Van Chipclean naar Beverwijk

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
jfbat
Forumlid
Forumlid

Re: Van Chipclean naar Beverwijk

Bericht door jfbat » vr feb 07 2014 8:04 pm

Brewsky schreef:Ik mag als consument zowel direct naar de fabrikant als naar de verkoper stappen. Die keuze mag ik zelf maken.
Is dat zo? Volgens mij moet er sprake zijn van een overeenkomst. Die heb je met de verkoper, niet met de fabrikant.

Maar als de fabrikant de mogelijkheid biedt dit soort dingen direct met hem op te nemen, mag dat inderdaad wel. Je verspeelt daarmee echter mogelijk wel je rechten als je er met de fabrikant niet uitkomt.
U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft dus geen wettelijke plichten zoals de verkoper.

...

Is uw product kapot? Neem dan altijd eerst contact op met de verkoper. Want u hebt met hem een overeenkomst gesloten. Doet u dat niet, en gaat u meteen naar de fabrikant? Dan kan het gebeuren dat u de verkoper later niet meer aansprakelijk kunt stellen.
http://www.consuwijzer.nl/elektronica/g ... tieperiode" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » vr feb 07 2014 10:32 pm

Brewsky schreef:Ik mag als consument zowel direct naar de fabrikant als naar de verkoper stappen. Die keuze mag ik zelf maken. Ik sla graag de tussenstap over en spreek de fabrikant direct aan. Dat begrijpt de dame in kwestie volgens mij niet. Dat is waar ik mij het meest over verbaasde. Dat er nader en eigen onderzoek moet worden gedaan door Nikon zelf dat staat buiten elke twijfel. Ik heb dat ook aan de dame verteld en aangegeven dat ik hem graag ter beoordeling wil opsturen. Maar dat kon ook niet, want dat is niet het beleid. Eerst naar de fotohandel volgens haar en die stuurt de camera dan op aan Nikon.

De foto die geplaatst is is van een D7100. Zoals mijn onderschrift aangeeft heb ik vanaf sept 13 (na zomervakantie) een andere camera gekocht.

Groet Martijn
Sorry, dat is niet juist. Ik denk dat je de garantiewetgeving met productenaansprakelijkheid door elkaar haalt.
Dat gebeurt vaker door leken.

Productenaansprakelijkheid = schade veroorzaakt door een product
Garantie = defect aan een product (non- conformiteit)
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » za feb 08 2014 6:27 am

Productenaansprakelijkheid = schade veroorzaakt door een product lees deze link eens .

http://www.sdnl.nl/schade-1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

edit
Let op
U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten, zoals de verkoper wel heeft. Daarom kan de fabrikant zelf voorwaarden stellen aan die extra garantie. Bijvoorbeeld dat u bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. Het is aan te raden om bij problemen met uw product altijd eerst contact op te nemen met de verkoper. Want hij is degene met wie u de koopovereenkomst gesloten hebt. Mocht het probleem namelijk niet opgelost worden door de fabrikant, dan moet u toch terug naar de verkoper als u bijvoorbeeld uw geld terug wilt. Was de verkoper niet op de hoogte van het probleem? Dan kan hij uw verzoek afwijzen. Omdat hij het probleem zelf had kunnen oplossen, of omdat u volgens de wet te laat bent met klagen. Hebt u een klacht over een product? Klaag dan binnen de garantie nadat u het gebrek hebt ontdekt. Dan bent u in ieder geval op tijd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za feb 08 2014 8:31 am

Weer eens een gevalletje waarin de Nikon Club als een soort Consumentenbond wordt gezien.

Als Nikon aangeeft dat zij niet het eerste aanspreekpunt zijn, kan men dat accepteren of niet.
Indien men het accepteert is de gang naar de winkel waar de camera gekocht is.
Indien met het niet accepteert is de gang naar een advocaat of rechtsbijstand.

Maar alle energie die nu besteed wordt met het hier op het forum een - naar mijn mening - vermeend probleem met het standpunt van Nikon aan de kaak te stellen had beter besteed kunnen worden, bijvoorbeeld door gewoon te doen wat Nikon aangaf: het objectief inpakken en ermee naar de verkoper te gaan.
Als de expertise van Chipclean geloofwaardig en correct is zullen ze dat ook schriftelijk willen geven, dan kan dit door verkoper worden meegestuurd met de camera.

Maar het gaat al lang niet meer om de camera, het gaat kennelijk weer eens om iemand die dwars wil liggen.

Mijn persoonlijke mening.

Kroontje

Bericht door Kroontje » za feb 08 2014 9:25 am

Duidelijk emdeklerk

We hebben al vele van dit soort gevallen hier gehad.
Heb ook vaak niet gelezen of het opgelost is.. In sommige draadjes werd het wel netjes vermeld ;)

De camera is opgestuurd en laten we daar eerst eens op wachten, voordat....

Kroontje

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za feb 08 2014 9:44 am

Eens.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » za feb 08 2014 10:41 am

Ik lees niets over de garantie die Nikon zelf geeft als je de spullen registreert.
Na registratie van een camera of objectief is er toch 2 jaar garantie.
Dat, terwijl de winkelier maar een jaar behoeft te geven.
Dan moet je toch zeker ook bij nikon terecht kunnen met klachten?

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za feb 08 2014 10:44 am

Hasselbox schreef:Ik lees niets over de garantie die Nikon zelf geeft als je de spullen registreert.
Na registratie van een camera of objectief is er toch 2 jaar garantie.
Dat, terwijl de winkelier maar een jaar behoeft te geven.
Dan moet je toch zeker ook bij nikon terecht kunnen met klachten?

Altijd via de winkelier.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za feb 08 2014 10:57 am

Cees schreef:
Hasselbox schreef:Dan moet je toch zeker ook bij Nikon terecht kunnen met klachten?
Altijd via de winkelier.
Formeel juridisch gezien, is dat juist.
Maar ik weet uit ervaring dat Nikon Beverwijk wel degelijk camera's inneemt direct van de eigenaar/koper.
Zij beoordelen of het onder garantie valt of niet.
Kijk als je aan de balie al gaat roepen dat het de schuld van Nikon is en dat je het onder garantie gerepareerd wil zien, dan zullen ze afhoudend reageren. Terecht.
Dan kan je beter direct naar de winkel gaan.

Brewsky
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brewsky » za feb 08 2014 12:51 pm

Grappig dat iedereen er een andere mening over heeft. Ik zie wel wat er gebeuren gaat. Ik hou jullie op de hoogte en hoop dat ik snel uitsluitsel heb.
D810, MB-D12, Nikon AF-S 70-200 VRII F/2.8, Nikon AF-S 14-24mm F/2.8, Nikon AF-S 105mm F/2.8, Sigma 35mm F/1.4, Nikon SB910, Carry Speed FS Pro, Lowepro Slingshot 200AW, Sirui N2204, Sirui K30x, Camranger

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » za feb 08 2014 1:03 pm

Hasselbox schreef:Dat, terwijl de winkelier maar een jaar behoeft te geven.
Dat is niet juist. De winkelier is gebonden aan de europese en nederlandse wetgeving op dat gebied. En die zeggen niks over 1 jaar, maar wel iets over een half jaar en daarna het conformiteitsbeginsel. De winkelier komt er zeker bij een camera niet snel mee weg door te roepen "ik geef maar 1 jaar garantie". Van een camera mag je verwachten dat die een stuk langer mee gaat.

De fabrikant is nergens aan gebonden, totdat het op productaansprakelijkheid aankomt. Het is wel ontzettend prettig als de fabrikant dat goed regelt. De winkelier zal namelijk veelal in eerste instantie naar de fabrikant gaan om het probleem op te lossen. Als hij daar geen medewerking krijgt, moet hij het zelf oplossen en dat maakt het al een stuk lastiger.

Nikon doet als ik de verhalen hoor dit heel goed. En heeft er over het algemeen ook geen probleem mee als de klant zich direct bij hem meldt.

In de praktijk zal het in dit geval wel goedkomen. Of niet, maar dat horen we dan wel. In dat geval - wanneer het een conflict wordt - zal de topicstarter toch echt naar de winkel moeten, zo zijn de regels nu eenmaal.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za feb 08 2014 1:32 pm

Brewsky schreef:Grappig dat iedereen er een andere mening over heeft.
Een onterechte conclusie op basis van het bovenstaande.
Ik hoop niet dat jouw weergave van de gebeurtenissen aan de balie van Nikon Beverwijk dit soort onterechte waarnemingen bevat.

Reest
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Reest » za feb 08 2014 3:06 pm

Marten schreef: ....................aan de balie van Nikon Beverwijk dit soort onterechte waarnemingen bevat.
...net of hij aan de balie geweest is...niet dus :mrgreen:
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Jan en Yuul
Clublid
Clublid

Bericht door Jan en Yuul » za feb 08 2014 3:23 pm

Alle keren dat wij binnen de garantietermijn een probleem met een body of lens direct naar NSP zijn gegaan heeft dat nooit een probleem of discussie opgeleverd. Gelukkig is de laatste keer al weer enige tijd geleden. Het zou kunnen zijn dat men recent deze werkwijze heeft veranderd.
Wij zijn altijd goed en vakkundig geholpen door NSP, waarbij ook veel geduld werd opgebracht.

Groet,

Jan en Yuul :)
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800

Brewsky
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brewsky » wo feb 12 2014 9:35 pm

Gister melding ontvangen van NSP dat reparatie is voltooid en dat het pakket wordt opgestuurd. Vandaag pakket bezorgd en mededeling dat CCD is gereinigd en de dode pixels zijn verwijderd. Er zijn geen kosten in rekening gebracht en 6 maanden garantie op de reparatie. Er blijkt dus wel iets aan de hand te zijn geweest. Vooralsnog niets dan lof over de snelle afhandeling.

Volgende week weer een ritje naar Nijmegen maken en alsnog de lenzen laten kalibreren. Ik hoop dan te vernemen dat het euvel is opgelost, nu ik zelf geen enkele kennis heb op dat punt. Daar zal ik hier in dit topic ook over berichten.

Wettelijk gezien handhaaf ik nog steeds het standpunt dat ik de fabrikant mag aanspreken op de garantie (wat wel kan betekenen dat de verzendkosten niet vergoed hoeven te worden) en hem rechtstreeks mag aanspreken (wat betekent dat de meningen sowieso verdeeld blijven). Ik denk dat Nikon dat ook begrijpt, maar dat liever niet uitdraagt.

Ik zal jullie nog op de hoogte brengen van mijn tweede reis naar Nijmegen, waarna het draadje (wat mij betreft) gesloten kan worden.

Groet Martijn

ps en geheel terzijde: voor sommigen onder ons zou het wellicht een aanrader zijn eerst goed te lezen, voordat er een mening of reactie wordt gegeven. (maar dat is mijn persoonlijke mening en is niet bedoeld iemand in persoon aan te spreken).
D810, MB-D12, Nikon AF-S 70-200 VRII F/2.8, Nikon AF-S 14-24mm F/2.8, Nikon AF-S 105mm F/2.8, Sigma 35mm F/1.4, Nikon SB910, Carry Speed FS Pro, Lowepro Slingshot 200AW, Sirui N2204, Sirui K30x, Camranger

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”