Nikon CLS samen met Sekonic L-308S

Discussies over flitsers
Kroontje

Nikon CLS samen met Sekonic L-308S

Bericht door Kroontje » zo feb 09 2014 6:41 pm

Hallo

Een vraag aan de experts ;)
Als je vanaf een Nikon body twee flitsers aanstuur (draadloos) SB600 en SB700
Wekt perfect. niks mee.
Als ik met de Sekonic L-308S de flitsers meet krijg ik gelijk een F getal, dus meter wekt en goed.

Volgende is op Slave/Remote mode:
Maar als ik met de Sekonic L-308S het licht meet komt hij niet altijd met een F/ waarde. Soms 0.5 of 1.4
Als ik daarbij de hoofdflitser op de body afscherm met een Nikon SG-3IR IR-filter geeft hij wel een F waarde, maar niet altijd.
Daar heeft hij wel moeite mee...klikt niet optimaal met die twee.

Nu denk ik zelf, maar ook iemand (geraadpleegd) anders dat het i.z.m. Sekonic L-308S en Trigger/resevers beter werkt.
Dus dat de Nikon flitsers als een domme flitser aansturen.

De bedoeling is dat ik het flits licht mooi op een F/8 1/125 kan afstellen.
Iemand ervaring ?

Groet Kroontje

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nikon CLS samen met Sekonic L-308S

Bericht door ATOR » zo feb 09 2014 7:15 pm

Het lijkt erop dat de Sekonic de CLS preflash meet.

Daarnet heb ik hetzelfde geprobeerd (met een ander type Sekonic) en dan meet ik dezelfde under en lage F waarden terwijl de foto wel goed belicht is en er eigenlijk F/8 gemeten zou moeten worden.

De flitser op de camera kan ik pas goed meten als ik hem op manual zet en alle commander groepen uit zet. Zodra CLS in het spel komt gaat het meten met de Sekonic mis.

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo feb 09 2014 7:17 pm

Juist :-) Exact het zelfde dus ;)

Ik dacht namelijk eerst dat ik wat fout deed, maar met zo'n meter kan je eigenlijk geen fouten maken.
Mag ik je danken om dit bij jouw te testen ;)

Gr Kroontje

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo feb 09 2014 7:19 pm

Dat is volgens mij wel eens eerder ter sprake gekomen in een draadje.
Het Nikon CLS systeem werkt met een pre-flash/triggerflash. Die meter ziet dat als de flits die hij moet meten. je kan de flitsers alleen meten met een kabel of handmatig te triggeren zover ik weet. (of met een SU-800 of andere trigger)
Wellicht werkt een flitsblocker. echter weet ik dat niet zeker. nooit geprobeerd en heb inmiddels geen flitsmeter meer.
Laatst gewijzigd door plincky op zo feb 09 2014 7:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » zo feb 09 2014 7:23 pm

Graag gedaan 8)

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo feb 09 2014 7:31 pm

@ plincky
Dat is volgens mij wel eens eerder ter sprake gekomen in een draadje.
Dat zou goed kunnen, maar ik kom er nu pas mee in aanraking ;) Dus eigenlijk nooit goed meegelezen :oops: :lol:

Ik ga nu kijken of ik een mooi goedkoop trigger setje ergens vandaan kan halen en anders wat ik tot ik de
D-Lite RX ONE To Go Portalite Set + Statiefset aanschaf ;)

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » zo feb 09 2014 7:40 pm

Mark, schaf een trigger set van elinchrom aan, dan kan je in de toekomst je studio en reportage flitsers tegelijk aan sturen.

http://www.cameranu.nl/nl/studio-hardwa ... 214_127204
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo feb 09 2014 7:45 pm

Dank voor de link Marco.

Zal eens kijken of dit te doen is, want bij de
D-Lite RX ONE To Go Portalite Set + Statiefset zit ook al een trigger bij.

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » zo feb 09 2014 8:19 pm

Ja klopt, maar dan heb je een extra trigger en receiver voor je losse flitsers. :wink:
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo feb 09 2014 8:28 pm

MarcoD7100 schreef:Mark, schaf een trigger set van elinchrom aan, dan kan je in de toekomst je studio en reportage flitsers tegelijk aan sturen.
Ik heb een Skyport (voorgaand type waarschijnlijk) set en deze synchroniseert goed tot 1/90 sec. Snellere sluitertijden geven steevast het sluitergordijn weer als een zwarte streep.
Dit schijnt een Nikon probleem te zijn volgens de vertegenwoordiger van Elinchrom.
Vraag vóór aanschaf of je één en ander uit mag proberen.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo feb 09 2014 8:44 pm

MarcoD7100 schreef:Ja klopt, maar dan heb je een extra trigger en receiver voor je losse flitsers. :wink:
Klopt ;) Maar er zijn ook losse receivers die ook aan gestuurd kunnen worden door Elinchrom.
Vraag vóór aanschaf of je één en ander uit mag proberen.
Ga ik zeker doen ;)

Maar het belangrijkste weet ik nu ;) en weet wat ik nu moet doen ;)

PSfotografie

Bericht door PSfotografie » di feb 18 2014 1:43 pm

Wanneer je het Nikon CLS gebruikt en je flitsers met iTTL laat werken heeft je lichtmeter van Sekonic geen enkel nut. Je meet inderdaad de pre-flash. Maar al zou je de echte flits kunnen meten, zou je meting nutteloos zijn aangezien je lichtmeter het opvallend licht meet en CLS op basis van iTTL het geflecteerd licht meet en daarop een berekening loslaat.

Zou je het Nikon CLS gebruiken en de flitsers niet onder iTTL aansturen maar de flitsers onder 'M' aansturen, wat ook binnen het Nikon CLS kan, zou je wel gebruik kunnen maken van je Sekonic, maar dat lijkt me erg onpraktisch plus dat je dan eigenlijk aan het nut van het Nikon CLS voorbij gaat.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » di feb 18 2014 1:53 pm

Als je je flitsers aanstuurt via CLS in de M stand, dan wordt nog steeds een pre-flash gebruikt om de flitsers aan te sturen. Licht meten met een Sekonic lukt niet omdat hij die preflash meet.

PSfotografie

Bericht door PSfotografie » wo feb 19 2014 2:14 pm

ATOR schreef:Als je je flitsers aanstuurt via CLS in de M stand, dan wordt nog steeds een pre-flash gebruikt om de flitsers aan te sturen. Licht meten met een Sekonic lukt niet omdat hij die preflash meet.
Daar heb je gelijk in. Ik zat meer te denken aan het afzonderlijk laten testflitsen van de losse remote flitsers (middels testknop), dat meten en de flitsers instellen en vervolgens de opname laten maken vanuit de camera met aansturing Infrarood door het CLS.

En zoals ik al stelde lijkt me dat een erg onzinnige werkwijze en alle voordelen van het CLS om zeep te helpen.

Ik geef workshops Strobistfotografie en Nikon CLS en in geen van die workshops werk ik met een losse lichtmeter. In mijn workshop Studiotechniek met studioflitsers is alles gebaseerd op een losse lichtmeter.

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » wo feb 19 2014 2:51 pm

Ik vind het lastig en misschien zelfs onmogelijk (maar wellicht ligt het aan mij, ik ben een beginneling in portretfotografie!) om iets "nuttigs" te doen met een lichtmeter bij gebruik van Speedlights.
Bij een witte achtergrond moet ik 2 Speedlights gericht op de achtergrond op maximum (1/1) instellen, anders krijg ik mijn achtergrond niet mooi wit, dus wat is er dan nog te meten en manueel in te stellen op die 2 Speedlights? Als ik de instelling van de lichtmeter op mijn onderwerp/model op mijn camera overneem, krijg ik een te veel belicht onderwerp. Tethered schieten en spelen met diafragma (sluitertijd laat ik op 1/125 sec.) en manueel instellen van de sterkte van de flash(es) op het onderwerp hebben tot nu toe heel goed gewerkt.
Mijn Sekonic hou ik maar totdat ik eraan toe ben om studioflitsers aan te schaffen, dat moment komt trouwens steeds dichterbij.
Triggers vind ik trouwens "heaven", CLS vind ik een beetje aanmodderen eerlijk gezegd, voor het geld hoef je de triggers tegenwoordig niet meer te laten.
Dit nog afgezien van het feit dat je bij gebruik van het CLS altijd minimaal 2 lichtjes in de ogen krijgt (één van de preflash en één van je hoofdflits(en)), die je dan wellicht in nabewerking kan/moet wegwerken.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”