Hoi NikonXavier,
welkom op dit leuke forum!
Ik weet niet of er veel mensen tussen de beide camera's hoor; met de introductie van de D3300 (gisteren) wordt de D3100 straks al niet meer aangeboden door Nikon.
Maar... met de D3100 is helemaal niets 'mis' als camera.
Ik heb nu ruim 2 jaar een D3100, en fotografeer daar met veel plezier mee. Ik ben nu wel aan het kijken naar een 'opvolger' aangezien ik merk dat ik 'meer' wil en de camera dat niet kan.
Voor 'gewoon wat all-round fotograferen en filmen' is de D3100 een prima start.
Maar... de D3200 is op bijkans alle vlakken een technisch geavanceerdere camera, maar gezien je budget past hij er - nog - net niet in.
Als de D3300 wat meer in de markt komt, gaat de prijs van de D3200 vast naar beneden.
Qua objectieven, de 18-105 wordt 'geroemd' als een veel fijnere lens als de 18-55 kitlens maar zolang je nog niet weet wat je 'mist' kun je altijd met de 18-55 beginnen.
Je gaat vanzelf merken dat je 'meer' wilt, bijvoorbeeld meer zoom (zodat je dingen van verder weg dichterbij kunt halen, bijvoorbeeld rijdende auto's) of meer groothoek (zodat je een mooie auto er vanaf dichtaf toch mooi opkrijgt). Zodra je dat weet kun je kijken naar het passende objectief daarbij.
De camera maakt niet 'de betere' foto, dat ben jij.
Met de juiste instellingen in combi met het juiste objectief kun je met de D3100 prima foto's maken, zoals bijvoorbeeld je in deze serie van mij ziet >
http://www.flickr.com/photos/megapxl-fo ... 658316986/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een veel duurdere camera met de 'foute' instellingen maak je nooit mooie foto's; dus dat idee van 'de betere camera' is alleen van toepassing als je beslist iets zoekt wat de D3200 wél heeft en de D3100 niet.
Zoals die externe aansluiting voor een stereo-microfoon als je echt meer met filmen wil gaan doen (sowieso is de D3200 beter geschikt om kwalitatief betere films te maken).
Zie hierbij een link van een 'head to head' vergelijk van de D3100 en D3200 >
http://snapsort.com/compare/Nikon-D3200-vs-Nikon_D3100" onclick="window.open(this.href);return false;
Mocht je nog vragen hebben, shoot!
Groet Danny