glas en body af laten stellen
glas en body af laten stellen
In Den Ham werd mij verteld dat er aan de VR lensen niets Mankeert! De techniek is gewoon goed en wazig of soft scherp is niet deOorzaak van de VR constructie, maar de tolerantie van de lens met de body. Er is een tolerantie van plus en min 2 in het productie proces. Nu schijnt dat Nikon dat nauwkeuriger aan houdt dan Canon. De match tussen canon lensen en de body geeft meer problemen dan bij Nikon. Als de lens min 1 heeft en de body plus 1 heb je een probleem en krijg je geen mooie foto's. De oplossing is dan alles opsturen en af laten stellen. Tijdsduur ongeveer daar omtrent plus minus meer dan 5 weken kwijt. Voordat je dus de lens met VR de schuld ervan geeft kun je dat eerst beter laten nakijken. Daarom kies ik de volgende keer uit 2 lensen waarvan de serienummers ver uit elkaar liggen. In Den Ham geven ze je daar de mogelijkheid voor. Dan kies je dus de beste uit die 2. Zo is het risico veel minder en de resultaten zoals het moet zijn. Hebben julie hier ook ervaring mee?
groeten Jan
groeten Jan
waarom word daar dan niet meer aandacht aan besteedt? Want je koopt de lens en gaat er mee aan het werk. Terwijl je misschien niet alles uit de lens haalt en daar dan de lens de schuld van geeft. Terwijl je dus met het juist af laten stellen van de lens op de body, dat probleem voorkomt. Dat probleem blijft natuurlijk ook als je weer een nieuwe body koopt.
Jan
Jan
Het lastige is dat wanneer de camera gecorrigeerd wordt voor een bepaald objectief je bij andere objectieven weer afwijkingen krijgt. Daarom is de functie van de D3/D300 ook juist zo mooi. Een af af-d objectief valt weinig te corrigeren op hoek verdraaiing van het frontelement bij enkele uitzonderingen na. Maar als je daar aan moet gaan stellen heb je meestal last van een ander probleem dan alleen front of backfocus. Je hebt dan bijv. dat je linker bovenhoek scherp is en je rechter onderhoek niet.
voor de rest is het AF systeem wat objectief betreft passief en valt er ook niets aan te stellen.
Het probleem met de oudere objectieven is dus optisch en alleen dmv software in de camera aan te passen.
Luc.
voor de rest is het AF systeem wat objectief betreft passief en valt er ook niets aan te stellen.
Het probleem met de oudere objectieven is dus optisch en alleen dmv software in de camera aan te passen.
Luc.
Dat kom je pas te weten als je het na gaat meten volgens mij. Want weet jij wat er fout gaat en wat je mist? Dat weet je pas als de combinatie perfect bij elkaar past. En dan de foto's ziet. Ik neem aan dat alle merken dit probleem hebben. En dat je gewoon verplicht bent om het uit te balanceren.mikemix schreef:Oke, en hoe zit het met die tolerantie van non Nikkors?
Ik heb bewust altijd voor Pro nikkors gekozen en ken deze problemen niet.
Jan
Dus je kan niet alle lensen die je gebruikt af laten stellen? ook niet met een gemiddelde tolerantie dat het toch goed presteert?luc schreef:Het lastige is dat wanneer de camera gecorrigeerd wordt voor een bepaald objectief je bij andere objectieven weer afwijkingen krijgt. Daarom is de functie van de D3/D300 ook juist zo mooi. Een af af-d objectief valt weinig te corrigeren op hoek verdraaiing van het frontelement bij enkele uitzonderingen na. Maar als je daar aan moet gaan stellen heb je meestal last van een ander probleem dan alleen front of backfocus. Je hebt dan bijv. dat je linker bovenhoek scherp is en je rechter onderhoek niet.
Luc.
Jan
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik heb niet het idee dat ik met mijn Sigma's (15-30 F3.5-4.5, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8 en 300-800 F5.6) meer problemen heb dan met mijn Nikkors (10.5 DX, 17-55 DX, 70-200 VR) maakt niet uit of ik ze op de S2 pro (fuji) of de D200 probeer. Af en toe is er wel eens iets niet helemaal scherp, maar ik ben ook maar menselijk. 

Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Roelof schreef:Ik heb niet het idee dat ik met mijn Sigma's (15-30 F3.5-4.5, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8 en 300-800 F5.6) meer problemen heb dan met mijn Nikkors (10.5 DX, 17-55 DX, 70-200 VR) maakt niet uit of ik ze op de S2 pro (fuji) of de D200 probeer. Af en toe is er wel eens iets niet helemaal scherp, maar ik ben ook maar menselijk.
Eigenlijk zou je dat moeten testen natuurlijk dat weet je het verschil. Maar is dan het alleen maar het scherpstel punt of ook nog vervormingen in de lens. Want die kan je weer corrigeren in de photoshop. Want dat kleine beetje menselijke foutje

Jan
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nu ken ik wel de termen frontfocus en backfocus. Dat schijnen problemen te zijn in de scherpstelling, waar ik zelf nog nooit mee te maken gehad heb.
-2 en +2 lijken mij termen die bij de brilleboer vandaan komen. Nikon gebruikt dit niet. Dat je een en ander weer kunt oplossen door bepaalde serienummers te kiezen. Een en al lijkt mij veel "broodje aap".
Zou toch deze vraag eens aan Nikon help eens voorleggen, en laat ons dan hier het antwoord weten.
http://nikoneurope-nl.custhelp.com
Ik heb met eigen ogen de productie van de lens ringen mogen zien, die tegen de camera bajonet aan komen. Daar zit geen enkele speling in.
bezoek aan de Sendai fabriek
-2 en +2 lijken mij termen die bij de brilleboer vandaan komen. Nikon gebruikt dit niet. Dat je een en ander weer kunt oplossen door bepaalde serienummers te kiezen. Een en al lijkt mij veel "broodje aap".
Zou toch deze vraag eens aan Nikon help eens voorleggen, en laat ons dan hier het antwoord weten.
http://nikoneurope-nl.custhelp.com
Ik heb met eigen ogen de productie van de lens ringen mogen zien, die tegen de camera bajonet aan komen. Daar zit geen enkele speling in.
bezoek aan de Sendai fabriek
Er werd laatst een link gepost naar een eenvoudige manier om zelf de front- en back-focus van je lenzen te testen. Even kijken... hier.
Want je kunt je er wel zorgen over maken maar misschien heb je er wel helemaal geen last van. Ik zelf vond bij geen van mijn drie lenzen een noemenswaardige afwijking.
Want je kunt je er wel zorgen over maken maar misschien heb je er wel helemaal geen last van. Ik zelf vond bij geen van mijn drie lenzen een noemenswaardige afwijking.