Probleem met Lensflare

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
robehv

Probleem met Lensflare

Bericht door robehv » za feb 01 2014 2:46 pm

Hallo, allemaal
Ik fotografeer met een Nikon D300S met een vaste 35 MM lens.
Ik heb met nachtfotografie al een hele tijd last van lensflare. Ik ben met mijn camera en lens al is terug gegaan naar de City foto in eindhoven maar daar weten ze ook niet hoe het komt. Ook mede trein fotografeer hobbyisten hebben geen idee waar het vandaan komt.
het probleem:
Afbeelding

Afbeelding

Het gaat dus om de gekleurde Vlekjes op mijn foto en op de onderste foto de plekjes boven het gebouw. De volgende dingen heb ik al zelf geprobeerd.
Met of zonder zonnekap is geen verschil
Met of zonder UV-Filter is ook geen verschil
Camera is ook al is helemaal schoon gemaakt van binnen dus er zit geen vuil op de sensor.

Ik heb er ook niet altijd op elke foto even veel last van...maar goed vooral bij een trein krijg je soms maar 1 kans.
Hopelijk weet hier iemand hoe het komt.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Probleem met Lensflare

Bericht door a vgastel » za feb 01 2014 2:58 pm

Denk het wel oculair dicht zetten.
https://www.flickr.com/groups/de_doka/d ... 152574218/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kleurzweem is een issue met ND filters, de variabele hebben er meer last van als de vaste filters. Zoals Gert opmerkt,FF een grijskaart in beeld en achteraf zo gefixt.

Wat ook aanzienlijk helpt is het oculair dicht zetten. Sommige camera's hebben een ingebouwd schuitje, anders het dekseltje gebruiken dat in de doos zat (oogschelp verwijderen) scheelt de wereld.
blz 91[ bij de 300]
http://forum.belgiumdigital.com/f9/zoek ... 453-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=dU_UeQsMsWA" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT Link aan gepast probeer nog maar eens.
Laatst gewijzigd door a vgastel op za feb 01 2014 3:25 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

robehv

Bericht door robehv » za feb 01 2014 3:21 pm

Eerste link werkt niet in je bericht!
maar bedankt voor het antwoord, binnenkort maar is uitproberen.
Oculair is toch het de zoeker zeg maar? anders zet ik het verkeerde dicht
Hopelijk is dit de oplossing want heb er al een tijdje last van!
De foto's moeten dan wel gemaakt worden via het live view schermpje anders moet het dekseltje steeds er van af halen om je camera in testellen en te kijken of die op het goeie scherp stelt.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » za feb 01 2014 4:03 pm

Anders simpel doen stukje duck tape gebruiken.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

robehv

Bericht door robehv » za feb 01 2014 4:09 pm

Heb het onderdeel al gevonden dus dat moet ik een keer gaan uitproberen of het werkt.

ATOR
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » za feb 01 2014 5:22 pm

Wat je ziet zijn de interne reflecties van de verschillende lenzen van je objectief. Volgens mij is er niet veel aan te doen behalve een ander objectief met betere anti-reflectie coating te proberen.

Via het oculair valt er bij het maken van een foto, als de spiegel opgeklapt is, geen enkel licht op je sensor dus daar ligt het niet aan. De enige reden dat er een klepje voor kan is omdat het licht wat via je oculair binnenkomt de lichtmeting van je camera beïnvloedt en je dat soms niet wilt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za feb 01 2014 6:04 pm

robehv schreef: Met of zonder UV-Filter is ook geen verschil
Heb je beslist niet goed je foto's bestudeerd.
Avondfoto's met een filter voor de lens is HET "schoolvoorbeeld" voor problemen met reflecties.
http://toothwalker.org/optics/flare.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://toothwalker.org/optics/filterflare.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het oculair niet afsluiten met een dekseltje op schuifje heeft hooguit effect op de lichtmeting, niet op reflecties in een opname. De spiegel is tijdens een opname namelijk ophoog geklapt en dekt het volledige matglas af, waardoor er geen vals licht via het oculair de opname beïnvloed.
Vriendelijke groet, Léon Obers

robehv

Bericht door robehv » za feb 01 2014 6:16 pm

Bedoelde er eigenlijk mee dat met het er af halen van mijn uv filter geen verbetering komt.
En een andere lens met andere coating...mij lijkt dat als je een vaste 35 mm lens koopt deze dan ook wel goed mag zijn?

robehv

Bericht door robehv » za feb 01 2014 6:18 pm

Want zonder uv filter blijf ik dit probleem ook hebben. En zowel bij de vaste 35 mm lens als bij de 18-55 mm lens heb ik dit probleem.
Wat ik dus eigenlijk er wil mee zeggen is er geen oplossing zonder een nieuwe lens tekopen waar dit probleem dan ook misschien weer in zit.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za feb 01 2014 6:33 pm

Filters is de grootste oorzaak van reflecties bij avondopnamen. Die moet je bij avondopnamen dan ook beter standaard verwijderen.

Verder is de ene lens de andere niet, er zit nu eenmaal verschil in optische samenstelling. Een vaste 35mm is geen garantie dat je geen reflecties zult tegenkomen. Bij lenstesten "in de praktijk" zou je dan ook altijd dat onderdeel moeten bestuderen wat een lens doet onder bepaalde omstandigheden. Kijk op Flickr naar voorbeelden van foto's gemaakt met een bepaald type lens. Ook tegenlichtopnamen in volle zon kunnen goede informatie geven wat de kwaliteiten van een lens zijn op gebied van reflecties en flare.

Verder zie ik nogal wat overstraling, alsof het mistig of nevelig is. Dat zijn dan wellicht de omstandigheden ter plekke.
Als dat niet het geval is, dan iets van een laagje stof op je lenzen, of "vet" (vuile kinderhandjes die je camera hebben vastgehad ?) of iets dergelijks.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za feb 01 2014 6:57 pm

Nog een mogelijkheid: als het om een oudere lichtsterke 35mm gaat, zoals de 1,4/35mm van voor de tijd van de multicoating, is er kans op reflectie tussen het vrij grote achterste lenselement en de sensor.
Maar met een 18-55mm zou je daar totaal geen last van mogen hebben.

robehv

Bericht door robehv » za feb 01 2014 7:15 pm

is de AF-S NKKOR 35 MM 1:1 8 Lens

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za feb 01 2014 7:34 pm

Je zegt voorbeelden te hebben met en zonder filter.
Heb je die testen achter elkaar genomen, vanaf dezelfde positie, de ene opname met filter en de ander zonder? Alleen dan kun je de verschillen beoordelen, en iets zinnigs zeggen wat het effect is als reflectie van hetgeen het filter veroorzaakt (in combinatie met de lens), en een lens zonder filter.

bart78
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door bart78 » za feb 01 2014 7:39 pm

Zonnekap op je lens geschroefd?

Bij foto 1 is het volgens mij de verlichting links die net buiten beeld is dat de boosdoener is.
Bij foto 2 zie ik het probleem niet?
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za feb 01 2014 7:56 pm

bart78 schreef: Bij foto 1 is het volgens mij de verlichting links die net buiten beeld is dat de boosdoener is.
Het gaat om de wat blauwe reflecties onder de trein ter hoogte van het spoor. Dat lijken mij spiegelingen te zijn van de lampen verder boven in beeld. Typisch iets wat bij gebruik van filters "standaard" is.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”