NIKON D800E ik zoek de scherpte.

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Pythagoras345
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: NIKON D800E ik zoek de scherpte.

Bericht door Pythagoras345 » vr feb 07 2014 3:41 pm

Ik spreek uit ervaring[/quote]

Niet echt een antwoord op mijn vraag, maar ok :wink2:[/quote]

Ok, voor de duidelijkheid: ik bezit een D800, die is van mij, ik heb 'm gekocht en betaald. Interesse in het serienummer?

ppbogaard
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ppbogaard » vr feb 07 2014 4:02 pm

Pythagoras345 schreef:Ik spreek uit ervaring
Niet echt een antwoord op mijn vraag, maar ok :wink2:[/quote]

Ok, voor de duidelijkheid: ik bezit een D800, die is van mij, ik heb 'm gekocht en betaald. Interesse in het serienummer?[/quote]

Prima hoor, was ook vriendelijk bedoeld, ik hoef geen serienummer :D
Vriendelijke groet, Peter

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr feb 07 2014 5:27 pm

Pythagoras345 schreef:In tegendeel. Met mijn D70s en D200 (beide DX en low res) kan ik scherpe foto's krijgen met 1x de brandpuntsafstand.
Ik ook.
Maar we hebben het hier over de D800(E).
Zou je de D800(E) gebruiken in de DX mode, dan is, zoals ik al eerder aangaf, een kortere sluitertijd nodig dan in de FX mode, om bewegingsonscherpte te voorkomen.

Wilci
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Wilci » vr feb 07 2014 5:49 pm

Marten schreef: Zou je de D800(E) gebruiken in de DX mode, dan is, zoals ik al eerder aangaf, een kortere sluitertijd nodig dan in de FX mode, om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Kun je dat uitleggen? Als je de camera niet stil genoeg houdt, beweegt het totale beeld(FX) net zo veel als een uitsnede (DX) uit dat beeld. Dacht ik zo.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr feb 07 2014 6:24 pm

Wilci schreef:Kun je dat uitleggen? Als je de camera niet stil genoeg houdt, beweegt het totale beeld(FX) net zo veel als een uitsnede (DX) uit dat beeld. Dacht ik zo.
Nee, het beeld in je zoeker beweegt sneller in de DX mode.
Immers: het objectief gedraagt zich in de DX mode alsof de brandpuntsafstand met een factor 1,5 toeneemt. Een 50 mm gedraagt zich als een 75mm.
Beweeg je de camera in de DX mode dan beweegt het beeld in de zoeker en dus op je sensor sneller dan in de FX mode.
Je zult dus een kortere sluitertijd moeten hanteren om bewegingsonscherpte te voorkomen.

Pythagoras345
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pythagoras345 » vr feb 07 2014 9:48 pm

Marten schreef:
Wilci schreef:Kun je dat uitleggen? Als je de camera niet stil genoeg houdt, beweegt het totale beeld(FX) net zo veel als een uitsnede (DX) uit dat beeld. Dacht ik zo.
Nee, het beeld in je zoeker beweegt sneller in de DX mode.
Immers: het objectief gedraagt zich in de DX mode alsof de brandpuntsafstand met een factor 1,5 toeneemt. Een 50 mm gedraagt zich als een 75mm.
Beweeg je de camera in de DX mode dan beweegt het beeld in de zoeker en dus op je sensor sneller dan in de FX mode.
Je zult dus een kortere sluitertijd moeten hanteren om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Dus als ik in FX mode een opname maak en deze crop tot dx formaat achteraf dan is die crop scherper dan wanneer in in dx mode fotografeer... (met dezelfde iso, sluitertijd en diafragma natuurlijk).
Maarten

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » vr feb 07 2014 10:29 pm

Hier geloof ik niet alles van. M.i. gaat het om de pixel dichtheid van de sensor in relatie tot het afbeeldingsformaat. Als je op 100% gaat zitten kijken is alleen de pixeldichtheid een factor en maakt DX of FX niet meer uit welke sluitertijd je moet kiezen om geen bewegingsonscherpte te zien. Denk eens vanuit het pixeltje: dat weet niet of het in een FX of DX camera zit ...
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za feb 08 2014 7:23 am

Pythagoras345 schreef:Dus als ik in FX mode een opname maak en deze crop tot dx formaat achteraf dan is die crop scherper dan wanneer in in dx mode fotografeer...
Maarten, het gaat in dit topic over het vooraf verminderen van het risico op onscherpte. Jij hebt het nu over de scherpte achteraf.
Als je je fiets tegen diefstal verzekert wil dat ook niet zeggen dat hij niet gestolen wordt.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za feb 08 2014 7:34 am

henkk schreef: Denk eens vanuit het pixeltje: dat weet niet of het in een FX of DX camera zit ...
Je hebt het nu over verschillende camera's met een verschillend aantal pixels en/of verschillende pixeldichtheden. Dan is er inderdaad geen algemeen geldende uitspraak te doen over de benodigde sluitertijd om het risico op onscherpte te voorkomen.
Ik heb het daarom over één camera, de D800(E). Vandaar dat ik schreef:
Marten schreef:...Maar we hebben het hier over de D800(E).
Zou je de D800(E) gebruiken in de DX mode, dan is, zoals ik al eerder aangaf, een kortere sluitertijd nodig dan in de FX mode, om bewegingsonscherpte te voorkomen.

Pythagoras345
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pythagoras345 » za feb 08 2014 11:04 am

Marten schreef:
henkk schreef: Denk eens vanuit het pixeltje: dat weet niet of het in een FX of DX camera zit ...
Je hebt het nu over verschillende camera's met een verschillend aantal pixels en/of verschillende pixeldichtheden. Dan is er inderdaad geen algemeen geldende uitspraak te doen over de benodigde sluitertijd om het risico op onscherpte te voorkomen.
Ik heb het daarom over één camera, de D800(E). Vandaar dat ik schreef:
In dat geval adviseer ik de stappen te volgen die ik beschreven heb. Eenieder mag dan gelukkig zijn met zijn eigen interpretatie van de resultaten. 8)
Maarten

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » za feb 08 2014 3:04 pm

Marten de DX mode op de D800(E) is niets meer dan het in de camera softwarematig croppen van de buitenste rijen pixels. Het is exact hetzelfde als achteraf croppen in photoshop. Het voordeel van in camera croppen is dat de extra pixels niet door de camera verwerkt en opgeslagen hoeven te worden, je hebt dan wat extra snelheid en kleinere files.

Als je twee foto's maakt met als enig verschil in instelling de DX mode, dan zul je zien als je ze in photoshop over elkaar legt dat het exact dezelfde foto is maar dan gecropt.

Het scenario wat jij beschrijft is wat er gebeurt als de hele sensor krimpt tot DX formaat. Dan krijg je een hogere pixeldichtheid en dan wordt bewegingsonscherpte nog kritischer.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » za feb 08 2014 4:15 pm

Wat ATOR schrijft: geen speld tussen te krijgen. Ik zat het voorafgaande te lezen en besloot eerst alles te lezen alvorens te reageren.

Dus voor alle duidelijkheid samenvattend, het volgende klopt dus niet:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za feb 08 2014 5:04 pm

Dan vergis ik mij blijkbaar. Dank voor je uitleg ATOR.
Mij stond bij, de globale regel dat met FX de sluitertijd niet langer dan 1x het omgekeerde van de brandpuntsafstand moet zijn en dat vanwege de kleinere sensor, resp. kleinere beeldhoek (meer tele) dit bij DX dan dus minimaal 1,5 x moet zijn.
Om van de invloed van het verschillend aantal pixels/ pixeldichtheid bij verschillende camera's af te zijn heb ik het voorbeeld van één camera genomen, in dit geval de D800(E).
Maar dat klopt dus niet.
Maarten, (twee aa's) en Henk, jullie hebben gelijk en krijgen bij deze een virtueel biertje van me.

Afbeelding

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » za feb 08 2014 6:18 pm

:-) smaakt hier goed!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Pythagoras345
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pythagoras345 » zo feb 09 2014 6:06 pm

Marten schreef:Dan vergis ik mij blijkbaar. Dank voor je uitleg ATOR.
Mij stond bij, de globale regel dat met FX de sluitertijd niet langer dan 1x het omgekeerde van de brandpuntsafstand moet zijn en dat vanwege de kleinere sensor, resp. kleinere beeldhoek (meer tele) dit bij DX dan dus minimaal 1,5 x moet zijn.
Om van de invloed van het verschillend aantal pixels/ pixeldichtheid bij verschillende camera's af te zijn heb ik het voorbeeld van één camera genomen, in dit geval de D800(E).
Maar dat klopt dus niet.
Maarten, (twee aa's) en Henk, jullie hebben gelijk en krijgen bij deze een virtueel biertje van me.

Afbeelding
Proost 8)

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”