd worden door een programma (en de overbelichte delen worden echt weggegooid) en bij meervoudige belichting worden verschillende beelden in hun totaal opgeteld.
HDR Zo uit de camera. van Ale uitleg.
Er is al vaak op het forum over HDR met bracketing geschreven en hoe je dan daarna de 3 tot 5 foto's gaat bewerken met bijvoorbeeld Photomatix of Photoshop. Ik wil hier proberen uit te leggen hoe je een vorm van HDR fotografie 'kant en klaar' uit je camera kan halen door gebruik te maken van meervoudige belichting. Door gebruik te maken van deze optie kan je geen gebruik maken van bracketing, die functie wordt onmiddellijk uitgeschakeld nadat je op OK drukt voor meervoudige belichting.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 04&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
info
http://www.fotografietips.nl/index.php/hdr-fotografie" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camerahobby.eu/nieuwtjes/86- ... l?start=44" onclick="window.open(this.href);return false;
edit
MARK
Zie normale letters op normale grote staan niets te klein.Heb je een bril nodig.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Meervoudige belichting wordt vooral bij analoge fotografie gebruikt: je belicht de film dan 2 of meer keren op dezelfde plek, dus zonder deze door te spoelen. Ofwel: op hetzelfde stukje film maak je meer dan één foto.Freaky87 schreef:Wat is nu eigenlijk het verschil tussen meervoudige belichting en bracketing?
Bedankt!
Bijvoorbeeld bij vuurwerk geeft dat leuke effecten: zo kun je op de foto de hele lucht met vuurwerk vullen, terwijl er in werkelijkheid steeds maar één stuk vuurwerk tegelijk wordt afgestoken. Maar ook als je light painting wil doen, of één persoon meerdere keren op één foto wil krijgen, dan is meervoudige belichting handig. Of om een plein heel druk te laten lijken, terwijl er in werkelijkheid steeds maar een handjevol mensen rondloopt.
Digitale camera's kunnen dit doorgaans ook wel, maar in het digitale domein kun je een meervoudige belichting ook heel eenvoudig bewerkstelligen met software als Photoshop - schiet een aantal foto's achter elkaar zonder de compositie te veranderen en leg die dan in Photoshop over elkaar heen.
Een bracket is een serie van meerdere opnamen van hetzelfde moment, met steeds een verschillende belichting, waarbij de film wel wordt doorgeschoven. Dit wordt vaak gedaan om het dynamisch bereik (verschil tussen uiterst donker en uiterst licht in één foto) te vergroten.
Voor een bracket zijn minstens 2 frames nodig, waarbij dan doorgaans één opname correct wordt belicht en één opname wordt onder- of overbelicht, afhankelijk van wat je instelt. Vaker wordt gekozen voor een oneven aantal (3 t/m 9 opnamen, afhankelijk van wat de camera kan). Je krijgt dan een serie opnamen met steeds een vast een aantal stops verschil (EV) in belichting tussen elke opname. Dat vaste aantal stops verschil kun je zelf instellen. De meeste camera's bieden je een verschil van 0,3EV tot 2EV stops verschil per opname, in stapjes van 1/3 stop.
Naderhand worden de foto's van de bracket in software als Photoshop, Photomatix of Nik HDR Efex Pro over elkaar heen gelegd en zo ontstaat dan een HDR-opname.
Laatst gewijzigd door Cyrus op zo jan 26 2014 11:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.