Nikor 17-55mm f2.8

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Clint
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Nikor 17-55mm f2.8

Bericht door Clint » ma feb 03 2014 12:12 pm

Ik kan een tweedehands nikor 17-55mm f2.8 objectief overnemen.
Het objectief is van de eerste eigenaar en nieuw in 2007 aangeschaft.
Zijn er bepaalde zaken waar ik op moet letten als ik ga kijken en maakt het wat uit als het objectief al "zo oud" is?

Gr Clint

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Nikor 17-55mm f2.8

Bericht door ReneG » ma feb 03 2014 12:41 pm

Ik heb die van mij in dezelfde situatie overgenomen. Ik let in ieder geval op de algehele staat, dat zegt vaak veel over hoe de eigenaar ermee is omgegaan. Zaken waar je op kunt letten:

- Is het glas onbeschadigd/zit er geen schimmel in (zie google over hoe je dat dat kunt checken)
- Lopen de draai ringen soepel?
- Past het objectief goed op de body (het moet er 'normaal' op kunnen worden geplaatst, zonder wringen etc.
- Maakt het motortje van de AF-S geen gekke geluiden (je hoort natuurlijk altijd wel iets, maar het moet niet kraken of klinken als een roestig stuk ijzer ;) )
- Werkt de M-A/M schakelaar?

Eventueel zou je een front/backfocus test kunnen doen, maar ik weet niet of dat verstandig is... dat moet wel heel nauwkeurig gebeuren, als je dat niet goed doet kun je zomaar een goed objectief afkeuren op front/backfocus. Bovendien, afhankelijk van je camera kan dat alsnog worden gecorrigeerd.

Overigens: Het zou zo kunnen zijn dat de rubber ringen een tikkie los zitten of wat wit verkleurd zijn. Dat is niet zo vreemd (bekend issue bij veel pro objectieven) en ook makkelijk oplosbaar. Je bestelt dan een nieuw setje bij Nikon voor 20 euro of zo en je kunt ze zelf vervangen (ze worden niet eens gelijmd, ze kunnen er zo overheen). Op dat punt hoef je het objectief niet af te keuren, hooguit onderhandel je iets van de prijs af.
Spul waarmee je foto's maakt...

pveenstra
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pveenstra » ma feb 03 2014 2:54 pm

Ik heb hem ook 2e hands gekocht, van een forum- en clublid. De door ReneG. genoemde punten lijken mij heel goed. Zelf controleer ik wel grofweg of de scherpstelling goed gebeurt: Een foto maken en dan ver inzoomen om de scherpte te controleren.
Verder is het weliswaar een ouder objectief, maar zowel mechanisch heel sterk als optisch nog steeds heel goed. Onovertroffen wat mij betreft (als kan zo'n term zomaar weer een hele discussie uitlokken :roll: ).
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma feb 03 2014 3:50 pm

Snelle check op scherpte was ik idd. vergeten, leek me ook zo voor de hand liggend. Makkelijkste is gewoon dit vanaf statief of in ieder geval vanaf vaste/stevige ondergrond de doen. Bijvoorbeeld wanneer je camera op tafel rust.
Spul waarmee je foto's maakt...

Clint
Forumlid
Forumlid

Bericht door Clint » di feb 04 2014 9:10 am

Bedankt heren.
Dan lijken me inderdaad belangrijke punten om op te letten.
Ik ben benieuwd of hij aan mijn verwachtingen gaat voldoen.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”