Nikon D3000, en nu?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
sAtelicious
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Nikon D3000, en nu?

Bericht door sAtelicious » wo jan 29 2014 12:43 pm

Beste Nikon gebruikers,

Enige tijd geleden ben ik in het bezig gekomen van een Nikon D3000 + 18 55mm lens. In principe heb ik dat allemaal wel onder de knie met hoe het werkt.
Nu ben ik gevraagd om foto's te komen maken op een feest waar o.a. Vato Gonzales draait en nog vele meer. Daarom wil ik wel super goede foto's maken maar zou ik wel mijn kit moeten uitbreiden.
Nu is mijn vraag met wat, wat voor flitser moet ik hebben, wat voor lens enz.
Ik ben een student dus alles zo low budget mogelijk :P
En hebben jullie nog advies over hoe en wat.

Ik hoor t graag van jullie!

Thanx

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nikon D3000, en nu?

Bericht door DannySan » wo jan 29 2014 12:54 pm

Hoi sAtelicious,

aangezien je het allemaal wel onder de knie hebt; hoef je niets meer te weten over de de mogelijkheden en vooral ónmogelijkheden van je D3000 en kitlens?
Ook hoef je dan niets te weten over het feit dat superfoto's gemaakt worden door de fotograaf en niet door de apparatuur (het geijkte "iemand die weet wat 'ie doet maakt mooiere foto's met een D3000 dan iemand die met een D4 werkt en geen idee heeft wat 'ie doet...").
Maar even voor je vraag: Ik neem aan dat het binnen is, dus zorg dan voor een lichtsterke lens zoals bijvoorbeeld een 35mm f/1,8 (niet duur) en voor de flits een Yongnuo (ook niet duur).
Verdiep je dan wel in het 'hoe en wat' van flitsen met je camera, er staan hier voldoende topics over foto's gemaakt tijdens concerten en dergelijke. Lees je in, en je kunt ook iets gerichter vragen stellen natuurlijk.

En bovenal: heb er veel plezier in!

En natuurlijk: Welkom op dit forum!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

wimg
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Re: Nikon D3000, en nu?

Bericht door wimg » wo jan 29 2014 4:04 pm

Ik weet niet hoe het licht is waar je gaat fotograferen, maar besef je dat je met je flitser een hoop van de sfeer wegflitst. Beetje inflitsen wil, maar dan is het goed om (met een lichtsterke lens) de omgeving mee te nemen.

Ikzelf werk ook met de D3000. Heb er een Tamron 17-50 2.8 en een Metz 36 AF-4 bij. Daarnaast heb ik ook nog een 35 1.8, maar sinds ik de Tamron heb gebruik ik die nog maar zelden.
Ik fotografeer met die combi veel concerten (dus weinig licht) en de flitser gebruik ik alleen om in te flitsen zodat ik publiek op de voorgrond zie.
(Ik flits dus niet naar de artiesten toe. Dat is ten eerste hinderlijk voor de artiesten en ten tweede: zie boven, je flitst alles plat)

Advies: Leen (of koop) een lichtsterke lens.
De 35 1.8 is een topper, maar daar moet je toch nog behoorlijk wat afstand van je onderwerp hebben (crop 1.5)
Mij bevalt de Tamron 17-50 uitstekend.
Flitser kost het minste (een Metz 36 kost bij de Mediamarkt ongeveer 80 Euro en die heeft nu ook nog de btw dagen.) Flitser is overigens niet mijn voorkeursadvies.

Wim

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: onder de knie

Bericht door gijs sandberg » wo jan 29 2014 4:44 pm

Beste A,
Een ietwat cynische aanvulling:
-nu begint het harde werk, het verkrijgen van ervaring.
Een lens als de 18-55 is een leuke kitlens (value for not too much money), maar niet ontworpen voor fotografie in lastige omstandigheden.
Als standaardlens voor weinig licht (en geld) voor DX kamera's is er de 35 1.8 DX lens.
Over flitsen: dat wordt vaak niet op prijs gesteld door artiesten en omstanders; bovendien is flitsen op grote afstand een vak apart.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”