adobe lensprofile downloader

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
joebat
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

adobe lensprofile downloader

Bericht door joebat » zo feb 02 2014 5:12 pm

Hallo,

Ik heb het profiel voor de Samyang 14 via de downloader op mijn pc geïnstalleerd. Als ik ga kijken geeft hij de melding dat deze inderdaad geïnstalleerd is. Als ik echter PSE 9 gebruik, kan ik nergens bij 'filters" dit item terug vinden.(bv. Neat Image en Topaz zijn wel daar terug te vinden)

Mijn vraag : als ik in PSE 9 een foto open (een dng-formaat), die genomen is met de 14mm, wordt dan automatisch de correctie uitgevoerd of dien ik deze manueel te doen ? Moet ik dit profiel ergens plaatsen onder de directory van adobe ?

Ik bewerk eerst wel mijn raw-bestanden in DXO, waar ook het dxo-profiel van deze lens in opgenomen is.

Mvg

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: adobe lensprofile downloader

Bericht door Léon Obers » zo feb 02 2014 8:16 pm

joebat schreef: Ik bewerk eerst wel mijn raw-bestanden in DXO, waar ook het dxo-profiel van deze lens in opgenomen is.
Het lensprofiel van Adobe zit neem ik aan in het deel van de RAW-converter (zoals ook bij Lightroom en Photoshop CS6), niet in de verder liggende software erna om beeld te retoucheren. Dus je komt het niet bij plugins tegen zoals mogelijk wel Neat Image en Topaz.
Als je het RAW-bestand reeds in DXO omzet en daar een profiel gebruikt, moet je dat niet nog eens extra elders gaan corrigeren. Dat is dubbelop. Krijg je juist weer een extra vertekening "de andere kant uit". Of het helemaal niet of dubbel gecorrigeerd wordt moet makkelijk zelf vast te stellen zijn, daar is de vertekening van de Samyang standaard te heftig voor om zowel een ongecorrigeerde als dubbel gecorrigeerde versie niet bij op te merken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

joebat
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: adobe lensprofile downloader

Bericht door joebat » ma feb 03 2014 9:24 am

Bedankt Léon

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”