nikkor 80-400 mm met VR

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
jmfotografie

nikkor 80-400 mm met VR

Bericht door jmfotografie » do okt 18 2007 9:14 am

Hallo Nikon liefhebbers,

Als ik op pad ga met mijn nikkor 80-200mm in de natuur kom ik veel zoom tekort.
Maar dat wist ik al natuurlijk. Gezien de stand van mijn portemonnee, ben ik niet in staat om een grote jongen te kopen. Nu was ik van de week in Den Ham en daar heb ik o.a. de 80-400mm op mijn d80 gehad. Nu lees ik overal dat die erg traag is met AF functie. Hoewel dat op mijn body wel mee viel moet ik zeggen. Nu gebruik ik voor het gewone werk altijd mijn 200mm. En zal de 80-400 mm op volle zoom worden gebruikte en alleen maar voor in de natuur dus. Waarom deze oude type met VR? omdat de prijs er gunstig is ten opzichte van de grotere lensen. Ik heb er foto's mee gemaakt en de kwaliteit van de lens vind ik goed genoeg. Scherp met goede contrasten. Ik wil namelijk het ook graag bij Nikkor lensen houden. Gezien de prijs valt die zelfs nog goedkoper uit dan een paar sigma's. Wat is jullie ervaring en mening over deze lens? Dat is wat ik heel erg graag wil weten.

groeten Jan Moll :lol:

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » do okt 18 2007 9:25 am

Jan, in dit draadje is dezelfde vraag gesteld: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ight=80400

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » do okt 18 2007 9:32 am

dankje wel Cees. Ik hoor nu ook meer dat er met de hand scherp gesteld word omdat de foto dan nog scherper zou worden. Ik doe het af en toe ook maar kan niet echt veel verschillen zien. Dit zeg ik omdat het trage scherpstellen toch aan de orde blijft en bij de 1 niet hinderlijk is en bij de ander juist wel.

Jan

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

gewoon doen

Bericht door George Fennes » do okt 18 2007 10:10 am

Hoi Jan,

Mijn dochter gebruikt de 80-400 VR op haar D80 en ze is er laaiend enthousiast over.
Het is een scherpe mooi tekenend objectief.
En wat betreft de trage AF, voor natuurfotografie snel zat hoor.
Ik kan me voorstellen als je hele snelle sporten moet fotograferen dat je dan zegt, het zou sneller kunnen.
Maar niks mis mee hoor, zal je geen spijt van krijgen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » do okt 18 2007 10:14 am

Werk altijd met de 80 400mm, is mijn telezoomlens, traag is hij niet, ik maak er foto's mee van het voetbal van mijn zoon, maar ook bewegende auto's in het landschap, treinen, het bereik van de lens is ideaal, gebruik hem wel alleen op mijn D200 of mijn F5, samen met de grip voor de D200 en een eenbeenstatief een fijne eenheid, zie mijn www.flickr.com/people/wagelaar

Kijk Nikon heeft veel AFS-lenzen met de interne scherpstelling, maar evenveel zonder, als je nu werkt met de prof.camera's als D200, D2, F5, etc, met een krachtige interne scherpstelmotor, dan maakt het niet uit wat je gebruikt.
Laatst gewijzigd door Gert Wagelaar op do okt 18 2007 10:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » do okt 18 2007 10:15 am

Dank je wel George. De foto's die ik er mee gemaakt heb op volle zoom waren gewoon scherp genoeg. Het is gewoon een goed stuk glas. Alleen het trage scherpstellen volgens zeggen. Houd mij nog een beetje tegen. Maar de beste remedie is gewoon uitproberen dus.

Jan
Laatst gewijzigd door jmfotografie op do okt 18 2007 10:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do okt 18 2007 10:18 am

Die link komt er wat ongelukkig uit. De punt aan het eind van je zin (en je link) had je beter weg kunnen laten.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

ton
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ton » do okt 18 2007 1:19 pm

Dag Jan

Ik ben ook in bezit van een 80-400vr en gebruik hem ,
op mijn D200 dat trage af val best mee ,
ik ben er in ieder geval zeer tevreden over .

Groeten Ton .
Groeten Ton .

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » do okt 18 2007 1:21 pm

ton schreef:Dag Jan

Ik ben ook in bezit van een 80-400vr en gebruik hem ,
op mijn D200 dat trage af val best mee ,
ik ben er in ieder geval zeer tevreden over .

Groeten Ton .
thanks ton. Dan zit die in mijn keuze pakket nu. En zal die met groot zekerheid wel worden.

groeten Jan

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”